fbpx

Hercules Exell Light – a tökéletesen könnyű

… és az ujjnyi vastag csomagtartóval, a teljes értékű sárvédőkkel, dinamóval, komplett világítással, kitámasztóval együtt 12,65 kg! Szerintem a vázban vákuum uralkodik, felnyitni, felszúrni, sugárzó hő hatásának kitenni, satöbbi… In medias res, engedelmetekkel.

hercules-exell-light_1

fotók: elcsé

Héraklész – latin nevén Hercules – Zeusz főisten és Alkméné, tirünszi királynő fia volt. Nem mellesleg hős. A mi Herculesünk ezzel szemben Németországból származik, ahol a márka komoly múltra tekint vissza az 1886-os alapítástól napjainkig. A vázak Tajvanról, az alkatrészek Németországból érkeznek Tószegre, ahol – néhány kivételtől eltekintve – készre szerelik a bringákat. A gyártó honlapját érdemes végigböngészni, igényes, átgondolt gépek sorakoznak, leginkább a kerékpárjuk iránt igényes, közepesen vaskos költségvetésből gazdálkodó vásárlókat megcélozva.

hercules-exell-light_2

Elsőre szokatlan, de ergonómiailag tökéletes pilótafülke

A honlapon megtaláljuk a teljes Exell trekking családot, melynek legkönnyebb tagját kaptuk tesztre, de van belőle karbonvázas csoda is, LX-szel, XT-vel szerelve. A gép városi pörgésre, suhanásra ideális, az az életérzés árad belőle, amikor a sales account manager sárga nyakkendőben, kék ingben, a céges laptoppal a csomagtartón megérkezik az irodaházba, vállára dobja a gépet, átlibben a forgóajtón, egy sármos mosolyt hajít Katinak – az új szőke recepciósnak – és irány a lift, majd a 32. emelet.

Kínálat direkt ínyenceknek

Kínálat direkt ínyenceknek

A gép alapja a váz, mely igazából anyagában és kialakításában nem tartalmaz megdöbbentő dolgokat, így rejtély, hogyan lehet ennyi a tömege. (Antigravitációs szuszpenzorokra gyanakszom…) Nadena, a varratok egy 4-est érdemelnek, ami egy tajvani gépsortól jó eredmény, a váz színe nagyon bejött, a geometriája pedig telitalálat. A csészék között karcsúsított fejcső félintegrált fejcsapágyat fogad, hátrébb lapított alsó- és felsőcső, kör keresztmetszetű nyeregvázcső következik. Szerencsére semmi felesleges hókuszpókusz. A hátsó háromszög S-bendes tám- és egyenes láncvillákból áll, a papucsok kecsesek, könnyítettek. A váz közepe megfelelő merevséget biztosít nagyobb súlyú bringások alatt is, nincs csavarodás, rugalmasság, ijesztő imbolygás. A tesztgép 175-180 cm magas tulajok alá tökéletes, nekem az eggyel nagyobb, 57-es lett volna optimális a 184 cm-es magasságomhoz. A geometriája kényelmes, trekking gépek esetében megszokott, felegyenesedett tekerési pozíciót eredményez, városban pedig jól ellátni a kocsik fölött a nyeregből, és hosszabb távon sem terheli feleslegesen karunkat, vállunkat a támaszkodás.

Könnyű testű áramfejlesztő

Könnyű testű áramfejlesztő

A gép összeszereléséről csak annyit, hogy a márka igényességéhez fogható precízség jellemzi minden apró részletét. A küllők, csavarok, bowdenek, markolat, fékek, váltók beállítása, a sárvédők, a csomagtartó, minden a helyén, egy csavart sem kellett pluszban meghúzni, vagy bármit is utánállítani. A megfelelő helyeken továbbá megfelelő mennyiségű a kenőanyag. Egy szó, mint száz: igen, így kell egy gépet összerakni, no!

XT, ameddig a szem ellát

XT, ameddig a szem ellát

A felszerelésről megint csak ömlengősen tudok jelentést tenni. Sokszor láttunk már olyat, hogy egy nevében LX felszereltségű gépen megbújva találunk egy Alivio átdobót, egy Tektro féket, vagy egy alsóbb kategóriás lánckeréksort, hovatovább, nem egy XT-s gépen fedeztünk már fel Deore agyakat. Na, itt ilyen nincs. Az XT az bizony XT. Mondtam már, hogy lenyűgözött a gép? Tehát a fékkaroktól kezdve, a váltókon át az agyakig, hajtóműig minden XT. A komplett szett felvonult. Ebből kiindulva a felszerelés által nyújtott teljesítményről is csupa remek dolgot tudok mondani. Az első fékhez jól jön a fékerő-modulátor, ugyanis elég harapósak az XT pillangók, aztán még megsérülne a céges laptop, amikor Tibi, a sales account manager orra trimmeli az Exellt. A Hollowtech II-es integrált középrésszel rendelkező hajtómű brutál merevséget ad, a váltók pedig a terhelés alatti váltással is megbirkóztak. Meg kell hagyni, jó érzés, amikor az ember nem azt keresi, hogy mi perceg, mi kattog, mi lehet ez a halk, daráló hang és vajon mi produkálja… Ehelyett csak tekerni kell, mélyre szívni a nyíló akácokkal, orgonákkal, hárssal terhes tavaszi levegőt, és élvezni, hogy egy ennyire precíz műszer dolgozik alattunk.

Az apró részletekben tessenek nyugodtan elveszni...

Az apró részletekben tessenek nyugodtan elveszni...

A kiegészítők kizárólagosan az XLC Pro szériájából kerültek ki, semmi keverék-effektus. A gépen egyébként bármerre is nézünk, biztosan valami finom részletbe, vagy kuriózumba fogunk belefutni. Például a kormányszárat szemből megvizsgálva láthatjuk, hogyan könnyítették ki, megszabadítva paripánkat néhány nélkülözhető grammtól. A kormány látványra talán elsőre furcsa lehet, de a régi, úgynevezett „félverseny” gépek kormányait idéző alkatrész hibátlanul használható, a kézfej nem áll olyan szögben kifelé, hogy kényelmetlen legyen hosszabb távon. Találunk még további ínyencségeket, mint a Busch & Müller első-hátsó világítást, az SKS sárvédőt, és a csavarosan rögzített markolatot. A világítás éjszakai bevetések során jól vizsgázott, pontosan be lehetett állítani a világítás szögét, és a fényerővel is elégedett voltam, mindamellett, hogy a dinamó működéséből menet közben semmit sem vettem észre. (Hajj, a régi időkben, amikor a Csepel Tacskó rózsaszín oldalfalát darálta a dinamó…)

A hajtómű merev, mint a mögötte szürkülő betonfal

A hajtómű merev, mint a mögötte szürkülő betonfal

A kerekek a 36 db DT küllővel és a Rodi Vision felnikkel megbízható társak lehetnek csomagos túrák alkalmával is, mivel finom merevek. A teszt után sem láttam bennük deformációt, pedig a főváros útjain nem egy kátyút sikerült velük akaratlanul is abszolválni. A Conti külsők tapadása ellenben nem győzött meg igazán, néha nagyobb sebességgel megfigyelt kanyarokban bizonytalankodtak aszfalton, de a kétségtelenül kicsi gördülési ellenállásukkal nagyon haladós tempót lehet tartani a masinával.

Jó érzés, amikor az ember nem azt keresi, hogy mi perceg, mi kattog, mi lehet ez a halk, daráló hang és vajon mi produkálja...

Jó érzés, amikor az ember nem azt keresi, hogy mi perceg, mi kattog, mi lehet ez a halk, daráló hang és vajon mi produkálja...

Összefoglalva elmondhatom, hogy egy merev, mégis nagyon könnyű vázra, átgondolt, kifogástalanul válogatott alkatrészekkel precízen felépített géppel volt szerencsém tekerni. Városi vagy túrahasználatra ajánlom azoknak, akik megengedhetnek maguknak egy bringát 330.000 Ft-ért, és úgy érzik, van bennük olyan fokú igényesség a kerékpárjuk iránt, hogy ne érjék be mással, csak egy tökéletes megoldással.
[poll id=”120″]

Eredetileg megjelent a Bikemag 2009. május-júniusi lapszámában.

Forgalmazó: Velodream Kft.
Származási hely: Tajvan (váz), Németország (alkatrészek) és Magyarország (összeszerelés)
Vázgarancia: 2 év
Alkatrész-garancia: 2 év
Vázméretek: 43; 53 (tesztelt); 57; 61 cm
Ajánlott fogyasztói ár: 329.000 Ft

Vázanyag: 6061 Al
Villa: merev alu; alu nyakkal
Hajtómű: Shimano Deore XT; 48/36/26
Középcsapágy: Shimano XT; integrált
Fékkarok: Shimano Deore XT
Első fék: Shimano Deore XT; V-fék
Hátsó fék: Shimano Deore XT; V-fék
Váltókarok: Shimano Deore XT
Első váltó: Shimano Deore XT
Hátsó váltó: Shimano Deore XT
Első agy: Shimano DH-3N80 agydinamó; 36 furat
Hátsó agy: Shimano Deore XT; 36 furat
Felni: Rodi Vision; duplafalú alu; 36 furat
Külsők: Continental Townride Light Reflex 37
Kormány: XLC Pro SL; 680 mm / 25,4 mm
Kormányszár: XLC Pro SL; 110 mm
Kormánycsapágy: Cane Creek (VP AH A45ACE); A-Head set; félintegrált
Nyeregcső: XLC Pro SL; 240 mm / 27,2 mm
Nyereg: Fizik Pave
Pedál: Wellgo C-32; alu taposó

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 72,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 72,0 fok
Nyeregvázcső-hossz: 530 mm
Felsőcsőhossz: 570 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 600 mm
Tengelytáv: 1100 mm
Láncvillahossz: 450 mm
Kormányszárhossz: 110 mm
Középcsapágy-magasság: 285 mm
Tömeg: 12,65 kg (pedállal)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo