fbpx

Merida Matts TFS 550 Trail-D

Masszív XC gép, ahogy a gyártó nevezi: merev all-mountain. Ezúttal egyfajta durvulósabb TFS vázra épült modellt próbálhattunk ki, mely az ősz talán utolsó napsugaraiban tette élvezetessé a karikázást hegyen-völgyön. A TFS széria 3 elemből áll, melyből a tesztelt TFS Trail a paletta közepe, de ha ennél is jobbat akarsz, akkor ott a TFS Trail 850, amiben már Tora 302 teló van.

Váz:
Jelen esetben különösen igaz, hogy az egész gép lényege tulajdonképpen a váz. Azzal, hogy az alkatrészek alapját, egy agresszívabb váz képezi, mindjárt más lett az érzetünk a bringa egészét tekintve is. És ezt a vázat nagyon jól eltalálták… Külsőleg a szürke színnel még esetleg lehet vitatkozni (nekünk bejött), de a formákkal kevésbé. Minden elem a terhelésnek megfelelően optimalizált, természetesen szemet gyönyörködtető, igényes kivitelezésben. Duplán húzott aluból készültek a csövek az első háromszögben, melyek vaskos és merev nyeregvázcsőbe kapcsolódnak. Emellett hátul négyszögprofilú támvillát kapunk „M” logós könnyített átkötő elemmel, plusz két irányból lapított láncvillát. Fő megkülönböztető jele a felsőcső-nyeregvázcső közé helyezett kecses összekötő cső. Ezáltal a tényleges 19”-os mérethez jóval alacsonyabb átlépési magasság tartozik, ami agresszívabb gépkezelést tesz lehetővé. A váz súlya a tesztelt méretben alig haladja meg az 1800 grammot, ami igen jónak számít. Mindezek mellé a gyártó 5 év garanciával próbál meggyőzni minket a tartósságról. Csak tárcsaféket szerelhetünk rá, és 100 mm rugóúthoz tervezték, ha esetleg külön gondolnánk beszerzését. Ez esetben a javasolt fogyasztói ár: 38.900 Ft. Ja, és nagyon ötletes a mellékelt nyeregcsőbilincs! Széles felületen kapaszkodik a vázhoz, így kímélve a cső hosszú túlnyúlását és stabilan tartva a nyeregcsövet.merida_tfs_02.jpg

Villa:
Hát sajnos ránézésre is látszik, hogy ő lesz a leggyengébb láncszem a rendszerben. Majdnem sikerült a csodatétel, 2 kilóból nem semmi bringát felépítettek így is – amire még az alkatrészeknél bővebben kitérek -, de a villa teljesítménye elmarad a többi komponensétől. Igen a teljesítménye, mert a szolgáltatásai azok teljesen rendben vannak, sőt! A Dart a RockShox legegyszerűbb már MTB felhasználásra szánt villája. Ez abból ugyan a legjobb verzió, de csodákat azért ne várjunk tőle. Fokozatmentesen állíthatjuk a kompressziót, egészen blokkolásig. A visszaút-csillapítását szintén, meg persze a rugó-előfeszítést. Nem rossz villa, de a váz, kerekek, fékek masszívvitásához nem illik. Becsúszói nagyon vékonykák (28 mm-es), rugalmasságát mondjuk én nem éltem meg nagy csapásként, de nehezebb pilótáknak már lehetnek gondjaik. Mozgását leginkább így tudnám leírni: mozog is, nem rúg vissza, de valahogy nem áll össze komplett egésszé a történet.merida_tfs_03.jpg

Alkatrészek:
Ez egy 2008-as bicaj, és nagy örömünkre találunk is rajta új fejlesztésű cuccokat, azaz a gyártó jól követi a piac fejlesztéseit, és nem rest rögvest felhasználni azokat. Essünk túl a kiegészítőkön, amik a megszokott saját márkás darabok, azokból is a vaskosabb, erősebb típusok. Jól illeszkednek a vázhoz, illetve az összképhez. Ejtsünk inkább néhány szót az érdekesebbekről, mint például a 2008-as Shimano Deore tárcsafékek. Átszabták kicsit a fékkarokat, teljesen új a féktest, ami megjelenésben és fényesre csiszolt oldalával a monobody testekre hajaz. A karon a túlfolyótartály lett jóval szélesebb, így minden bizonnyal több olaj van a rendszerben, ami még később melegszik majd át. A fékkar formája maradt a jól bevált kétujjas lekerekített.
merida_tfs_04.jpg

A meghajtásnál megtaláljuk az új XT hátsóváltót, és ami sokkal jobban tetszett, az új Deore váltókarokat. Ezeknél a kioldás a hátsó karral – csak úgy mint az XTR-nél – már két irányba lehetséges. Igaz még egyelőre egyesével, de akkor is nagyon hamar leszaladt ez a „fícsör” a Deore szintre. Húzhatjuk-tolhatjuk, bárhogy le tudunk váltani (2way release). Az agyakon se spóroltak, jó minőségű kónuszos, centerlockos Shimano agyakat kapunk. Ez az összeállítás egy már-már belépő szintűnek tekinthető árkategóriában nagyon korrekt.

Menet közben:
Az előzetes várakozásoknak megfelelően teljesített a gép. Alkalmas XC-nél keményebb felhasználásra, technikásabb részeket könnyebben leküzdünk vele, ugyanakkor a tempós haladás lehetősége is megmarad. Mondjuk ez utóbbi ezekkel a saját márkás külsőkkel kevésbé kivitelezhető, aszfalton ugyanis nagyon dörmögnek és rosszul gurulnak. Durvább, tagolt terepen viszont igencsak jól teljesítettek, hála eltalált mintájának és egész puha összetételének kiváló mind kanyarban, mind pedig fékezéskor. Egyszóval komoly teljesítményű terepgumik. A fékek nagyon tetszettek, inkább jól adagolhatónak mondanám őket, mint harapósnak, de a legmeredekebb sziklás részeken is nagyon jól lehetett csúsztatott fékekkel lassan ereszkedni, lehetett érezni, hogy hol van az a pont, ahol már megcsúszna a kerék, és nehezen maradnánk a bringán. Mindkét tárcsa 180-as, ami elől örvendetes, hátra viszont talán elég lenne a kisebb is, hogy még kiegyenlítettebb legyen a fékérzés. A villának nem okozott gondot a nagyobb tárcsa, de mozgásával sehogy sem sikerült összebarátkoznom, tényleg arra jó, hogy a nagy akadályokat kimozogja, de hiányzik belőle az a plusz, ami még nagyobb élménnyé tehetné a terepezést. Az egész gép súlya szinte hajszálra egyezett a gyári adattal: 13 kiló, egy ennyire túlépített gép esetében ez jónak számít. A nagyon kecses és kemény felületű nyeregtől kár volt tartanom, mind hosszú, mind rövidtávon kényelmesebbnek bizonyult az átlagnál.
merida_tfs_01.jpg

Utólagos tuning:
Ha nem vagyunk maradéktalanul elégedettek, esetleg túl gyorsan fejlődünk, akkor idővel villacsere esedékes, mert ennek az alkatrésznek a korlátai mutatkoznak meg majd a leghamarabb. Meg talán még az említett hátsó tárcsát lehetne 160-asra cserélni.

Összefoglalva:
Kellemes élmény volt az együttélés e Meridával. A legtöbb átlagos montis pont egy ilyesmi gépre vágyik, legfőképpen azok, akikbe szorult némi vadság. Nos, ők ezzel a géppel hosszú évekig fognak boldogan karikázni.
[poll id=”14″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2007. november-decemberi lapszámában.

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 70 fok
Nyeregvázcső-szög: 72 fok
Tengelytáv: 1065 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Nyeregvázcső-hossz: 590 mm
Felsőcsőhossz: 560 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 585 mm
Kormányszárhossz: 100 mm
Középcsapágy-magasság: 320 mm
Súly: 13,06 kg (pedállal)

Info Box:
Forgalmazó: BikeFun Hungary Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: 15”, 17”, 19”, 21”
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 199.000 Ft

Vázanyag: Racelite 6061 alu
Villa: Rock Shox Dart 3; Lockout; 100 mm út
Kormány: X-Mission Comp; 620 mm
Kormányszár: X-Mission Comp; OS 2×4 csav.; 100 mm / 7 fok
Kormánycsapágy: Cane Creek Aheadset; 1 1/8”
Nyeregcső: X-Mission Speed SB20; 350 mm hossz
Nyereg: TFS Matts
Hajtómű: Shimano M442 Octalink; 44/32/22 fog
Középrész: Shimano ES25 Octalink
Váltókarok: Shimano Deore
Agyak: Shimano M495
Lánckeréksor: Shimano CS-HG50-9; 11-32 fog
Lánc: Shimano CN-HG53
Fék: Shimano M485
Fékkar: Shimano M485
Első váltó: Shimano Deore
Hátsó váltó: Shimano XT; Top Normal
Felni: Alex DP17 Disc; 32 furat
Küllők: rozsdamentes fekete; 2,0 mm
Külsők: MERIDA Trail; 26×2,25”
Pedál: XC Alu
Markolat: X-Mission Speed

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo