fbpx

Bionicon Edison II 2010 kerékpárteszt: 50-50% az esélyed

Ahogy ígértük, már 2011 első napjaiban olvashatjátok nálunk az első Bionicon kerékpártesztet. Logikus azzal a gépükkel kezdeni a sort, amely a legjobb áron kínálja a cég legfontosabb saját technológiáit. A Bionicon kínálatában két olyan gép lesz 2011-ben, melyek úgynevezett 50-50%-os bringák. A német gyártónál ez azt jelenti, hogy minden gépüknél megadják, hogy hány százalékban ajánlják mászásra, illetve lejtőzésre a modellt. Az Edison és az Alva 160 Air az a két gép, melyek – a gyártó állítása szerint – egyenlő arányban jók felfelé és lefelé egyaránt. Sokan vagyunk, akik elég régóta szeretnénk egy ilyen bringát, nem igaz? Hát most az Edison esetében kiderül, hogy létezik-e ilyen csoda…

Ezennel be is lőttük, hogy az Edison mire való elvileg. Vannak, akik rögtön úgy vélekedtek a Bioniconról, hogy biztosan megfizethetetlen lesz. Tény: nem lesznek olcsó gépek, de az idei szezonkezdésre, mikorra – reményeink szerint – túl leszünk jó pár modelljük tesztjén, egészen biztos vagyok benne, hogy a „magas ár” tök relatív tényezővé válik majd.. Kezdésnek az Edison jó példa arra, hogy 600 ezerért hozzájuthatsz a gyártó 5 saját szabadalmához: Up’N’Down, F.I.T., K.P.P, Twin Lock és a Double Agent villa (ezen technológiák részletezését a korábbi cikkünkben olvashatjátok).

A geometria két végállása között 5 fok az eltérés – ez a lapos fejcsőszöget generáló végállás (szöveg: Lcs; fotó: Lcs, KGÁdám, Bionicon)

A geometria két végállása között 5 fok az eltérés – ez a lapos fejcsőszöget generáló végállás (szöveg: Lcs; fotó: Lcs, KGÁdám, Bionicon)

Be kell valljam, az októberi gyárlátogatáson teljesített tesztnap sokkal komolyabb tapasztalatokat adott, mint amit itthon az Edisonnak köszönhettem. Ennek egyetlen oka az időjárás volt. Idehaza választhattunk meleg sár, térdig érő hó és nagy ritkán napsütéses -15 fok között. A felsoroltak közül az utolsó a leghasználhatóbb. A tesztfotók a térdig érő havas verzióban készültek, de legalább kontrasztos az Edison szép kék színe a fehér hóval. Mindenképpen jól jött azonban az itthoni nagy hideg, mert a levegős rendszerű tagok és villák ilyen körülmények között tutira megmutatják a hibáikat.

A geometria két végállása között 5 fok az eltérés – ez a meredek fejcsőszöget generáló végállás, mászáshoz

A geometria két végállása között 5 fok az eltérés – ez a meredek fejcsőszöget generáló végállás, mászáshoz

Különösen érdekelt a villa, amelyen már a gyárban is csodálkoztam, nevezetesen, hogy simán zsírkenésű. Ott azt mondták a srácok, hogy „de nem akármilyen zsír ez”, én meg azt mondtam magamban, hogy „na persze, láttam én már falon pókot – jó sokat, de a régi Blacken kívül jó zsíros kenésű villát még sosem”.

Hátul a tag szemtávjának növekedése 5 fokos eltérést ad a nyeregvázcső-szög tekintetében

Hátul a tag szemtávjának növekedése 5 fokos eltérést ad a nyeregvázcső-szög tekintetében

Ehhez képest a tapasztalat az, hogy ilyen könnyű megindulású levegős villa, mint a Bionicon DA villája, csak elvétve akad a piacon. A régi dual air-es pálcika SID-ek, vagy a levegős Recon (egyik másik) hasonlóan jók, de azok olajkenésűek.

A DA-nál jól jött, hogy duplavállasként a “nagy légkamra / kis nyomás” elven működik, emiatt alapból könnyebben indul meg és a tömítéseknek sem kell annyira szorosnak lenniük.
Csupán annyi történt -10 fokon, hogy fújni kellett még bele, mert összébb esett a levegő, de ez természetes. Ez a hibátlan, finom mozgás az X-Fusion tagra is érvényes teljes mértékben. Van azonban két trükk a rugózó elemekkel kapcsolatosan, de ezekről majd később…

Attól egyedi egy Bionicon tag, hogy előbújik az a 16 mm belőle, ha mászol

Attól egyedi egy Bionicon tag, hogy előbújik az a 16 mm belőle, ha mászol

A teszt mindig a pontos beállítással kezdődik. Egy Bionicon gépnél ez úgy történik (nálam legalábbis a Supershuttle-nél és most az Edisonnál is így volt), hogy egy olyan beállítást kell találni a stucni-nyereg távolság / nyeregpozíció-dőlés / stucni dőlés kombinációjában, ami mind mászó-, mind DH beállításnál megfelel. Nem könnyű, mert más bringáknál nem megszokott, hogy lenne külön mászó és DH pozíció. A kettő között annyira jelentős az 5 fok geometria különbség, hogy nekem csupán körülbelül a harmadik beállítás lett a jó.

Éppen ezért az irányítópult setupjánál nagy segítség a Twin Lock rendszer, mellyel a villavállra integrált stucnit 12 mm-re lehet előrébb, vagy hátrébb tenni. A másik okosság, hogy 2 db csavar kilazításával egyszerre tudjuk állítani a kormány- és a stucni dőlésszögét – utóbbit jelentős mértékben – 120 fokban. A stucni dőlésszög állításnak ráadásul nemcsak a kormány magasságra, hanem természetesen a nyereg–kormány távolságra is hatása van. Tehát az irányítópulton 4 darab, elég fontos pozíciót állíthatunk.

A zseniális Twin Lock rendszer

A zseniális Twin Lock rendszer

Ezután jön a játék a rugózó elemek beállításával. Az Up’N’Down rendszer beállítása már a harmadik nekifutásra rutinszerű, addig is ott van a vázon a jól érthető magyarázat, azt kell követni, nem lehet elrontani. Mint korábban is említettem, a rugóstag keménységét pontosan ugyanúgy kell állítani, mint a hagyományos levegős tagokét. Az O2 RL-en külön szelep áll rendelkezésre az Up’N’Down rendszer felfújására, de a villát is ezen a szelepen keresztül fújjuk fel. Jó értelemben véve igazán igénytelen a rendszer, hiszen minden téren jó minőségűek a tömítések, így hetek alatt sem veszített a nyomásból sem a villa, sem pedig a tag, sem az Up’N’Down kamra. Elég egyszer jól beállítani pár perc alatt, utána nem kell már vele foglalkozni.

Vázméret jelölés a láncvillán, belül

Vázméret jelölés a láncvillán, belül

Az előző cikkben is említett K.P.P. rendszer egy érdekes valami. Azt veszi csak észre az ember, hogy DH pozícióban puhábbnak, lágyabbnak érződik a mozgás, minimális pogózással, amikor pedig átállítjuk mászóba a geometriát, a pogózás szinte teljesen megszűnik, keményebbnek érződik a tag és a bringa egyszer csak felmászik. Mindezt úgy, hogy sem a rugóút, sem a tag keménysége / csillapítása nem változik. Nyilvánvaló, hogy az a kb. 16 mm, amennyivel mászáskor megnő a tag szemtávja, hatással van a támvilla és a tag viszonylatában bezárt szögre, ami pedig a mozgáskarakterisztikát változtatja meg. Ezek szerint működik…

Az Up’N’Down működése röhejesen egyszerű. A gyakorlatban annyi, hogy amikor mászás következett, kiálltam a nyeregből, picit előre dőltem, közben megnyomtam a gombot és a gép 2 másodperc alatt átállt mászó pozícióba. A jó benne az, hogy nem is kell konkrétan kiállni, előre dőlni, vagy visszafelé pucsítani, erőltetni, mert minimális mozgolódással, testsúly áthelyezéssel is megtörténik a dolog, csak lassabban. Mivel fokozatmentes az állítás, nem csak a két végállás létezik, hanem a kettő között megtalálhatjuk a „terepszögnek” leginkább megfelelő vázszögeket.

Az ilyen megoldásoktól olyan könnyűek a villáik

Az ilyen megoldásoktól olyan könnyűek a villáik

A villa egy érdekes szerzet. Mint korábban is írtam, a mozgása kiváló. A felépítésével és a műszaki képességeivel kapcsolatban kettősek az érzéseim. Kezdjük a felépítéssel!

Az első, talán legfontosabb dolog, hogy a DA villák duplavállasok. Ez manapság a könnyű, levegős villák közt meglepő és „trendellenes”. De ki mondta, hogy a mai trendek feltétlenül helyesek? A duplavállas felépítés kétségtelenül jobb konstrukció, mint a szimpla, aki ennek az ellenkezőjét állítja, az csakis ízlés alapján mondhatja, tehát legfeljebb nem tetszik „a zarca”.

A Bionicon – az ő állításuk szerint – duplavállasban is tudja azt a tömeget, amit a hasonló rugóutas szimpla típusok. Elnézve a minőségi CNC forgácsolt extra könnyített vállakat, a nagy átmérőjű (35 mm), vékony falú alu becsúszókat el is hiszem, meg érezni is (a későbbiekben egy komolyabb váz + villa szett tesztje során szeretnénk majd szétszedni és lemérni a pontos tömeget).

Akik azért nem csípik a duplavállasokat, mert nem fordíthatók be eléggé, azok pillantsanak ide…

Akik azért nem csípik a duplavállasokat, mert nem fordíthatók be eléggé, azok pillantsanak ide…

Itt jön azonban a G1-es villák trükkje. Egyrészt alapból nem jár hozzá csillapító egység, ami mászáskor, túrázáskor, hobbi jellegű felhasználáskor nem hiányzik, mert zavaróan nem rúg ki a villa. Lejtőzéskor azonban (még ha ez nem is DH villa) senki ne mondja, hogy szükségtelen. A németországi tesztre kértem bele csillapítást, és jól tettem. A hazai forgalmazó kb. 75 eurónak megfelelő összegért tesz bele annak, aki náluk veszi a bringát. A G2-esektől felfelé már van csillapítás, ami szuperül működik és kb. 5 perc a beszerelése. Apropó szerelés! A gyártó kifejezetten figyelt arra, hogy a villái pár mozdulattal szétkaphatók legyenek gyors karbantartás és átzsírozás céljából. Okos…

Egy forgáspont, aszimmetrikus láncvillaszárak, jól elhelyezett merevítések, gyönyörű kivitelezés

Egy forgáspont, aszimmetrikus láncvillaszárak, jól elhelyezett merevítések, gyönyörű kivitelezés

A másik érdekesség, hogy míg a villa egy remek konstrukció – könnyű, merev és egészen kiváló széles, könnyített fékhídja is van –, eközben kerékrögzítése gyorszáras. Hümm… Hát, a felül egészen merevre megkonstruált szerkezet előnye alul nagyrészt el is veszik egy komolyabb fékezéskor…

Jó hír azonban a hazai vásárlóknak, hogy a gyorszáras G1-es villák alsó szárai kompatibilisek a G2-es villákéval. Sőt, a forgalmazó lehetővé teszi, hogy aki kéri és a Bikecenterben vásárolja a gépét, annak 50 eurónak megfelelő felárért cseréli thru15-ös (15 mm átütőtengelyes) alsó szárra a gyorszárast.

A szuperül ejtett felsőcső és a nyeregvázcső találkozása

A szuperül ejtett felsőcső és a nyeregvázcső találkozása

Gyártóként ezzel tudatosan azt sugallnám, hogy a lurkóknak a 160 mm rugóút láttán se jusson eszükbe komolyabban durvulni vagy DH-zni a gyorszáras DA villákkal. Szerintem a Bionicon is így gondolhatta ezt.

A Bionicon Edison II szürke anodizált felületkezelésű verziója

A Bionicon Edison II szürke anodizált felületkezelésű verziója

A váz a hagyományos egyforgáspontos építés alapelveit követi, szemet gyönyörködtető, minőségi megmunkálással. A felülhegesztések (fejcső alul, nyeregvázcső) és kovácsolt idomok (rugóstag befogás, vázpapucs) ott vannak, ahol- és ahogy lenniük kell. Ezt nem is ragozom túl, mert ezek mégsem olcsó tajvani vázak, amelyeknél tapsikolunk egy-egy jó megoldás láttán. A vázanyag a klasszikus és bizonyítottan jó 7005-ös alu.

A fényezés gyönyörű és fényes. A dizájn, a színvilág… Hááát, maradjunk annyiban, hogy a Bionicon gépek esetében szerte a világon megosztó a téma, de mindenképpen szubjektív a dolog… – nevezzük talán visszafogottnak. Ha már a színeknél tartunk, az Edison II-nek létezik egy szürkére anodizált változata is, mely a festékréteg hiánya miatt 50 gramm mínuszt jelent a kék változattal szemben, további előnye, hogy az anodizált réteg strapabíróbb, mint a hagyományos fényezés.

Maga az Edison modellcsalád az itt bemutatott mellett még két további taggal rendelkezik, egyik a fehér színben rendelhető, belépő kategóriás Edison LTD. Ez a modell egyszerűbben formázott vázcsövekkel és némileg gyengébb felszereltséggel rendelkezik, ennek köszönhetően ajánlott fogyasztói ára 560.000 Ft. A Bionicon egyetlen női modellje az Edison LTD Grace (az alapár: 730.000 Ft, mivel komolyabb felszereltséggel rendelkezik, mind az Edison II), melyet az LTD-hez hasonló, fehérre fényezett váz és extra alacsony átlépési magasság jellemez.

Lehetőség nyílik Edison II vázkészlet vásárlására is, mely a vázból, a rugóstagból, a teleszkópból, a légrendszerből, a kormányból és a kormánycsapágyból áll (benne foglaltatik a Twin Lock és a F.I.T. rendszer – tehát minden Bionicon fejlesztés), és 500.000 Ft-ba kerül. No de térjünk vissza a tesztgépünkhöz!

Kistestvér fehér gúnyában: Edison LTD

Kistestvér fehér gúnyában: Edison LTD

A rugóstag finom mozgás szempontjából jól vizsgázott, de a durvulást ő sem tolerálja úgy, mint a Supershuttle-ben tesztelt RC típus. Az RL időnként kattogással jelzi, hogy le van maradva kicsit a terephez képest. A lockout ennél a tagnál a csillapításon keresztül állítható, a kart 90 fokkal elforgatva betonkemény hátsó fertály lesz az eredmény.

A Bionicon egyetlen női modellje az Edison LTD Grace szintén fehérben pompázik

A Bionicon egyetlen női modellje az Edison LTD Grace szintén fehérben pompázik

A kiegészítőket nagyon megdicsérném. Látszik rajtuk, hogy nem csupán feldobáltak pár OEM cuccot, amit dömpingáron szereztek be, hanem ügyeltek rá, hogy ha már viszonylag sokat kell fizetni a gépért, azt legalább jó érzéssel tegyük. Így például nem találunk X9 hátsó váltót X5 váltókarral, vagy 475-ös hátsó agyat (amit bizony már 800 ezres gépen is láttunk), de a láncra sem mondják azt, hogy „azt úgysem veszi észre a buta vevő, jó lesz az neki…”.

Kábel elvezetés és fejcső felülhegesztés

Kábel elvezetés és fejcső felülhegesztés

Ehelyett 970-es kazi van 971-es lánccal, aminél jobb ár / érték arányú 9-es cucc nem nagyon létezik; a kifogástalan X9 hátsó váltóhoz X7 karokat adnak, aminél drágább tényleg teljesen felesleges.

Gyönyörű papucsra szép fék illik

Gyönyörű papucsra szép fék illik

Személyes kedvenceim még a gyönyörűséges (hiszen olasz) RX fékek 180-as tárcsákkal és a gumi, mely szintén nem egy olcsó sport verzió, hanem gyakorlatilag a csúcs Nobby Nic TC anyaggal, Snake Skin oldalfallal, melynek darabja majd’ 15 ezer forint. A külsőket Németországban és itthon egyaránt a legmocsokabb körülmények között teszteltem, és nagyon elégedett voltam velük. Gyakorlatilag nincs olyan meredekség és terep, ahol ne mászna fel. Mint egy traktorgumi, mégis egész jól gurul, de a „jó” gördülését és gyorsíthatóságát mindenképpen a 2,4”-os méretéhez és a 700 g feletti tömegéhez kell mérni.

A F.I.T. rendszerű villanyak felülről. Ebbe megy bele a következő képen látható kupak, mely kúpos – így feszíti össze a cuccot

A F.I.T. rendszerű villanyak felülről. Ebbe megy bele a következő képen látható kupak, mely kúpos – így feszíti össze a cuccot

A kerékpárok egyébként bármilyen a Bioniconnál alkalmazott Schwalbe modellel rendelhetők, a beszerzési áron pedig az árkülönbözet minimális.

A kúpos összehúzó kupak

A kúpos összehúzó kupak

A meghajtás tájékán sem érheti semmi szó a ház elejét, mert az integrált (GXP) tengelyes Firex tökéletes választás egy SRAM csoportos felszerelésű gépen. A váltás hibátlan, az első átdobó Deore, amivel kilóg a sorból, de átdobónak drágábbat teljesen felesleges lenne feltenni. A nyereg a Velo gyártmánya, Bionicon márkajelzéssel – teljesen rendben lévő sportmodellről van amúgy szó.

A F.I.T. villanyak alulról

A F.I.T. villanyak alulról

A nyeregcsővel kapcsolatosan az a tapasztalat, hogy mivel a gép elég magas, 165-170 centis testmagasságnál le kell vágni belőle úgy 5 centit, hogy megfelelően letolva ne verjen bele a tagba.

A DT agyak másik oldalán ez olvasható: „ha ezt el tudod olvasni, akkor nem vagy elég gyors”

A DT agyak másik oldalán ez olvasható: „ha ezt el tudod olvasni, akkor nem vagy elég gyors”

És végül kiemelném a kerekeket is, melyekben „ipari csapágyas” DT agyak forognak és okosan 1,8-2 mm-es küllőkkel fűzték őket, Alex felnikkel.

Összefoglalva – menet közben

A kezdeti szkepticizmus teljesen természetes dolog, ha egy forradalmian új dolgot próbál ki az ember. Nálam azonban pontosan úgy történt minden, ahogyan mindenkinél. Alig kellett hozzá 1 nap tekerés, hogy megszeressem a geometria-állítás Bionicon által nyújtott módját, mivel a rendszer működik, mindenféle bosszantó mellékhatás nélkül. Mi több egészen komolyan elgondolkoztam rajta, hogy jövőre építek egy Alva 160 Air alapra, átütős GL15 villával egy valóban 50-50-esként működő gépet. Mert ha ügyesen bánok a kiegészítőkkel, akkor tényleg meg lehet csinálni.

Igaz, a Bioniconnál, lényegében a gyári összeállítású gépeik setupjánál nehezen lehetne jobbat összerakni. Ennél az Edisonnál is az a helyzet, hogy csak az ár kordában tartása az oka annak, hogy a két rugózó elem nem a legfullosabb verzió, a kiegészítők azonban annyira jók, hogy megéri költeni egy csillapító egységre a villába, vagy egy komolyabb tagra. Ezt azonban célszerű már a rendelésnél eldönteni, mert úgy az árkülönbség minimális, ellenben utólag egy komplett rugóstag már kevésbé olcsó mulatság.

Az Edison II igazából egy „alapmodell”, mégis 150-160 mm rugóutat, és gyakorlatilag 2 bringát kapsz ennyi pénzért. Ez azért elgondolkodtató. Ahogyan a komplett gép tömege is figyelemre méltó. Annak ellenére könnyű a bringa, hogy a külsőkben van 5-600 g „felesleg”. Amúgy simán 13 kiló alatt lehetne az Edison, mint „alapgép”!

Bionicon Edison II 2010 kerékpárteszt: 50-50% az esélyed

Bionicon Edison II 2010 kerékpárteszt: 50-50% az esélyed

Senki ne értse félre azonban a Bionicon megoldását, és ne essen túlzásokba a megítélésekor. A Bionicon nem akar egy merevfarú-, elöl 80 mm-t mozgó-, verseny XC-re kihegyezett géppel versenyezni felfelé, és ugyanígy egy Santa Cruz V10-zel sem lefelé. Attól nem válik egyik Up’N’Down gépük sem verseny XC géppé, hogy átállítod mászóba, de az Alpok DH parkjaiban sem te leszel a legjobb egy Edison nyergében (egy Alva 180 Ciollal azért lesz esélyed).

Az Edison arra való, hogy ha reggel úgy döntesz, hogy elindulsz mondjuk északnak, akkor szinte minden terepakadályt nyeregben tudsz majd leküzdeni, de nem feltétlenül a leggyorsabban. A kínálatuk ellenben lehetővé teszi, hogy a stílusodnak megfelelően finomítsd a választásodat. Következő tesztünk a Golden Willow lesz, ami már a TransAlp-jellegű maratonozás egyik remek eszköze. Az Edisont II-t addig is nyugodt szívvel ajánlom az igényes „just for fun” bringásoknak, vagy azoknak, akiknél nem fér el két gép a szobában.

InfoBox:

Forgalmazó: Bike Center kerékpárbolt és webáruház; www.bikecenter.hu
Származási hely: Németország
Színválaszték: kék, vagy anodizált szürke
Fogyasztói ár: 600.000 Ft
Vázgarancia: 5 év (Ez a garancia a villára is vonatkozik!)
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: S, M (tesztelt), L, XL

Váz: 7005 T6 AL (gyári tömegadat: 2,8 kg); 140 mm rugóút
Rugóstag: X-Fusion O2 RL (50 mm rugóút); 230-246 mm szemtáv
Villa: Bionicon Double Agent G1; 70-150 mm rugóút
Kormánycsapágy: Bionicon F.I.T.; félintegrált
Hajtómű: Truvativ Firex; 175 mm; 44/32/22 fog
Középcsapágy: Truvativ GXP (Giga XPipe); integrált
Lánckeréksor: SRAM PG 970; 11-34 fog; 9 fokozat
Lánc: Sram PC 971
Első váltó: Shimano Deore; felső bilincses
Hátsó váltó: Sram X9
Váltókar: Sram X7
Fék: Formula RX; 180 / 180 mm tárcsákkal
Fékkar: Formula RX
Felnik: Alexrims DP20 Disc; 32 furat
Agyak: DT Swiss / Bionicon; 32 furat
Küllők: 1,8-2,0 mm; fekete
Külsők: Schwalbe Nobby Nic Evo Triple Compound Snake Skin; 26 × 2,4”
Kormány: Bionicon BarFly; 7075 alu; 25,4 mm befogó; 680 mm hossz; 8 fok hátrahajlás
Kormányszár: Bionicon Twin Lock villavállra integrált
Markolat: Serfas; gumi
Nyeregcső: Bionicon; 2014 alu; 3D kovácsolt fej; 1 csavaros; 350 mm / 30,0 mm
Nyereg: Bionicon (Velo) Trailscout
Pedál: –

Geometriai adatok M-es váz esetén:
Fejcsőszög: 67-72 fok
Nyeregvázcső-szög: 67-72 fok
Nyeregvázcső-hossz: 487 mm
Felsőcsőhossz: 535 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 560 mm
Fejcsőhossz: 130 mm
Tengelytáv: 1076-1120 mm
Láncvillahossz: 433 mm
Középcsapágy-magasság: 350-360 mm
Tömeg: 13,52 kg (pedál nélkül)

További információk:
A Bionicon gépek a Bikemag Apróhirdetőben ide kattintva érhetők el.
A Bionicon gépek márkatopikja a Bikemag Fórumon pedig ide kattintva bújik elő.

Szöveg: Lcs
Fotó: Lcs, KGÁdám, Bionicon

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo