fbpx

Kona Bass 2k8

Kellemes kora őszi időjárás és már sárguló falevelek fogadtak egy káposztásmegyeri parkolóban. Maga a főszerkesztő adta át tesztalanyt. Kibányásztuk a kocsiból, és gyorsan összedobtuk. Nem hittem a szememnek. Zoknit kellett cserélnem, mert sajnos levizeltem a bokámat. Hogy miért? Beszéljenek a képek!
fotók: Atom

Hamar nekilendültem a tesztelésnek. Mondhatom, nem kellet nagyon erőt venni magamon, hogy tekerjek vele, hiszen mindig hívogatóan fénylett a szoba sarkában. Munka után vásárolni is ezzel mentem. Aztán ha az otthoni kötelességeimet letudtam, az oldalbordát magára hagytam, és késő délutánig bringáztam.
kona_bass02.jpg

Hogy miért? Mert jó. Gondolom ezt Ti mind tudjátok, hogy bringázni jó, de ezzel a géppel nem kicsit jó, hanem nagyon… Bejátszik, hogy 2008-as évjáratú bicikli nem sok jön szembe az utcán, és ilyen fényezéssel sem rendelkezik – egyenlőre – túl sok bringa. A váz minden porcikája gyönyörűre sikerült. Nem találtam hibát sem a hegesztéseken, sem pedig a fényezésen. A fejcső vastagságával szerencsére nem sikerült átesni a ló túloldalára. Pont így jó, ahogy van. Tettek rá rotor-előkészítést, hogy vázpörinél nehogy megfeszüljön a hátsó fékkábel. Az új alsócső-trendnek köszönhetően ez a fejcsővel nagyobb felületen kapcsolódik össze. Hasonló rugózási rendszerű bringáknál a támvilla hiánya miatt praktikus minél meredekebb nyeregvázcső-szöget kialakítani, így kisebb az esélye, hogy leszakad a felsőcsőről. Biztos ami biztos, azért egy kis felülhegesztést is odapöttyintettek. A fő forgáspont a középcsapággyal egybeesik, így egysebességes felhasználásra különösen kiváló választás. Ennek köszönhetően nem kell láncfeszítő sem, így közel egy kiló ledobható a bringa súlyából. Már ha valaki dörtre akarja használni a gépet… A váz további előnyei közé tartozik az apró himbakar, amitől megőrzi merevségét a váz. A papucsrögzítés bár nagyon erősnek tűnik, azért mégsem a legjobb a piacon. Néhány ferde leérkezés után bizony nem ártott, ha kéznél volt egy hatos imbuszkulcs.
kona_bass03.jpg

A kiemelkedően jó tekerhetőség egyedül a Fox DHX Air 5.0-ás tagjának köszönhető, mert a vázon nincsen semmi más, ami elősegítené, hogy olyankor ne legyen hiperaktív a feneke (VPP, vagy valami hasonló). Mindössze 100 mm mozgást engedett ugyan a hátsótengelynek, de ez remekül összhangban volt az első villával. Rugóútban legalábbis, mert amúgy a két gyártó egységeit lehetetlennek bizonyult összehangolni. Mondjuk amikor a dörtön ugráltam, ez érdekelt a legkevésbé…
kona_bass04.jpg

A villát amúgy egyszer sem sikerült komolyabban meggyűrnöm. Nem hajolgatott, és nem csavarodott, hála a beleépített rengeteg anyagnak. A bringa súlypontját sem befolyásolta rossz irányban az elől nagyobb súly, gyári beállításokkal leginkább a nagyobb súlyú bringásoknak javaslom. Nekem például pont jó volt. Sokan panaszkodtak, a nehéz megindulásra és a darabos mozgásra, de ez menet közben nem volt szembetűnő. Egyetlen hátránya, hogy a tengelyrögzítése nem követi a fejlődést. A szereléshez rossz esetben két darab hatos imbusz és egy négyes is kell. Ráadásul a tengelyt rögzítő papucs összehúzó csavarja a villa anyagába kapaszkodik. Nincs acélbetét, így a sok ki- és betekerés során óhatatlanul megnyúlik az anyag, és menetszakadáshoz vezet.
kona_bass05.jpg

Alkatrészek terén jól el lett eresztve a gép. Ezek a cuccok azonban keményet löknek az árcédulán szereplő számon is, mert javarészük RaceFace felirattal van díszítve. Itt nincs parasztvakítás, ez egy igényesen felszerelt bringa. A kormány, stucni, hajtómű, középcsapágy, nyeregcső és a láncvezető is egy gyártótól származik, ami tovább növeli az emberben azt az érzést, hogy különleges gépet vezet. Minőségben, és teljesítményben nem akarom részletezni őket, egyszerűen tökéletes mind. Az XT Shadow váltót most próbáltam először élesben, szerintem rossz ötlet volt ráaggatni a gépre. Hosszú kanala miatt úgy csattog a vázon a lánc, mint egy nyolcvannyolcas dízel kombi hidegen. Csak azzal a különbséggel, hogy ez nem javul a bemelegedést követően sem.
kona_bass06.jpg

A kerekek nem passzolnak a bringához. Felni terén az Eqvalizer jó választás, de ezen kívül szinte mindennel voltak gondok. A Minion DH gumi szerintem túl nagy és túl bütykös egy alapvetően dört/slopestyle gépre. A KK disc első agy kotyogott a villában, akármennyire is meg akartam húzni. Hátul az 525-ös agy reteszelése nem volt kielégítő, hajlamos volt hibázni.

Hogy milyen élesben? Ezt nehéz szavakba önteni (habár ez a dolgom). Dörtön a tőle elvárható teljesítményt nyújtja, nem kell megijedni egy-egy elrontott leérkezésnél sem, csak kapaszkodni kézzel lábbal, a többit a bringa megoldja. Könnyen kiismerhető a rugóstag karakterisztikája, így ezt fel tudtam használni nagyobb ugrásokhoz, ilyenkor segített kilőni. Sokszor viszont akármennyire is felfújtam a tagot, hangosan csattant össze. Eleinte nem tudtam mi csattan ennyire, ám később rájöttem, hogy a nyeregcsőbilincset kicsit megdolgozta a himbakar. Miután a bilincset megfordítottam, már nem volt ilyen probléma. Voltam vele a János-hegyi downhill pályák kifékezett ösvényein, és az kell mondjam, nem egy hintaszékkel állunk szemben. Közelebb áll egy merev vázhoz mint egy össztelóshoz. A fékek mindenhol megfogtak, és itt még a Minion DH is jól jött. A simára döngölt ösvényeken és a pumpálós szakaszokon könnyedén állva hagytam a nagybicósokat. Nem lenne igazságos, ha azt mondanám rá, hogy nem jó DH-ra, mindenesetre VK futamon nem indulnék vele.

Szívem szerint minden Bikemag mellé csomagolnék egy-egy darabot, hogy ki tudjátok próbálni Ti is. Egész biztos vagyok benne, hogy sokaknak még kifizetni is lenne kedve, egy jó kis nullszázalék kezdőrészlet és téháemmel. Habár – mint már említettem – keményen megnyomták a ceruzát az árcetlin.
[poll id=”10″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2007. november-decemberi lapszámában.

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 69,7 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,7 fok
Tengelytáv: 1090 mm
Láncvillahossz: 420-435 mm
Felsőcsőhossz: 535 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 540 mm
Fejcsőhossz: 120 mm
Középcsapágy-magasság: 340 mm
Tömeg: 15,8 kg

InfoBox:
Forgalmazó: X-Factor
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 1+2 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: S (15” – tesztelt), M (15,5”), L (17,5”)
Ára: 599.999 Ft

Vázanyag: Kona Clump 7005 alumínium
Villa: Marzocchi Dirt Jumper 1; 100 mm út
Rugóstag: Fox DHX AirR 5.0
Hajtómű: RaceFace Evolve Dh X-type; 36 fog
Láncvezető: RaceFace DH Guide
Lánckeréksor: Shimano Deore; 11-32; 9 seb.
Lánc: Shimano HG
Váltókar: Shimano Deore
Hátsó váltó: Shimano XT Shadow
Fék: Hayes Stroker Trail
Első agy: KK DISC; 20 mm
Hátsó agy: Shimano M525
Felnik: SunRims Eqvalizer; 32 furat
Küllők: DT rozsdamentes; 2 mm
Külsők: Maxxis Minion DH; 26 x 2,35
Kormány: RaceFace Evolve DH; 660 mm; 9 fok hátranyúlás; 4 fok emelk.; 38 mm emelés
Kormányszár: RaceFace Evolve DH; 50 mm / 31,8mm; 10 fok emelés
Markolat: Kona (lock-on)
Kormánycsapágy: TH w/Big Nut
Nyeregcső: RaceFace Evolve DH; 400 mm / 30,0 mm
Nyereg: VTB Laser V Race
Pedál: Kona WAH-WAH

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo