fbpx

Superior XP 950 teszt – a lopakodó

Ha ma is lennének igazi, tevékeny ninják, akkor valószínűleg ezzel a géppel mennének bevetésre – ez volt az érzésem, amikor először rápillantottam. Egy percig sem volt kérdéses számomra, hogy ez egy versenyzésre kiélezett masina, ami nyilván rejt kompromisszumokat a célteljesítményért cserében. Ez később be is igazolódott: úgy mászik, mint egy rakéta, de a lejtőzős képességei viszonylag korlátozottak, bár hozzá kell tennem, hogy egy alu versenyvázhoz képest egész nagy kényelmet nyújtott a karbon vázának köszönhetően.

SUP XP 950

SUP XP 950

A dizájnról nekem az amerikai légierő lopakodó vadászgépe, az F-117-es ugrott be, a színe, a kompozit vázanyag és a digitális betűtípus is ezt az érzést erősítette. Mint utóbb kiderült, a külső hűen tükrözte a funkciót: a Sup egy igen fürge célszerszám és szinte minden alkatrész rajta az agilitást szolgálja – már csak a radarzavaró festékbevonat hiányzik. Az irányíthatósága meglepően kellemes, nem hasonlít a legendásan nehezen kontrollálható lopakodóéhoz, de azért a 10,2 kg oltárán óhatatlanul is fel kellett áldozni néhány stabilitást biztosító gumibütyköt, néhány cm extra kormányhosszt, felni merevséget és még néhány dolgot. Olyan dolgokat, melyek általában hiányoznak egy csúcs cross country bringáról.

Célszerszám

Célszerszám

Váz, villa

Cseh barátaink nem ma kezdték a kerékpárgyártást, így nem csoda, hogy nem egy gyerekbetegségektől hemzsegő „próbálkozást” kapunk a Sup személyében, hanem egy jól átgondolt, mindenféle sallangtól mentes technológiát. Ezt a képet erősítik az olyan apró figyelmességek, mint a csavarozott alu tárcsafékfelfogatás, vagy a BB30 kompatibilis középcsapágyház. Egy CC váznak az a fő célja, hogy a lehető legkisebb veszteséggel közvetítse a kerékpáros izomerejét az anyaföldre, de ehhez nemcsak maximális oldalmerevség kell – amiben ez a váz remek teljesítményt nyújt – hanem némi rugalmasság is, hogy megfelelően le tudja követni a terep egyenetlenségeit, ami persze együtt jár némi komforttal is. Ez egyrészt a teló dolga – amit egy Manitou R7 testesít meg –, másrészt a váz-nyeregcső-nyereg triumvirátus is erősen befolyásolja. Az R7 talán nem a legfinomabban mozgó teló ebben a kategóriában, cserébe viszont elég könnyű és a merevségével sincs különösebb gond. A 100 mm út untig elég, és bár van rajta lockout, talán egy kormány-kapcsoló még jól jönne. Az igazán kellemes meglepetés telón kívüli traktusnál ért.

Szélesedés a merevségért

Szélesedés a merevségért

Egy karbon amúgy is kényelmesebb szokott lenni, mint egy kólásdoboz falú aluváz, de a Superior mérnökei belecsempésztek egy Vibration Control System nevű űrtechnológiát a vázukba, amitől valóban érezhetően kényelmesebb a váz, mint egy átlagos karbon modell.

A masszív fejcső

A masszív fejcső

Gurulók

A kerekek nem a legkönnyebbek, cserébe viszont nagyon jól bírták a strapát. Az ipari csapágyas, tárcsafékes agyak aero küllőkkel csatlakoznak a felnibe. A gumik minimálbütykös Racing Ralph darabok, amik lefele tudnak nagyon idegesen viselkedni – főleg sotteren és porózus talajon. Leginkább döngölt talajon érzik elemükben magukat.

A csillapítóegység

A csillapítóegység

Irányítófülke

A bicót egy nem titkoltan versenyorientált nyeregből irányítjuk, ami a fi’zi:k új Tundra modellje, üreges alu pálcákkal, a célzott műfajtól nem idegen mászásoknál nagyon jól jövő széles orral és lapos profillal. Utóbbi valakinek bejön, valakinek nem (nekem bejött), de az biztos, hogy a nemes szervünk vérellátására jó hatással van. Az FSA karbon nyeregcsöve remekül működik.

Karbon a karbonban

Karbon a karbonban

A kormány tájékán nem találunk semmi különlegeset – csupa CC-re kiélezett, sajátmárkás alkatrész, lock-on markolat, két sárnehéz kormánydugóval. Itt akad némi könnyítés lehetőség – mondjuk a kormány és a stucni karbonizálása a súlycsökkentés és az összhang jegyében és a kormánydugónak nevezett nehezék likvidálása.

Szép és egyszerű

Szép és egyszerű

Hajtás

A hajtásért és váltásért a négybetűs „S” betűvel kezdődő amerikai cég felel a felsőkategóriás szériájával – X.9. A jól beállított váltás ezen a szinten már kifogástalan teljesítményt biztosít, a lopakodási tulajdonságért sokat tesz az erős rugóval szerelt hátsó váltó.

Utánégető

Utánégető

A hajtásnál viszont akad egy kis finomság, ami BB30 névre hallgat. Ez az új középcsapágy szabvány, ami a menetes csészét nélkülöző, közvetlenül a vázba préselt hatalmas csapágyakkal szerelt rendszert takar integrált hajtókarrendszerrel. Könnyebb, tartósabb, egyszerűbb – egyszóval jobb; legalábbis elméletben – és erre a teszt sem cáfolt rá a gyakorlatban.

BB30

BB30

Lassítók

A Formula RX fékeket immáron harmadik tesztgépen volt szerencsém nyúzni és a langyi megszokásba fulladó kapcsolat helyett egyre jobban kedvelem ezeket a bivalyerős ékszereket. Az RX-et a trail / all mountain bicókra tervezték a Formula mérnökei, de úgy gondolom, hogy a többi CC-s féktől idegen hatalmas fékerőnek egy cross country műfajt űző bringás is hasznát tudja venni. A kecses fékkar egyáltalán nem lóg ki a „tekerős” imidzsből és a fék súlyára sem lehet semmi panasz. A tárcsák még mindig könnyfakasztóan szépek és a különösen ementáli felépítésnek köszönhetően remekül hűlnek. Természetesen elől-hátul 160-as tárcsával szerelték, ami a fék erejét, a bicó súlyát és a felhasználási területet tekintve untig elég. Egy negatív apróság: vizesen tudnak nagyon fülsüketítőek lenni.

Nyammm...

Nyammm...

A lopakodó bevetésen

A bicóval mászni – igen, le merem írni – szinte élvezetes, mert a hajtási energiát nagyon hatékonyan közvetíti a talaj felé, és a karbonnak köszönhetően a váz jóval hatásosabban követi le az emelkedő egyenetlenségeit, mint egy rideg aluváz. Az élményhez persze nem keveset ad hozzá, hogy nem egy ólomnehéz döggel kell az emelkedőkkel megbirkóznunk, hanem egy pillesúlyú gépsárkánnyal.

Mászásra termett

Mászásra termett

Vízszintben igen fürge, szereti a csikicsukikat, a lejtők viszont tereptől függően egy kicsit küzdősek – de melyik CC versenyzésre kihegyezett bicóval nem? A lefeléknél azért a karbon megengedő rugalmassága a megfelelő irányban azért nagyon sokat dob a komforton.

Verdikt

Összességében ez a Superior XP 950 egy jó merev, masszív masina, átgondolt és logikus alkatrészválasztással. A gyári összeállításban is egy vérbeli, versenykész gép, amit az ínyencek tovább tuningolhatnak, de talán nekik is érdemes megvárniuk, a meglévő alkatrészek amortizációját, mert tényleg nagyon egyben van ez a gép.

A próbautak során az általános reakció valami ilyesmi volt: „Aszta, de szép gép, milyen márka ez?” Ha a Superior így folytatja és tarja a minőségi lécet, akkor e mondat második fele nemsokára már nem nagyon fog elhangozni.

InfoBox:

Forgalmazó: Biketrend Kft.; www.biketrend.hu; www.superior-bikes.hu
Származási hely: Csehország
Vázgarancia: váz: 2 + 2 év, ami 2 év garancia + 2 év szavatosság. Ez utóbbi csak a teljesítési időpontban lazább a garanciánál. Mindez versenyzésre nem vonatkozik
Alkatrész-garancia: 1 év
Tesztelt bringa mérete: 18” (M)
Ajánlott fogyasztói ár: 499.900 Ft

Váz: Carbon UD
Villa: Manitou R7 Super Absolute; 100 mm; lockout
Váltókarok: Sram X.9 trigger; 9 sebességes
Hátsó váltó: Sram X.9
Első váltó: SRAM X-9 felülhúzós; 34,9 mm-es bilinccsel
Fék: Formula RX hidraulikus tárcsafék
Fékkar: Formula RX
Féktárcsák: Formula RX; 160/160 mm
Lánckeréksor: SRAM PG950; 11-32 fog
Hajtómű: FSA Afterburner BB30; 22/32/44 fog; 175 mm hossz
Középrész: FSA BB30
Felnik: Fulcrum RED Metal 5; 25 mm széles; tárcsafékes; szegecselt
Első agy: Fulcrum RED Metal; tárcsafékes; ipari csapágyas
Hátsó agy: Fulcrum RED Metal; tárcsafékes; ipari csapágyas
Küllők: Fulcrum aero
Kormány: ONE 2016 Scandium; 31,8 mm-es befogó; 600 mm széles; 0 fok emelés; 9 fok visszahajlás
Kormányszár: FSA OS-190 AL6061.T6-CNC; 31,8 mm-es; 4 csavaros kormánybefogó; 6 fok emelés; 110 mm hossz
Kormánycsapágy: IHS 1 1/8”; ipari csapágyas; félintegrált
Külsőgumik: Schwalbe Racing Ralph 26 × 2,1”
Lánc: SRAM CN-971
Nyereg: fi’zi:k: Tundra; 7 mm átmérőjű üreges alu pálcák
Nyeregszár: FSA RK-260 31,6 mm / 350 mm karbon; alu fej; 20 mm hátranyúlás; kétcsavaros
Nyeregcsőbilincs: One; csavaros
Markolat: One MTB kétkomponensű; Lock-on
Pedál: Shimano PD-M520RS

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 71,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,0 fok
Fejcsőhossz: 105 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 605 mm
Középcsapágy-magasság: 290 mm
Nyeregvázcső-hossz: 457 mm
Tengelytáv: 1081mm
Láncvillahossz: 425mm
Súly (pedál nélkül): 10,18 kg

Szöveg: Farkas Dani
Fotó: Ardó Tamás

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo