fbpx

Speciális kérdés: 26-os vagy 29-es Specialized Stumpjumper FSR?

Ahogy korábban beszámoltunk róla, a Specialized TesztBázis program felvezetéseként egy kétnapos Specialized kerékpárteszten vehettünk részt a Bükkben, ahol egy változatos pályán próbálhattuk egymást váltva a különböző modelleket. A legérdekesebb összevetésnek a világ egyik legnépszerűbb all mountain bringája, a Stumpjumper FSR normál (26”) és nagykerekű változata (29”) kínálkozott, így erre fektettük a hangsúlyt a tesztelésen.

Speciális kérdés: 26-os vagy 29-es Specialized Stumpjumper FSR?

Speciális kérdés: 26-os vagy 29-es Specialized Stumpjumper FSR?

A tesztelést a Specialized TesztBázis program keretében jelenleg is elérhető bringákon végeztük, ahogy bárki megteheti, aki ellátogat a Szilvásváradi Kerékpárkölcsönzőbe. Bár a szóban forgó kerékpárok évjárata nem egyezett, ez különösebb gondot nem jelentett, lévén az FSR felfüggesztés nem változott markánsan az elmúlt két évben. Talán a legfőbb különbséget 2012-re a 142/12 mm-es thru-axle tengelyszabvány jelenti hátul, ami merevebbé teszi a rendszert.

Specialized Stumpjumper FSR Comp 29er 2011

Specialized Stumpjumper FSR Comp 29er 2011

Az FSR négyforgáspontos rendszer továbbra is hihetetlenül finom. A rugóstag csatlakozási pontja mellett – az Epic-hez képest – a nagyobb Horst Linken már megfelelően nagy távolságban elhelyezett két forgáspont karakterisztikáját talán úgy lehetne elmagyarázni az össztelós mechanizmusokban kevésbé jártasak számára, hogy a két köríven elmozduló karok úgy viselkednek, mintha egy jóval nagyobb körív kisebb szelete (ez így nem teljesen pontos, csak az érthetőség kedvéért) működne ugyanazon a távolságon, így ugyanarra a külső hatásból eredő elmozdulásra jóval finomabban reagál a rendszer. A hátsó kerék ezáltal jobban közelíti az ideális fel-le mozgást, és nem a hintázás érzetét kelti. Persze ha ez ilyen egyszerű lenne… a Specialized bringák titka a milliméterekben rejlik, az egymáshoz viszonyított szögek, távolságok adják ki azt a karakterisztikát, amit a Specialized mérnökei félelmetesen jól eltaláltak. A négy forgáspont elhelyezéséből adódóan a fékezésre és a pedálozásra is a lehető legkevésbé érzékeny az FSR felfüggesztés.

Specialized Stumpjumper FSR Elite 2010

Specialized Stumpjumper FSR Elite 2010

Mindehhez hozzáadódik a forgáspontok csapágyazása, a pontos megmunkálás, egy Specialized FSR nyergében nem hall az ember furcsa zajokat a lengőkarok felől, nem „köhög”, nem akadozik a rendszer. A hiba nélkül dolgozó mechanizmust remekül kiegészíti a Fox Triad II rugóstag, aminek tulajdonképpen a jobb oldali állása izgalmas, a ProPedal csillapítással ülve szinte semennyire nem érezzük, hogy elveszne valami a hajtásra fordított munkából, és a lejtőkön is tökéletesen érzékenyen működik. Bal oldali állása teljesen nyitott, középen pedig kimerevített a felfüggesztés. A 2012-es 26-os Stumpjumper FSR Elite már megkapta a Specialized-Fox közös fejlesztésű, bonyolultabb és „okosabb” Brain csillapítását, majd kiderül, jobban beválik-e a gyakorlatban. Szintén általános újítás 2012-re a BB30 középrész szabvány.

A Specialized FSR rendszer „nagykerékkel” is etalon

A Specialized FSR rendszer „nagykerékkel” is etalon

Térjünk azonban vissza a mi tesztalanyainkra! A 26-os gép a 2010-es Stumpy FSR Elite volt, ami egy jobb felszereltséggel próbált „ellen tartani” az egy szinttel szerényebb alkatrészekkel teleaggatott 2011-es 29-es Stumpjumper FSR Compnak. Elöljáróban elárulhatom, a hűvös, de csodaszép októberi Bükkben ez nem sikerült, a nehezebb nagykerekű megrajzolta a drágább 26-os testvérkét…

Fox Talas villa átütőtengellyel a 26-osban

Fox Talas villa átütőtengellyel a 26-osban

Az FSR rendszer után ejtsünk szót dióhéjban a felszereltségről, bár – lévén nem 2012-es gépekről van szó – nem itt volt a hangsúly az összehasonlítás szempontjából. A 26-os Stumpjumper FSR Elite M5 alumíniumból készült, 140 mm-t mozgó FSR vázra épül, az említett Fox Triad rugóstaggal, elöl Fox Talas RL 140/120/100 mm-re állítható, lezárható villát találunk. A felfüggesztés működéséről, karakterisztikájáról innentől kezdve nem kell sokat írnunk – ha sikerült belőnünk magunknak a rugóstagban a nyomást és a csillapítást ProPedal állásban – gyakorlatilag közelíti a tökéletest.

A Fox Triad rugóstag kallantyúja ProPedal állásban végig „felejtődött”

A Fox Triad rugóstag kallantyúja ProPedal állásban végig „felejtődött”

Az alkatrészekre tekintve két furcsaság tűnik fel, főleg a kontraszt miatt. Méregdrága XTR karbon kanalas hátsóváltót, ugyanakkor szérián kívüli, körülbelül Deore-szintű hajtókart szereltek a kerékpárra. Talán nem kell ecsetelni, hogy az XTR és mondjuk az XT váltó közötti árkülönbség kiadja azt a differenciát, ami fedezne egy XT hajtókart, amivel súlyban és minőségben (gondolok itt elsősorban az XT tányérok nagyobb merevségére és hosszabb élettartamára) is előrébb lépnénk. A 2012-es FSR Elite-en egyébként a hajtókar szempontjából óriási az előrelépés, hiszen duplatányéros karbon Srammal szerelik, BB30 középrésszel.

A 2010-es Stumpjumper alkatrészei közül talán csak a hajtókar lógott ki, de 2012-re változik a helyzet…

A 2010-es Stumpjumper alkatrészei közül talán csak a hajtókar lógott ki, de 2012-re változik a helyzet…

Az Avid Elixir fékek szuperek, a váltórendszerről ugyanez elmondható, számomra a kormányszár volt rövid, de elismerem, hogy élmény vele a lejtőzés, csak hát sokszor nehéz elfelejteni a főként országúti- és XC-bringákon megszokott pozíciót. Érdekesség egyébként, hogy felfelé, kiállva nem zavart annyira a rövid stucni, nem nyeklett annyira bringa eleje, mint azt gondoltam, a széles hajlított kormányon kényelmesen lehet „nyomni a fekvőtámaszokat”.

A legendás Horst Link a Stumpjumperen

A legendás Horst Link a Stumpjumperen

Nem szabad megfeledkezni az all mountain használatra kitűnő gumipárosról, elöl az S-Works Purgatory 2,2-esről, hátul pedig a Captain Control 2,0-ásról. Mintázatuk kemény és laza talajra egyaránt ideális volt, haraptak a földbe, nem csúszkáltak a köveken. A helyenként előbukkanó sarat ellenben felszedték, azonban a Speciken világosan látható, hogy nem sárbringáknak tervezték őket, ezt a ráhagyott sárférőhely és a választott átdobók is mutatják.

Test the Best… és a „Best”

Test the Best… és a „Best”

A 29-es FSR Comp vázkialakítása hasonló, és ugyanúgy Fox Triad rugóstagot használ, mint a 26-os, de itt a 140- helyett „csak” 130 mm a mozgás, amit a nagy kerék bőven kompenzál. Felszereltsége olcsóbb és nehezebb, de ez nem azt jelenti, hogy az alkatrészek kevésbé jól működnének. A Talasnál lényegesen olcsóbb, 130 mm-es RockShox Reba RLT villa például – bár nem az a „foxos vajpuha érzés” – durvább tempóban is jól működik, és az átmenőtengelyes konstrukciónak hála nagykerékkel is jó merev – mondjuk ehhez a tapered, 1 1/8” / 1,5”-os villanyak is hozzátesz (2012-re egyébként már Fox-szal érkezik a Comp változat is).

Fókuszban a Specialized Stumpjumper FSR Comp 29er

Fókuszban a Specialized Stumpjumper FSR Comp 29er

A biztos kontrollt itt is Avid Elixir fékek és egy 680 mm széles kormány fokozzák. Érdekesség, hogy a hajtómű külső tányérjának helyén XC-Guard van, így 2×10-es a váltás (Sram X9 hátsó váltó, X7 váltókarok, Shimano SLX átdobó). A magam részéről örültem volna inkább egy nagytányérnak, mivel a bringával iszonyú sebességek érhetők el, lehetne használni például a 44-et. A gumi a bevált Purgatory-Captain Control páros, annyi különbséggel a 26-oshoz képest, hogy itt a hátsó is 2,2-es. Utóbbi nagyjából ki is tölti a sárférőhelyet, szerencsénk, hogy nem volt ilyen gondunk a Bükkben, de az ránézésre látszik, hogy ragadós sárban esélye nincs a kerékpárnak a haladásra.

A Bükk-fennsík kiváló kiindulási alap a teszteléshez

A Bükk-fennsík kiváló kiindulási alap a teszteléshez

Az összehasonlításra a Specialized TesztBázis számára megálmodott 7 kilométeres tesztkörben és a környező traileken került sor, a 29-es FSR-re először egy 26-os Epic után ültem fel. Az első katartikus élmény nem is lefelé, hanem egy igencsak köves emelkedőn ért, a nagy kerékkel és az FSR felfüggesztéssel hihetetlen módon mászott a bringa olyan talajon, ahol a fejméretű kövek sem voltak ritkák. Ugyanezek és vízmosások kombinációjában – még mindig felfelé – eldurrant egy pillanatra az agyam, és ráadtam a maximum közeli pedálterhelést, na, attól lehidaltam… Egyszerűen nem tudok mondani olyan kerékpárt, amivel ott hasonló sebességre lettem volna képes! Mintha valamilyen földöntúli erő kiemelte volna kicsit a kövek fölé a bringát, és csak a tetejükön siklottam volna tova. Hozzá kell tenni, hogy ez az élvezkedés iszonyú energiákat emésztett föl, egy ilyen fél perces menet után 5 percig kapkodtam a levegőt, de maradandó élmény volt.

Jól áll a 29-es Stumpy?

Jól áll a 29-es Stumpy?

A Három-kő kilátóhelynél is arra lettem figyelmes, amikor megálltunk fényképezkedni a kollégákkal, hogy nulláról megindulva, olyan köveket abszolvál a gép, ami mindeddig lehetetlen kategória volt számomra. Az éremnek azonban két oldala van, a hátrányait természetesen aszfalton és a sima talajon mutatta meg a 29-es Stumpjumper FSR, ugyanis nehéz. Pláne XC-gépekhez szokott ember számára. Lankás emelkedőn, síkon, ilyen talajviszonyok között hendikepet jelent.

A nagytányérnak azért lehetne hasznát venni a lejtőkön…

A nagytányérnak azért lehetne hasznát venni a lejtőkön…

Lássuk a hasonló emelkedőket a 26-os FSR viszonylatában! Röviden úgy lehetne összefoglalni a különbséget, hogy minél technikásabb a terep, annál munkásabb a 26-os Stumpyval tekerni, és jócskán akad olyan tereptárgy, amin a nagykerekű testvér átsiklott, az öcsikét pedig lassításra kényszeríti. Folyamatosan érződik, hogy több energiát használ az ember arra is, hogy tartsa a kormányt, és ezek a dolgok hosszú távon összeadódnak. A nagy kérdés azonban pont a hosszú távval kapcsolatos, ugyanis fogjuk-e olyan terepekre vinni a kerékpárunkat, ahol folyamatosan technikás talajon közlekedünk? Mert ha nem, a kevésbé göcsörtös talajon már könnyebb súlyából adódóan is egyre fürgébb lesz a 26-os, lankás, sima, döngölt részeken pedig kevésbé fárasztó a haladás. Lejtőn szintén élvezetesebb néha a fürgeség, könnyebb tenni-venni, elemelni a talajtól. A 29-es kolléga ellenben átsiklik mindenen.

A túrázás is önfeledt élmény, bármelyik Specialized Stumpjumper FSR-rel

A túrázás is önfeledt élmény, bármelyik Specialized Stumpjumper FSR-rel

Elérkeztünk a lejtőző tulajdonságokhoz és az összehasonlítás szempontjából örvendetes volt, hogy mindkét bringában a világ egyik legjobb felfüggesztése, az FSR dolgozott, jól beállítva, tehát valóban a kerékméretek döntöttek. Sikerült találnunk egy amennyire lehet, reprezentatív teszt-trailt is, a Bánkút irányából Szilvásvárad irányába levezető, helyenként nagyon köves, közben hajtűkanyarokkal is tűzdelt sárga jelzést. Az élet úgy hozta, hogy szombaton Thommey kollégánál volt éppen a 29-es FSR, nálam a 26-os, vasárnap fordítva. Szombaton kínomban nem tudtam mit csinálni, csak nézni, hogyan távolodik a nagykerekű, miközben a rider láthatóan csak lazán ül rajta, én meg úgy gépészkedek a kövek között 80-90%-on, ahogy éppen tudok.

Ne siess a 29-es Stumpjumper után, mert könnyen felütheted a gummádat…

Ne siess a 29-es Stumpjumper után, mert könnyen felütheted a gummádat…

Vasárnap fordítva, bár a lankás részen Thommey-nak a 26-oson ülve határait feszegetve sikerült beijeszteni egy kikerüléssel, a meredekebb kanyargóson helyre állt a rend, lazán tettem a 29-est lefelé, miközben egyre távolabbról hallottam a csörömpölést. Majd végül a 26-os Stumpy-n szolgálatot teljesítő 2.0-ás hátsó gumi egy felütés formájában hálálta meg, hogy megpróbálták a nagykerekű tesó nyomában tartani…

A végkövetkeztetés – ha a bringázás élménye szempontjából szeretnénk dönteni – egyszerű, s ebben egyet is értettünk: Stumpjumper 29 FSR. Azon már lehet matekozni, hogy milyen felszereltséggel, nem az a lényeg. Rég találkoztam olyan bringával, amely ekkora hatással lett volna rám. Persze kipróbálnám legközelebb a karbon 29-es Stumpy 2-3 millió Ft között mozgó könnyű verzióját is…

Amiben a Specialized Stumpjumper FSR Elite 2010 jobb:
– felszereltség (villa)
– könnyebb
– lazábban mozgatható
– kevésbé technikás terepen fürgébb

Amiben a Specialized Stumpjumper FSR Comp 29er 2011 jobb:
– hegyikerékpáros élmény
– átgördül mindenen
– köves, technikás terepen hihetetlenül gyors
– kevesebbet kell dolgozni a bringával

InfoBox:


Specialized Stumpjumper FSR Elite 2010 26”:

Forgalmazó: Avex Zrt.; www.specialized.hu
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Tajvan
Vázméretek: S, M (tesztelt), L, XL, XXL
Ajánlott fogyasztói ár: 943.000 Ft
Teszt ár: 565.800 Ft

Váz: Stumpjumper FSR; M5 alumínium; 140 mm rugóút; négyforgáspontos
Rugóstag: Fox Triad; 3 pozíció: nyitott, ProPedal, zárt
Villa: Fox Talas RL; 140/120/100 mm; LockOut
Első váltó: Shimano M660 SLX; DMD; top swing; dual pull
Hátsó váltó: Shimano XTR RD-M972 Shadow; hosszú kanalas
Váltókar: Shimano SL-M660 SLX; trigger; 9 fokozat
Fékek: Avid Elixir R SL; 185/160 mm tárcsák
Fékkar: Avid Elixir R SL
Hajtómű: Shimano FC-M542; szérián kívüli
Középcsapágy: Shimano integrált
Lánc: SRAM PC-971
Lánckeréksor: HG61; 9-es; 11-34 fog
Agyak: Specialized Hi Lo disc 28 / Shimano M525 SL 32
Felnik: DT Swiss X420SL; 24 mm; 28/32 furat
Küllők: DT Swiss; 1,8 mm
Külsők: S-Works Purgatory 2,2” / Captain Control 2,0”
Kormány: Specialized XC low riser; alumínium; 31,8 mm; 660 mm
Kormányszár: Specialized XC 3D; állítható dőlésszög
Kormánycsapágy: félintegrált, 1 1/8”
Nyeregcső: alumínium; 30,9 mm / 350 mm
Nyereg: Specialized Format Cr-Mo
Markolat: Specialized csavaros

Geometriai adatok (gyári adatok):
Fejcsőszög: 68,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 70,5 / 74,5 fok
Nyeregvázcső-hossz: 445 mm
Felsőcsőhossz: 555 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 587 mm
Fejcsőhossz: 138 mm
Tengelytáv: 1116 mm
Láncvillahossz: 420 mm
Átlépési magasság: 746 mm
Középcsapágy-magasság: 335 mm

Specialized Stumpjumper FSR Comp 29er 2011 29”:

Forgalmazó: Avex Zrt.; www.specialized.hu
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Tajvan
Vázméretek: M (tesztelt), L, XL, XXL
Ajánlott fogyasztói ár: 746.900 Ft
Teszt ár: 448.100 Ft

Váz: Stumpjumper FSR 29”; M5 alumínium; 130 mm rugóút; négyforgáspontos
Rugóstag: Fox Triad; 3 pozíció: nyitott, ProPedal, zárt
Villa: RockShox Reba RLT 29
Első váltó: Shimano M660 SLX; DMD; top swing; dual pull
Hátsó váltó: SRAM X.9; 10-es; középkanalas
Váltókar: SRAM X.7; trigger; 10 fokozat
Fékek: Avid Elixir R SL; 185/160 mm tárcsák
Fékkar: Avid Elixir R SL
Hajtómű: SRAM S-1250; dupla (34-22 fog), XC guard; 175 mm; szérián kívüli
Középcsapágy: SRAM GXP
Lánc: KMC X10
Lánckeréksor: Shimano HG81; 10-es; 11-36 fog
Agyak: Specialized Hi Lo disc 32 furat / 20 mm thru-axle / 36 furat
Felnik: DT Swiss 520SL 29”; 26; 32/36 furat
Küllők: DT Swiss Champion 1,8 mm (15 g)
Külsők: S-Works Purgatory 2,2” / Captain Control 2,2”; 2Bliss ready; 29”
Kormány: Specialized XC 3D; alumínium; 31,8 mm / 680 mm
Kormányszár: Specialized állítható dőlésszög
Kormánycsapágy: félintegrált; 1 1/8-1,5”
Nyeregcső: alumínium; 30,9 mm / 350 mm
Nyereg: Specialized BG Henge Comp Cr-Mo
Markolat: Specialized; csavaros

Geometriai adatok (gyári adatok):
Fejcsőszög: 69,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 70,5 / 74,5 fok
Nyeregvázcső-hossz: 445 mm
Felsőcsőhossz: 556 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 587 mm
Fejcsőhossz: 110 mm
Tengelytáv: 1124 mm
Láncvillahossz: 449 mm
Átlépési magasság: 746 mm
Középcsapágy-magasság: 338 mm

Szöveg: Takács Tamás
Fotó: Takács Tamás, Tarnai Csaba, Laczkó András

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo