Hogyan viselkedik a gravity szektorban egyik legjobbnak tartott Zero Suspension egy 29-es kerékméretű, 110 millimétert mozgó trail kerékpáron? Talán ez volt a legizgalmasabb kérdés a Mondraker Factor R mountain bike teszt során.
A nagyobb kerékből adódóan szűkebb hellyel kell gazdálkodni, így egy 29-es összteleszkópos mountain bike-nál eleve nehezebb feladat kialakítani egy jól működő felfüggesztést, mint a 26-osoknál. A Mondraker esetében mindehhez hozzájön a virtuális forgáspontú (VPP) Zero Suspension rendszer, ami a kerék és a középrész között eleve több helyet, vagy több kompromisszumos megoldásokat követel más összteleszkópos mechanizmusokhoz viszonyítva…
A Zero Suspension-nél ugye a rugóstag a felső és az alsó bekötésnél is elmozdulhat a vázhoz képest, ami alul a láncvilla találkozásnál plusz egy linket jelent a hagyományos fő forgásponttal szemben. A mérleg két serpenyőjén tehát az aktív mozgáshoz és a pedálozáshoz is mesésen optimalizálható VPP felfüggesztést találjuk, a másik oldalon pedig a „helyhiányt”. Vagyis honnan csípjünk el millimétereket, hol szakítsunk jól bevált megoldásokkal?
Azt már az elején elárulhatom, hogy a VPP-t működés szempontjából remekül sikerült belőni, és az alumínium váz kidolgozása is első osztályú. Sok műanyag gép fordul meg alattam mostanában és ehhez képest komolyan öröm volt ránézni a gyönyörűen megmunkált alumínium elemekre. A Mondraker Factor vázát alkotó Stealth csövekről azt kell tudni, hogy a négyszögletes profilú keresztmetszetet mindig az adott helyen kapott terhelésnek megfelelően alakítják, ami nyilván más a homlokcső találkozásnál, mint a hátsó papucsnál a láncvillán.
A Factor R-nél is használt Stealth 2.0-ás csövek ennek a továbbfejlesztései, a csövek maguk csavartak, hogy vázra ható nagyobb csavarodást jobban lekövessék és ezáltal az első háromszögnek nagyobb csavarodási merevséget kölcsönözzenek. A profilon kívül változik a falvastagság is, sőt, különböző csöveknél különböző ötvözeteket is használnak, törekedve a minimális súlyra az ésszerűség határain belül. Nem véletlen, hogy – bár sok gyártó kínál már karbonvázat gravity vonalon is – a Mondraker DH-gépe még mindig súlyrekordernek számít, ugyanakkor a spanyolok élettartam-garanciát vállalnak ezekre a vázakra, így a Factor R-re is!
A virtuális forgáspontú (VPP) rendszerek alkalmazása inkább a nagyobb rugóutas bringáknál gyakoribb, lévén ezeknél még markánsabban jelentkeznek az előnyei. Teljesen aktív marad a rendszer fékezésnél, és ha bele kell tekerni keményen a pedálba, azt is sokkal hatékonyabban tehetjük. Egy jól kiegyensúlyozott VPP valóban működik pedálozáskor, és egy össztelósnál ez nagyon fontos szempont.
Bár személy szerint abszolút a „másik oldalról” jövök, országútis gyökerekkel, de azt vallom, egy trail fully legyen fully, nem szeretek lockout-kart kapcsolgatni. Legyen úgy kiegyensúlyozva a felfüggesztés, hogy akkor és úgy mozog, ahogy kell! A Zero Suspension-nel kapcsolatban nagyon jó emléket őrzök, a Mondraker Dune endurót volt már alkalmam tesztelni, és az általában használt kerékpárjaimhoz képest „nagy, nehéz döggel” önfeledt, 4-5 órás bringázásokra emlékszem vissza, nem kevés mászást is abszolválva…
Nos, a már említett „helyhiány” ellenére a Mondraker Factor R felfüggesztését remekül sikerült optimalizálni, egy általános célú fullynak ilyennek kell lennie. Hogy őszinte legyek, teljesen fölöslegesnek érzem a Fox új háromállású CTD LockOutját, amivel – egyszerre kapcsolva a villát és a rugóstagot – választhatunk Climb (mászás), Trail (általános) vagy Descent (lejtőzés) opciók közül. A VPP még a Descent állásban is gondoskodik róla, hogy ne pogózzon a gép, LockOutot pedig ahhoz a stílusú bringázáshoz, amire a Factor R-t tervezték, eszembe nem jutna használni.
Direkt figyeltem a himbát, felfelé még kiállva terhelve sem mozgott be érzékelhetően, lefelé viszont teljesen kihasználja a rugóutat, ami 110 mm. Ráadásul Trail állásban (főleg ebben volt) az apróbb kövekre is érzékeny, ami felfelé is jó érzés. Ha a saját gépemről lenne szó, hátul egy jól beállított, üzembiztos rugóstag teljesítene szolgálatot mindenféle kilógó kábelek nélkül, elöl pedig maximum a villavállon hagynám meg a LockOutot, vagy még ott se. Különben is a hatalmas CTD kar messziről ordítja, hogy: „Ide lőjetek”, vagy máshogy fogalmazva kíváncsi lennék, mi maradna belőle az első nagyobb bukfenc után…
A vázgeometria első blikkre érdekes: kimondottan meredek, 74,5 fokos az ülőcső, ami a VPP-vel és a 620 mm-es felsőcsővel harmóniában támogatja a hatékony pedálozást, sőt még az ekkora (L-es méret) mountain bike-on szokatlan 170 mm-es hajtókar is a pörgetésre sarkall. A homlokcsőszög viszont 69,5 fok, ami már trail-es, elismerésre méltó, hogy a Mondrakernél bátran mernek játszani a szögekkel, és az eredmény sem marad el (kíváncsi lennék a 2013-as nagy durranásra, a Forward Geometry-ra is).
A meredek ülőcsőnek van még egy olyan előnye is, hogy nagyon könnyedén tudtam meredek lejtőkön a nyereg mögé csúszni, és még mozgásterem is maradt az egyensúlyozáshoz. Mindehhez 700 mm széles kormány dukál, 90 mm-es kormányszárral. A csikicsukikon természetesen kijött a nagyobb tengelytáv és a széles kormány hátránya. Elöl a 15 mm-es tengely és a tapered homlokcső, villanyak tökéletes kontrollt biztosít, de ezen a szinten ez már alapkövetelmény.
Mi a rossz? Nevezzük inkább kompromisszumnak, de ahogy említettem már, a Zero Suspension rendszert valahol el kell helyezni, így az ülőcső a Mondrakernél nem folytonos. A középrésznél kialakított dupla link környékén pedig a váz oldalirányú merevsége hagy kívánnivalókat maga után. Nyilván a linkek eleve produkálnak minimális oldalirányú mozgást, ennél a szélességnél (keskenységnél) nem lehet olyan stabilra építeni a mechanizmust, mint egy DH-gépnél, és a tökéletesen merev csapágyazást sem találták még fel…
Ezzel a minimális csavarodással nem is lenne gondom, nagyobb baj, hogy a tagot körülölelő alumínium lemezek is ki vannak téve csavarásnak. Ami ebből adódóan zavaró, hogy – lévén alsó végüknél a hajtókar van, felül pedig az átdobó – megindulásnál a 42-es lánctányér oldalirányban bemozdul az első váltóhoz képest, és a lánc vastagon és messziről hallhatóan hozzáér a terelőlemezhez a keményebb fokozatoknál.
Utóbbi problémára megoldást jelentene az egy- vagy kéttányérosítás, amiért nem kell messze menni: a csúcs Factor, a Factor RR duplatányéros XT-vel érkezik, és egy ezres híján 1 000 000 Ft-ba kerül. A Factor R kétszázezerrel olcsóbb, és ennek megfelelően a felszereltség is szerényebb itt-ott, de őszintén szólva a hajtókarnál jelentkező problémát leszámítva én sehol máshol nem éreztem szükségét eltérő alkatrésznek, nyilván könnyíteni mindent lehet jó pénzért.
Az XT-SLX váltórendszer a Formula RX fékrendszerrel megfelelő párosítás, bár utóbbit nem ismerem, hogyan működik hosszú távon, a teszt során nem jelentkeztek problémák. A jó nevű Easton elérhető árú kerékszettje kimondottan jól mutat, más előnyt nem jelent egy hagyományos fűzött kerékhez képest, de a design nem utolsó szempont! A Kenda Slant Six gumik így a tavaszi olvadós időszakban gyűjtik a sarat, a szárazabb traileken viszont tökéletesek.
Végezetül, a címben és a bevezetőben feltett kérdésekre a válasz: Igen, a Mondrakerben megvan az X-Facor, és ez elsősorban a Zero Suspension-nek köszönhető. Ilyen egy „vérbeli fully”! Ha átülünk róla másféle össztelósra, úgy tudnám leírni a különbséget, hogy annak mindössze „rugózik le-fel a kereke, és ki is lehet merevíteni”…
További képek:
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
- Mondraker Factor R 29
A tesztelt kerékpár 150 000 Ft engedménnyel megvásárolható: KATTINTS IDE!
Videón a nagytestvér, a Mondraker Factor RR 29, (a széria többi kerékpárja IDE KATTINTVA érhető el):
InfoBox:
Forgalmazó: Montik Magyarország (montik.hu)
A kerékpár a gyártó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
Származási hely: Spanyolország
Élettartam garancia a vázra!
Vázméretek: XL, L, M, S
Tesztelt gép mérete: L (48 cm)
Ajánlott fogyasztói ár: 799 000 Ft
Geometriai adatok (L/480 mm):
Fejcsőszög: 69.5º
Ülőcsőszög: 74.5º
Ülőcsőhossz: 480 mm
Felsőcsőhossz (vízszintes): 620 mm
Fejcsőhossz: 115 mm
Láncvillahossz: 450 mm
Tengelytáv: 1176 mm
Középrész esés: 30 mm
Műszaki adatok:
Váz: Factor 29 Stealth 2.0 alumínium Zero Suspension 110 mm
Rugóstag: Fox Float CTD LV 190×50 mm
Teleszkóp: Fox 32 29 Float CTD Q15 110 mm
Kormánycspágy: Onoff integrált 1-1/8″->1/5″
Kormányszár: Race Face Ride 90 mm
Kormány: Race Face Ride Low Rise 711 mm
Markolat: Onoff Wavem
Nyeregszár: Race Face Ride 31.6mmm 375mm
Nyereg: Mondraker Factor R 29er
Első Fék: Formula RX 180 mm
Hátsó Fék: Formula RX 180 mm
Fékkar: Formula RX
Kerekek: Easton XC 29 Q15/12×142
Külsők: Kenda Slant Six 29×2.20
Hajtómű: Shimano FC-M552 42/32/24T (170 mm)
Középrész: Shimano HollowTech II
Lánc: Sram PC-1031 10s
Első Váltó: Shimano SLX
Hátsó Váltó: Shimano XT RD-M781 GS 10s
Váltókar: Shimano SLX SL-M670-10
Fogaskoszorú: Sram PG-1031 11-36T 10s
Súly (pedálok nélkül): 13.1Kg
Ez nem merida!!! HIP HIP HURRÁ!
De nem ám!!! :)
igen, ennek a többség csak örülni tud :D
Nekem szerencsém volt, élőben láttam, megtapiztam ráültem, egy kerékpárboltban. Mintha rám szabták volna (egyébként minden Mondrakerre igaz, ráülsz és egyből ,,otthon,, érzed magad). A külső szubjektív (nekem nagyon bejön)bár, már leírtam más fórumon, hogy dicséretes, ha egy gyártó valami különbözőt, mást gyárt, mint a fősodor ettől (is) egyedibb lesz a kerékpár (pl: speci, ibis,niner).
Ha, a terelőlemez hozzáér a lánchoz, állítani kell rajta. Én 2×10 párti vagyok (a környezetemben aki átült 29-re előbb utóbb mind átálltak erre a rendszerre) egy montin, szerintem bőven elég megfelelő kiosztással. Persze kellenek az évek meg a rutin, kezdőknek mehet a 3×10 is. A sár mennyire vágja el a rugóstagot, nem tudom, de egy fullynál mindig jobban oda kell figyelni a karbantartásra. Takarítani, szervizelni, sajnos a kényelemnek ára van:((
Több fully-t is próbáltam már, de messze a legjobbat a Mondraker hozta (eddig) ez a rendszer tényleg nem pogózik be fölöslegesen!
Ha, belefáradok a teljesítmény orientált kerékpározásba, (így 40 körül hamarosan eljön az ideje)biztos, hogy a faktor lesz a nyerő.
Persze lehet elfogultsággal vádolni, jogosan, mert Mondrakert nyúzok már egy éve, és nem bántam meg. A jót könnyű megszokni:)
Köszönjük az elismerő szavakat, reméljük nemsokára az össztelós Mondrakert is közelebbről megismerheted! :)
gyárilag miért nem jár hozzá a tagot megóvó sárvédő?
Szia, azért nem jár hozzá mert az drágábbá tenné a váz szettet, és a cég nem kívánja ráerőltetni a carbon sárvédő árát a fogyasztókra. Ehelyett meghagyja nekik a választás lehetőségét, hogy döntsék el saját maguknak fillérekből készítenek ilyen sárvédőt, vagy megveszik a carbon sárvédőt.
értem, köszi.
800000-ért engem zavarna hogy “megindulásnál a 42-es lánctányér oldalirányban bemozdul az első váltóhoz képest, és a lánc vastagon és messziről hallhatóan hozzáér a terelőlemezhez a keményebb fokozatoknál.”
Nem kellemes így szembesülni azzal hogy ennyire régivágású vagy ennyire kispénzű vagyok…
Kedves Zsolt, mi sem ezzel sem pedig más hasonló felfügesztéssel rendelkező kerékpárunnál nem tapasztaltunk ilyet. A szólás szabadság jegyében eddig nem gondoltuk hogy ezt kommentelnénk :), de természetesen amennyiben van kedved kipróbálni a kerékpárt hogy kétségeidet eloszlathassuk akkor kérjük lépj kapcsolatba velünk az info@montik.hu-n
Hát az a hajlított felsőcső undorítóan néz ki… tuti nem vennék meg olyan bringát, aminek a felsőcsöve nem egyenes, meg olyat sem, aminél van behegesztve a nyeregvázcső elé egy kis 10 centis merevítés.. a felsőcső jöjjön végig egyenesen, és a nyeregvázcső teteje alatt max 3-4 centivel csatlakozzon a nyeregvázcsőhöz.. ez csak nekem esztétikai kritérium egy kerékpárnál? Amúgy ne szívesen cserélném a rugóstagot minden évben mondjuk kétszer, mert ha valaki használja sárban is a bringát, fél évnél tuti nem bírja tovább… amúgy lehet, hogy jó bicikli, de szerintem nem kellett volna ezt ennyire túlbonyolítani, léteznek jól kinéző 29-es fullyk, biztos működnek azok is, másolhatták volna inkább azokat
Egy trail, vagy enduro bringánál kifejezetten jó, ha alacsony az átlépési magasság, de van normális nyeregvázcső-hossz. Ehhez kell a merevítő. Esztétikum pedig teljesen szubjektív kérdés, nekem pl. rohadtul tetszenek az ilyen kialakítású vázak, merev és fullyban egyaránt.
Ahogy egy ismerősöm mondta anno: Konában az erő!;-)
Az össze-vissza hajlított vázak nekem se tetszenek.
mint pl ez ? :)
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=supreme_operator
Aha, kapkodtam a hsz-szel. A Konás szöveg arra utalt, hogy a felsőcső a nyeregvázcső teteje alatt 4-5 centivel kapcsolódik be. Vagy mi…
A többi pedig magánvélemény, én jobban szeretem az egyenes csöveket, márkától függetlenül.
Szia, a hátsó rugóstag sárvédelmét vagy gyári carbon sárvédővel, vagy pedig egy használt belsővel és 4db gyorszárral igen egyszerűen meg lehet oldani. Ennek a működésre tökéletes példa a Limit Racing Team akik hasonló megoldással versenyezték végi az igen saras 2011-es és 2012-es teljes DH szezont is. Aki pl emlékszik a 2011-es VK helyszínén Champery-n uralkodó sártengerre az tudja miről beszélünk.
Ez eléggé egyenes? (:
http://montik.hu/termekek/podium-carbon-pro-sl-29
Nem szeretjük az egyenest…a természet sem szereti… az ember találta ki és nem a legjobb találmány, bár tény hogy pl egy váznál olcsó az előállítása, és lehet tucatban nyomni! :)
Könnyűnek azért nem mondanám, az ára viszont tényleg elfogadható, és még mutatós is :-)
Cirka 13kg egy alu össztelós trail 29-esnél szerintem nagyon jó súlyadat.
…ráadásul L-es méretben.
Nem vagyunk egyformák, nekem pont túl keskenynek tűnik a 700mm-es kormány. Adhatnának hosszabbat, hogy mindenki magának leszabhassa.
A váz geo tényleg jó, és a súlyadat sem semmi, nem hiába Mondraker.
A CTD rendszer tényleg középső állásban felejthető, rókáék nagyon eltalálták ezt az új rendszerüket. Azért piros pont a remote rendszerért. Nem sokan adnak ilyet az “alap” géphez. Mondjuk ilyen mélyen elhelyezett taghoz kell is. Kár, hogy olyan csúf az a kar hozzá.
Ebben a kategóriában már érdemes lehet állítható nyeregcsövet is felszerelni. Ez esetben a hajlított nyeregvázcső sem lesz már olyan nagy gond.
Bocsi a figyelmetlenségért, nem hajlított, hanem megszakított nyeregcső, ami ráadásul így is elég hosszú a csőállításhoz.
Ami azonnal feltunik, hogy sajna pont a rugostag nyitott resze kapja telibe a sarat, az a vekonyka iv elotte nem sokat fog fel.
Szia, annak nem is az a funkciója, viszont rendkívül egyszerűen felerősíthető akár az első akár a hátsó háromszögre olyan sárvédő ami meggátolja azt hogy sár jusson a rugóstagra.