fbpx

Merida Matts TFS Trail 500D – hegyre vele!

Örök emlék marad számomra ennek a bringának a tesztje. A bicaj a céghez érkezett. Az irodába toppanó főnökünket az alábbi látvány fogadta: A szervizasztalon vidáman falatoztunk húsvéti sonkából, miközben a szerverállványnak támasztva pihent a tesztbringa. Mondanom sem kell, nagyon meg lettünk dicsérve…

A Merida igen népes Matts családfáján új hajtás keletkezett. Ez pedig a Trail ág. Születését az indokolja, hogy futótűzként terjed a fiatalok körében a lazulós stílusú bringázás. „Gyerünk fel a hegyekbe, csapassunk egy jót az ösvényeken!” – ez lehetne a jelmondat. Aztán ha menet közben előbukkan egy-két ugrató vagy letörés, a srácok akkor sem esnek kétségbe, lazán bevállalják azokat. Igen ám, de ehhez bringa is kell! És itt jön a képbe a Matts TFS Trail 500-D, melyen látszik, hogy nem kimondottan a Maraton/XC versenyzőknek tervezték.

merida-tfs500_1

fotók: Spálya

A váz (1778 g) masszív, mint egy atombunker, és „Techno Forming System” kialakítású. Kicsit egyszerűbb, nehezebb, mint a csúcs HFS nagytesó, de cserébe olcsóbb is. El lehet még nézelődni sokáig, megemlítve az „Egg Shape” fejcsőformát, a formázott-, többször változó profilú láncvillaszárakat, a négyszögprofilú támvillaszárakat, stb. A lényeg azonban a meredeken lejtő felsőcsőben lakozik. Ez a kialakítás azért előnyös, mert vészhelyzetben könnyebb elhagyni a fedélzetet, a lábaknak pedig több hely marad a kalimpálásra. Mivel a Merida mindig is a fokozott vázmerevséget tartotta szem előtt, ezért egy jókora erősítés került a nyeregvázcső és a felsőcső találkozásához.

A 100-as Dart teló meglepett. Egész jól mozgott (a 100-ból 65 mm-t), egyáltalán nem csavarodott a hatalmas tárcsákkal sem. Mivel ez egy lazulós bicó, ezért próbálgattam a képességeit is. Egyenlőre többet tud, mint én… Kis ugratók, kis letörések voltak napirenden, de csak módjával. Életem első Nose willijét is sikerült előadni, bár nem direkt. A teló jól bírta a kezdeti szárnypróbálgatásaimat is.

A megállásról a Hayes Stroker Ryde fékek és a hatalmas pizzakorongok gondoskodtak. Bekopás után a 180-as tárcsák remekül lassították a gépet. A fékerő tökéletesen adagolható volt, bár jó pár tekerés kellett, hogy a tökéletes fékhatást elérjem. Sokáig hangoskodtak a tárcsák, berezonáltak. Végül szerencsére sikerült beállítani.

A Shimano XT váltó hatékony egységet képez a megbízható octalinkes Deore hajtóművel és a Deore sorral, váltókarokkal, lánccal. A rendszer a terhelés alatti váltást is jól tolerálta, nem volt csörömpölés.
A kerekek dicséretes módon Deore agyakból és Mavic XM117 tárcsás felnikből készültek, és nyolcas nélkül bírták a kiképzést. A Merida saját fejlesztésű Trail gumija jó széles, ballonos, mintázata talán a Nobby Nic-hez hasonlítható. A bütykök nagyok ritkán helyezkednek el, így jól kapaszkodnak, sárban is megállják a helyüket. A gép jól fordult, hála a hatalmas 660 milliméter széles buszkormánynak. Mászáskor remekül kapaszkodott, bár picikét ideges volt az orra. A széles kormány minden kis mozdulatot átadott a keréknek, mint egy alkesz, úgy kóvályogtam felfelé a meredek emelkedők teljes szélességét kihasználva.

merida-tfs500_2

Hogy mit változtatnék? A kormány hozzám mérve hatalmas. Biztos így jó, ahogy van, de jó pár fát lekoccoltam vele. Az is igaz azonban, hogy a lejtőkön brutálisan stabil a DH vele. Valószínű meg kellene szokni, de én inkább fűrészelnék a szélességéből. Szintén egyedi probléma, hogy számomra túl hosszú volt a kormányszár, egy rövidebb 60-assal közvetlenebb lenne a kormányzás.

Összegezve igazán szerethető kis Trail bringa ez, lazán lehet vele vadulni, bárhol, bármikor bevethető. Bármilyen stílus felé tovább tudjuk fejleszteni – amolyan igazi mindenes. A nagyobb rugóút és a ballonosabb gumik miatt a rázósabb helyeken is jól boldogul. Vásárlása erősen ajánlott, mivel elérhető áron kapunk egy nagyszerű hajtáshatékonyságú, strapabíró vázat, továbbá remek alkatrészeket, valamint megbízható saját márkás kiegészítőket.

Megjelent a Bikemag 2009. május-júniusi lapszámában.

[poll id=”139″]

FORGALMAZÓ Bikefun Hungary Kft.
SZÁRMAZÁSI HELY Tajvan
VÁZGARANCIA 5 év
ALKATRÉSZ-GARANCIA 1 év
AJÁNLOTT FOGYASZTÓI ÁR 199.000 Ft

TESZTELT BRINGA MÉRETE 17″
ELÉRHETŐ VÁZMÉRETEK 15″, 17″, 19″, 21″
VÁZANYAG MATTS TFS-Trail-Disc alu
VILLA Rock Shox Dart 2 LO; 100 mm út
KORMÁNYCSAPÁGY TH Industries félintegrált 1 1/8″

HAJTÓMŰ Shimano M521 Octalink / 22-32-44 fog
KÖZÉPCSAPÁGY Shimano BB-ES25 Octalink
lÁNCKERÉKSOR Shimano HG50 / 11-32 fog 9 seb.
LÁNC Shimano HG53
VÁLTÓKAROK Shimano Deore
ELSŐ ÁTDOBÓ Shimano Deore
HÁTSÓ VÁLTÓ Shimano XT

FÉK Hayes Stroker Ryde hidr.tárcsafék; 180 / 180 mm
FÉKKAROK Hayes Stroker Ryde

ELSŐ AGY Shimano M475
HÁTSÓ AGY Shimano M475
FELNIK Mavic XM117 disc / 32 furat
KÜLLŐK rozsdamentes fekete; 2 mm
KÜLSŐK Merida Trail 26×2,25
KEREKEK TÖMEGE gyz-ral, tárcsákkal (e / h) 2128 g / 2734 g

KORMÁNY X-Mission Comp CEN rise; 660 mm
KORMÁNYSZÁR X-Mission Comp OS CEN; 31,8 mm befogó
MARKOLAT X-Mission Comp
NYEREGCSŐ X-Mission Speed CEN SB20; 31,6 / 400 mm
NYEREG X-Mission Trail
PEDÁL XC alu keretes

ÖSSZTÖMEG: 12,59 kg (pedál nélkül)

GEOMETRIA
Fejcsőszög 70 fok
Nyeregvázcső-szög 72 fok
Felsőcsőhossz 557 mm
Vízszintes felsőcsőhossz 570 mm
Nyeregvázcső-hossz 315 mm
Láncvillahossz 425 mm
Középcsapágy-magasság 315 mm
Tengelytáv 1050 mm
Kormányszárhossz 100 mm

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo