fbpx

Dahon Cadenza – a komótos ingázó

A Dahon gépei mindig is érdekes szerkezetek voltak, hiszen kifejezetten összecsukható kerékpárokra specializálódott cégről van szó. Elsőre csodálkoztam is, hogy ezúttal egy nem összecsukható gép bontakozott ki a kocsiból. Aztán tüzetesebben átnézve kiderült, hogy természetesen ez is az, csak ügyesen rejtegeti. Mivel ez volt a tervezők egyik célja, így egyvalamiben máris jól sikerültnek mondanám, pedig még fel sem ültem rá. De lássuk csak a többi huncut érdekességét, mert van ám még neki!

dahon-cadenza-1
Az összképe nem rossz, bár elég álmos szürke színben kapható („smoke grey”), és sajnos kizárólag abban, de a kicsit megvariált vázkialakítás hoz valamit a külalakon. A 7005-ös aluból készült vázat vaskos csőátmérők és sportos vázgeometria jellemzi, innen a masszív, már-már montira hajazó kinézet. A váz lelke a szabadalmaztatott forgáspont („LockJaw”), mely annyira belesimul a vázba, hogy elsőre nem is tűnik fel. Emellett elég stabilnak is tűnik, fogszerűen kapaszkodik egymásba a két csővég, nem érezni semmi hajladozást. A váztömeget viszont jól megdobja ez a megoldás. A villán és a hátsó papucson található furcsa gombok az ügyes mágneses rögzítő rendszer elemei, mely összecsukott állapotban nem engedi szétnyílni a szerkezetet.

dahon-cadenza-2
A vázon megtaláljuk a bowden tartó szemeket és a hátsó váltópapucsot is a normál láncváltós rendszerhez, akárcsak a csavarszemeket a sárvédők és a csomagtartó felszerelésére. Az agyváltó miatt szükséges láncfeszítést egy a középrésznél beépített excenterrel oldották meg.

A meghajtásról a japán óriás top agyváltós szettje, az Alfine gondoskodik. Nyolc sebességfokozatot nyújt nagyon jó elosztásban, további jellemzői a fordított váltásirány, a gyors váltás akár álló helyzetben is és a megnövekedett láncélettartam. Emellett nincs lánccsapkodás, letisztult a kinézet és minimális a karbantartásigény.

dahon-cadenza-3
Habár a Cadenza nem teljesen azonos kategória a szintén jelen számunkban szereplő Alfine-nal szerelt Charge Mixerrel, mégis érdekes összehasonlítani a két gép koncepcióját. Az angol Charge tervezői vázanyagnak a kicsit rugalmasabb Cr-Mo-t választották 700-as kerekekkel, vékonyka gumikkal, míg a Dahonnál az elvileg könnyebb és merevebb aluváz, valamint a 26”-os kerekek mellett tették le a voksukat, utóbbiakra az aluváz ellensúlyozására ballonos 2 colos külsőket tettek. Így lett a Cadenza a nyugati terminológiában gyakran csak „balloon bike”-ként emlegetett gépezet. Véleményem szerint viszont a gépbe beépített vaskos, hosszanti irányban lapított, egyenes szárú aluvillával kicsit sokat áldoztak a design oltárán, mivel emiatt kissé merevebb érzést nyújt a gép eleje a feltétlen szükségesnél, ugyanezt az érzést növeli a brutális, szerintem városi gépre 90 kilónál könnyebb ember alatt szükségtelen túlméretes befogójú kormány is. Ha a villa nem is, de az még elnyelhetne valamennyit a rezgésekből, ha a célra teljesen megfelelő 25,4 mm-es átmérőjű kormányról lenne szó. Persze nagytestű embereknek mindez a plusz merevség jól jöhet, egészen 105 kilóig, mivel a gyártó ennyiben maximalizálta a kerékpáros testtömegét. Így persze szépen alakul is a gép össztömege, mely elriaszthatja azokat, akik minden nap az emeletre cipelik fel féltett jószágukat. A pedállal mért össztömeg ugyanis a 14 kilót is meghaladja, ami – lássuk be – nem kevés! Bár ne felejtsük el azt sem, hogy ezért a tömegért nem egy bringának csúfolt rollerszerű, összecsukható, közlekedésre alkalmas eszközt kapunk, hanem egy 26”-os kerekű, teljes értékű, kerékpár kinézetű kerékpárt!

dahon-cadenza-5
A fékezésről az Alfine szettbe sorolt mechanikus tárcsafékek gondoskodnak, melyeknek vitathatatlan előnye, hogy szakadó esőben, vagy téli latyakos dzsuvában egyaránt van fékerejük.

A kiegészítők terén kiemelném az egyetlen csavar kioldásával 5 centiméterrel állítható magasságú kormányszárat, mely kétségtelenül praktikus megoldás, bár szépnek aligha nevezném. Másik érdekesség a nyeregcsőbe rejtett pumpa. Bizony pumpa! Ha teljesen kihúzzuk a nyeregcsövet, akkor az alsó végén találunk egy kihajtható talpat, illetve a pumpafejet. A talpra rálépve a nyerget fogantyúként használva tudunk pumpálni. Működik… Egy biztos: ezt nem felejtjük otthon! A nyereg egyébként elég kényelmes, széles darab, illik a gép koncepciójába.

A ballonos gumik tehát kitartóan küzdenek az útegyenetlenségekkel szemben, de mint írtam, ebben a harcban a tervezők szinte teljesen magukra hagyták őket. Nagy előnyük, hogy határozottan bírják a borzalmas pesti útviszonyokat. Nem hiszem, hogy a tervezők ismernék az itteni kátyúkavalkádot, vagy akár csak el tudnák képzelni a Thököly utat, de mégis, mintha ide találták volna ki e külsőket. Szinte lehetetlen felütni a kereket. Ellenben kissé nehezek, így felpörgetni határozottan combos mutatvány. Éppen ezért szerintem ez a bringa alapvetően kényelmes, komótos közlekedésre való, ezzel semmi esetre sem fogunk kilőni a lámpánál! De a kényelmes és biztonságos defektmentes gurulásra tökéletes.

A paripa teljes összecsukásához reálisan körülbelül 40-50 másodperc szükségeltetik, meg egy imbuszkulcs, amit egyébként előzékenyen mellékelnek is a géphez. Mivel ehhez legalább a kormányt le kell szerelni – a cég honlapján szereplő videó tanúsága szerint a pedálokat is -, így szerintem kicsit macerás ez a művelet, nem hiszem, hogy sokan napi szinten többször is bevállalnák. Saját méréseim szerint összeorigamizva egyébként a pedál leszerelését mellőzve egy 40 × 91 × 93 cm-es csomag lesz az M-es méretű gépből, ami kicsivel felette van a BKV járműveken szállítható csomagméretnek.

Éppen ezért – no és persze a tömege miatt is – inkább olyanoknak ajánlanám, akik nem akarják mindenáron a kerékpáros közlekedést kombinálni a közösségivel, de néha azért szállítanák a bringát – akár autóban is – és erre korlátozott a rendelkezésre álló helyük. Mindemellett sosem éreznek késztetést arra, hogy a lámpánál nekik kell elsőnek kilőniük, és persze jobb dolguk is van, mint lánckeréksort pucolni vagy váltót állítgatni. Másoknak a helytakarékos otthoni tárolás miatt lehet nagyon praktikus. Mindezeknek bátran ajánlom ezt az igényes és összecsukhatósága ellenére is robosztus, kifejezetten kis karbantartás igényű szerkezetet, mely ha kell, akkor egy kezelhető méretű csomag, ha pedig az kell, akkor egy teljes értékű városi romboló.

Eredetileg megjelent a Bikemag 2009. októberi lapszámában.
[poll id=”169″]
Forgalmazó: Velobike Kft.
Származási hely: Tajvan/Csehország
Vázgarancia: 1 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: S, M (tesztelt), L
Ajánlott fogyasztói ár: 273.990 Ft

Vázanyag: 7005 butted alu
Villa: U7 triple-butted alu; egyenes
Hajtómű: Truvativ Isoflow; 38 fog
Középcsapágy: Truvativ
Lánc: KMC-Z610
Váltókarok: Shimano Alfine Rapidfire
Fékkarok: Avid FR-5
Fékek: Shimano mechanikus tárcsa; 160-160 mm
Első agy: Shimano HB-RM65 CenterLock
Hátsó agy: Shimano Alfine CenterLock; 16-os lánckerékkel
Felnik: WTB SX-24 disc; 32 furat
Küllők: 2 mm; rozsdamentes; fekete
Külsők: Schwalbe Big Apple; 26 × 2,0”; Race Guard defektvédelemmel
Kormány: Ritchey OS; 600 mm
Kormánycsapágy: Dahon Fusion Zero Stack cartridge
Kormányszár: NVO 6061 alu; ATS rendszer; 1 + 4 csavaros; 31,8 mm; állítható magasság
Nyereg: Biologic Aria
Nyeregcső: Biologic Zorin PostPump; integrált pumpával; 27,2 mm / 350 mm
Nyeregcső-bilincs: alu gyorszáras
Markolat: Ergon GP1; csavaros rögzítésű
Pedál: VP; alu test / alu keret

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 72,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,0 fok
Nyeregvázcső-hossz: 510 mm (középérték)
Felsőcsőhossz: 572 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 590 mm
Tengelytáv: 1107 mm
Láncvillahossz: 445 mm (középérték)
Kormányszárhossz: 105 mm
Középcsapágy-magasság: 302 mm (középérték)
Tömeg: 14,1 kg (pedállal)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo