Avagy konstrukció-elmélet és jövőkép… 2006 októberi lapszámunkban olvashattatok egy átfogó bemutatót, és némi menettapasztalatokat a 2007-es, negyedik generációs XTR szettről. Aztán lefolyt némi víz a Dunán, és befutottak a tesztpéldányok. Jó szokásunkhoz híven első dolgunk az volt hogy szétszedtük őket. Az alapos szemrevételezés és méricskélés számtalan nyitott kérdést vetett fel az XTR szettel és magával a láncváltás evolúciójával kapcsolatosan. Következzék hát egy kis jövőkép elmélet… ezúttal azonban „markecmaszlag” nélkül…
Lassan már megszokhattuk, hogy 4-5 évente megjelenik egy új XTR szett. A japán mérnökök szerint ennyi időre van szükség, ahhoz hogy az eladási darabszámok visszatermeljék a termékfejlesztésbe, tesztelésbe fektetett pénzt és energiát. Így működött ez most is a negyedik generációnál. Amikor eljön majd az idő, hogy e szett csereérett lesz, közel 20 évnyi terméktapasztalat és sokmilliónyi kilométer lesz az XTR szettekben. Felmerül majd a kérdés: hogyan tovább? Árulkodó jelek már vannak, kérdés hogy ezek mennyire szivárognak majd lefelé az olcsóbb szettek irányába? Ezeket vesszük most sorra. Először a vitára alapot adó, majd a végén a jövőbe mutató megoldások kerülnek terítékre.
Gramm-mánia
Üres helyek: „virtuálkönnyű” cuccok. Mitől „virtuálkönnyű”? Mert ránézésre annak látszik. Sőt, ha ráteszed a mérlegre, akkor az is kellően alacsony számadatot mutat. Egy adott alkatrész végletekig való optimalizálásánál a mérnökök „kivesznek” minden olyan anyagot, ami nem teherviselő rész, tehát felesleges. Ez nekik jó, mert veled fizettetik ki a „szénné CNC-zés”, vagy az „agyonkovácsolás” munkadíját, azzal a felkiáltással, hogy lám, milyen könnyű cuccot gyártottunk neked… Aztán jön az első sáros verseny, ahol ezek a helyek – többnyire véglegesen – megtelnek sárral. Legtöbbjüket a tulaj soha nem kezdi el kipiszkálni. És lám az alkatrész ismét elérte valós súlyát, némi sárnak köszönhetően… Egyébként tényleg szép a sok helyen áttört, lyuggatott, szögletes, élekkel tagolt forma, csak ne vidd túl gyakran sarazni.
Időmilliomos fejlesztők, átfúrt csavarok
Amikor Gulyás Misi a vele készült riportban a tuningolt gépén mutogatta a hosszában átfúrt csavarokat – mint egy súlykönnyítési stratégia alapelemeit – két gondolat cikázott a fejemben: 1. GuMi bizonyára beteg :), 2. vagy csak nagyon ráér… A japán mérnökök ez utóbbi vonalat erősítik, hiszen ne feledd, ők még az 5 éves ciklusban gondolkodnak, és kedvelik, ha veled fizettethetik ki a mindössze 6 mm hosszú hátsóváltó bowden-rögzítő csavar 2,5 milliméteres fúróval való átfúrásának költségét, amivel egész pontosan 0,2379 grammot tudtak megspórolni!!! A lyuggatott váltógörgő szép, de az is jó kis sárgyűjtő lesz, és a sár ugyebár nehezebb, mint a műanyag…
Hajtómű-rögzítés
Melyik szempont nyer? Az esztétikum, vagy a funkció? Kétségkívül szép a hasíték, és szorító imbuszcsavarok nélküli bal hajtókar rögzítés. Az sem elhanyagolható, hogy így kicsivel keskenyebb is lett ez az oldal. És ennyiben gyakorlatilag ki is merültek az előnyei… A bonyolult felépítés gyártó szemszögéből jó, hiszen úgyis kifizettetik a vásárlóval. Egyel több szerszám kell hozzá, de ez csak a kisebbik hátrány. A nagyobb, hogy mivel nincs slott a hajtókarvégben, ezért ha a használattól nyúlik az anyag – márpedig nyúlik és zömül –, nem tudsz utána húzni, hogy stabilabb legyen a kapcsolat. A végeredmény, hogy bal hajtókar az első felhúzáskor a legszorosabb, majd a leszerelések, és a használatból eredő anyagnyúlás és zömülés hatására kissé lazul majd ez az állapot. Elhagyni nem fogod, de egy idő után már nem lesz annyira betonmerev, mint a legelején. Gond persze nem lesz vele, hiszen Shimano – tehát még mindig helyből túlépített (jó értelemben véve) –, és egyre több könnyű endúró gépet szerelnek vele. Nem véletlenül. A korábbi két imbuszcsavar gyorsabban szerelhető, és jobb megoldás volt, csak 5 mm-rel hosszabb csavar kellett volna bele…
Persze lesznek majd pozitívumok is szép számmal, de ahogyan az a fentiekből is látszik, Atom nem köntörfalazik, hanem rávilágít a csúcs-szett gyengéire. A 2007-es XTR szetten látható újdonságok és technikai megoldások részletes elemzése magazinunk nemsokára megjelenő májusi számában olvasható. Ja, és majd’ elfelejtettem. Összegzésként felvázolásra kerül, hogy nagy valószínűséggel milyen lesz a következő generációs XTR…