fbpx

Specialized Pitch Pro – repülő szőnyeg újratöltve

A 2008. májusi lapszámunkban volt egy teszt, melyet sokszor emlegettek etalonként a hazai forgalmazók. Főleg akkor, amikor ideadták az éppen soros tesztgépüket. Azt szerették volna, hogy „olyan tesztet írjunk róla” mint amilyen a 2008-as Pitch-ről megjelent KGÁdám kolléga tollából, „mert az annyira jó volt”. Mondták mindezt a 80.000 Ft-os, kompromisszumokkal erősen terhelt tesztgép átadásakor is… De néha a Pitch-nél másfélszer drágább tesztgép után sem volt akkora az elégedettségi faktor, sem a tesztelő, sem pedig a forgalmazó részéről. És senki sem értette, hogy vajon miért…

Pedig a válasz egyszerű. No de ne szaladjunk ennyire előre! Most itt figyel a 2009-es Pitch, ráadásul a jobban felszerelt Pro verzióban. Nézzük méltó lesz-e elődje hírnevére?

fotók: Ardó Tamás, elcsé

fotók: Ardó Tamás, elcsé

Kezdjük a feketelevessel. Jelentősen drágább lett tavaly óta. A 2008-as Comp verzió 476.000 Ft-ba került, idén a Comp 518.000 Ft, míg a tesztelt Pro modell már 610 ropi. Mindenki gyártsa le a meggyőződésének, habitusának leginkább megfelelő magyarázatot az áremelkedés hátterére a tucatnyi lehetséges verzióból. Mi nem tudjuk az okát, így elfogadjuk, hogy ez bizony most ennyi. Feketeleves vége, függöny fel…

Pattanjunk rá! A Pitch – a Speci bicajok legtöbbjével egyetemben – olyan, mint egy jól bejáratott barátnő… Ha ezer éve nem találkoztatok és összefuttok, akkor is ugyanonnan tudjátok folytatni aaaaa… beszélgetést, ahol korábban abbahagytátok.

specialized-pitch-pro-02

Nincs az embernek „idegen bicaj” érzete rajta, még akkor sem, ha nem a sajátját lovagolja meg éppen. Ennek az oka az, hogy a gép geometriai arányai elképesztően jók. Ez talán nem is csoda, hiszen akik tervezik a gépeket, azok maguk is aktív és nagyon jó bicajosok, akiknek tapasztalatai a montizás hőskoráig nyúlnak vissza, mivel alapvető szerepük volt e szakág kialakulásában és létrejöttében. Nem mellékesen a márka versenyzői szinte minden kerékpáros szakágban az elit kört alkotják – már ami az eredményes versenyzést illeti -, így tapasztalataik erősen jelen vannak minden egyes gépükben. A történelemóra után azonban térjünk inkább vissza a bicóhoz!

Amikor megláttam a raktárunkban, egyből eszembe jutottak Ádám sokat sejtető tavalyi szavai: „ezt majd azért próbáld ki”, így idén már nem volt kérdéses, hogy ezt a gépet ki fogja tesztelni…

specialized-pitch-pro-03

Mint ahogy írtam, az első pillanatban barátok lettünk, bár a 75 fokos (!) BMX-es fejcsőszöghöz és irányítási reakciókhoz szokott testemnek eleinte kicsit laposnak tűnt a mostani fejcsőszög. A tavalyi tesztből 67 fok körüli értékre emlékeztem, de érzésre kételkedtem, hogy ez valóban ennyi lenne. Na nézzünk csak gyorsan utána: a gyári weboldal adatai szerint az idei geometria nem változott, de ez csak valami Ctrl+C + Ctrl+V hiba lehet, mivel – mint ahogy a mellékelt táblázatból is látható -, némileg módosult a geometria. Röviden: DH-sabb lett. Hosszabb láncvilla, laposabb fejcsőszög és több mint két centivel alacsonyabb középcsapágy-magasság. Ez tehát összességében egy teljesen más gép, mint a tavalyi.

specialized-pitch-pro-04

Első körben a dört parkban futtattam meg. Röptében stabil, mint egy léghajó, de a kisebb ugratók és a trükközés nem az ő világa. A hosszú tengelytáv és a laposabb csőszögek miatt igényli a nagy sebességet és a külföldi bike parkokra jellemző Loooong Jumpokat. Mókáztam még vele kicsit, majd továbbálltam. Irány a kiserdő majd’ 500 méteres pumpáló sora, a több tucatnyi apró csiki-csuki kanyarjával! Hát a sok kis apró irányváltás még mindig nem a kedvenc terepe, de azért jó móka vele a pumpálásos kigyorsítás, ahogy nő a sebesség, úgy kezd életre kelni. Az viszont már most érződik, hogy az első- és a hátsó rugózás nagyon szinkronban van.

specialized-pitch-pro-05

Irány a hegy! Már az odavezető út is egy élmény, annyira könnyen gördül a paripa. Bár 2,3”-os bütykös gumi van rajta, de semmi traktorszerű zötyögő érzés nincs még az aszfalton sem. Nagyon eltalálták a tervezők a bütykök távolságát, mert szemre elég ritkásnak tűnik a mintázat, de menet közben mégsem döcögős az utam. A kerekek szenzációsak, és nagyban meghatározzák a gép karakterét. XC-s súlyban lévő felnik, könnyű 1,8-as küllők, finom futású ipari csapágyas agyak, ultralight belsők és szenzációs külsők állnak össze egy komplett, hibamentes egésszé. A gép 14 kiló, ami a rugóút és tárcsaátmérők függvényében jónak mondható. A jó geometria és a szenzációsan gyorsítható kerekek miatt mégsem érződik nehéznek a gép, egyben van nagyon.

specialized-pitch-pro-06

Hegymenetben eljátszadozom az RP2-es tag ProPedal karjával, valamint a teló kompresszió/lockout tekerőjével. Ezeket bekapcsolva számottevő mértékben korlátozódik az egyébként frenetikus menetkomfort, viszont tagadhatatlanul gyorsabban megyünk. A gyorsításokhoz az integrált tengelyes Deore kar hatékony segítséget nyújt. Nem könnyű, de legalább merev.

A hegyet elérvén próbálom kicsit megfingatni a kicsikét (és magamat is), hogy kiderüljön, a laposabb szögek és a rugóút mennyiben korlátozzák a gép mászó képességét. Direkt keresem a különböző szivatós mászási szituációkat, hogy kiderüljenek a dolgok. Felfelé a szenzációs kerekeknek és a ritmust megakasztó útegyenetlenségeket elsimító felfüggesztésnek hála meglepően jó – a gép össztömegét meghazudtoló – sebességet lehet tartani. Kipróbálom a durván meredek mászásokat is, melyek legnagyobb része simán beadható a géppel, még akkor is, ha a telót a 140-es állásban hagyjuk. A rövid fejcső és az alacsony kormány miatt gép orra ilyenkor sincs magasan, de azért nem árt kiülni a nyereg orrára a stabilitás fokozása érdekében. Jól tapadó, egyenletes talajú mászásoknál érdemes bekapcsolni a ProPedalt, éppen csak annyival lesz kompresszáltabb a tag mozgása, hogy eltűnik a fölös himbáló része, viszont megmarad az útegyenetlenségek elnyeléséhez szükséges aktivitás és rugóút. Extrém hosszú mászások esetén érdemes letekerni az U-turn-t a mászás végéig, így még kevésbé kell figyelni a mászási testhelyzetre. A viszonylag lapos fejcsőszög miatt a nagyon sok irányváltást igénylő durván gyökeres mászás nem a Pitch erőssége, itt kicsit érződik a lomhasága. A helyzetet azért nem nevezném vészesnek, mivel a hátsó rugózás miatt jelentősen kevesebbet kell kerülgetni, mint egy merevfarú géppel, mivel nem akad meg a tekerés folyamatossága. Így már a lomhább kormányzás sem annyira zavaró.

Végül is mindenhova fel tudtam menni vele, ahova akartam, így hát megsimogattam a kicsikét. Lehet, hogy a feljutás fél perccel tovább tartott, mint egy 1,5 kilóval könnyebb merevfarú géppel, de egyrészt ki a náthát érdekli, hogy mennyi időbe tellett, amikor nem hajt a tatár, másrész így a mászás is élvezetes és kényelmes volt.

Viszont ha már felértünk, jöhet a jutalom, rakjuk meg lefelé ezerrel! Az extrém jól gyorsítható kerekek miatt csak 2-3 másodpercre van szűkség, hogy megfeledkezünk a laposabb fejcsőszögről, és elérjük azt az utazósebességet, aminél mindez az előnyök rubrikába kerül át. A laposabb fejcsőszög és az alacsonyabb középrész nyújtotta stabilitás miatt könyörög a gép, hogy toljad neki még, még, még gyorsabban, mert ettől egyre jobban érzi magát, és persze a pilótája is. A nagy ívű, gyors, pumpálós, beleterhelős kanyarok iszonyatosan fekszenek a gépnek, és szerencsére a gumik is jól tartják a kanyarok ívét. Komolyan olyan, mint valami extrém könnyű DH gép, kissé korlátozott rugóúttal. Ha nem extrém sziklás a terep, akkor ez utóbbiból semmi sem tűnik fel, a 140-150 mm-ből is nagyon durva sebességet lehet kihozni. A hazai terepek 95%-ra bőven elég ez a rugóút is.

specialized-pitch-pro-07

A nagyon meredek, soklépcsős leejtést tartalmazó pályáknál figyelni kell a középrészre, mivel a tavalyinál két centivel alacsonyabb súlypont miatt könnyen lekoppanhat a nagytányér. A durván sziklás lejtőkön jól jönne egy kicsivel emeltebb és sokkal szélesebb kormány is. A 660 mm a normál egynyomos ösvényeken és a mászásoknál teljesen frankó, viszont a gép lejtőző képességeinek teljes kihasználásához mindenképpen szükség lenne egy minimum 680-as, vagy még inkább 700-as kormányra. A lefelé zúzásnál egy dologra kell figyelni: a belsőkre. A vékonyfalú belsők miatt picivel célszerűbb kicsit keményebbre fújni a gumikat. Ennek hátrányát ebben a rugóút-tartományban nem éreztem, melyben persze nagy szerepük volt a szenzációsan tapadó külsőknek is.

Élmény volt minden óra, amit a Pitch nyergében tölthettem. Aki egy igazán jól használható mindenes gépet keres, az ezennel megtalálta. Hazánkban szinte bárhol megállja a helyét, és könnyen okozhat meglepetést a nálánál nagyobb rombolókkal közlekedőknek, de – egy kategóriával nehezebb, vastag falú külsővel – a külföldi épített bike parkok is a kedvenc terepei közé tartoznak majd.

Egyszer láttam az Eddás Pataki Attilát a tévében, éppen egy interjút adott valamelyik reggeli műsorban, néhány másik „nyikhaj instant sztárocska” popzenekar társaságában. A riporter megkérdezte őt, hogy szerinte miért van az, hogy ő már ezer éve a pályán van, és még mindig sikeres és elismert, míg a mai zenekarok hatalmasat küzdenek azért, hogy pár hónapra a figyelem központjába kerülhessenek. Attila nem kertelt, amikor ezt válaszolta: „Gyerekek, ez azért van, mert én tudok énekelni…” Nem volt semmi önteltség vagy nagyképűség a kijelentésében, csak közölte a tényt.

„Gyerekek”! A Pitch-ről azért születhet nagyon jó teszt, mivel ez egy NAGYON jó, szinte hibátlan kerékpár. Ennyire egyszerű. Függöny le…

Eredetileg megjelent a Bikemag 2009. augusztusi lapszámában.

[poll id=”146″]

Forgalmazó: Velobike Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázméret: A Comp-ból létezik S, M, L, a Pro-ból csak a tesztelt M-es.
Vázgarancia: az első tulajdonosnak a regisztrációs kártya visszaküldését követően élettartam-garancia
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 609.900 Ft

Váz: Specialized M4 alu; 150 mm út
Rugóstag: FOX RP2; 200 mm-es szemtáv; 508 mm löket; levegős; állítható csillapítás és légnyomás; kapcsolható ProPedal
Villa: Rock Shox Pike 351 U-Turn; 95-140 mm; állítható csillapítás; Maxle tengely
Első váltó: Shimano SLX
Hátsó váltó: Sram X9
Váltókar: Sram X5
Lánc: KMC X9
Lánckeréksor: Shimano HG50; 11-34 fog
Hajtókar: Shimano Deore Hollowtech II; 22/32/44 fog; 175 mm
Középcsapágy: Shimano Deore Hollowtech II
Fékek: Avid Juicy Four RSL; 203/185 mm-es tárcsák
Első agy: Specialized Stout SL; 6 csavaros tárcsarögzítés; 20 mm-es átütőtengely; 32 furat
Hátsó agy: Specialized Stout SL; 6 csavaros tárcsarögzítés, 32 furat
Küllők: 1,8 mm; rozsdamentes; réz anyákkal
Felnik: DT Swiss 445D; 32 furat
Gumik: Specialized Eskar Control Dual Compound; 26 × 2,3”
Kormánycsapágy: 1 1/8” acél, golyó + kónusz
Stucni: Specialized; alu; 31,8 mm; 6 csavaros; 75 mm
Kormány: Specialized; alu; 31,8 mm / 660 mm
Nyereg: Specialized, üreges Cr-Mo pálca
Nyeregcső: Specialized Enduro; 6061 alu; 30,9 mm / 350 mm

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 65,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 72,0 fok
Felsőcsőhossz: 574 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 586 mm
Nyeregvázcső-hossz: 450 mm
Tengelytáv: 1173 mm
Láncvillahossz: 427 mm
Középcsapágy-magasság: 335 mm
Tömeg: 14,1 kg – platformpedállal

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo