fbpx

Wilier 501XN kerékpárteszt: feleannyiért sem akar rosszabb lenni…

Érdekes hely Magyarország a Wilier kerékpárok viszonylatában. Ez az egyik olyan nálunk kapható márka, melynél szinte idegesítő, hogy túl kedvező áron kaphatóak a bringák ahhoz képest, amit tudnak és amennyire menők. Nem cáfol rá erre a fura tézisre a Wilier 501XN hardtail mountain bike sem, amelyet a Biondo Bike kerékpárüzlettől kaptunk tesztelésre.

wilier_501_xn_kerekparteszt_002

Pedig nem vártam, hogy a Wilier 501XN-től ilyen jó teljesítményt. A csúcsszuper 101X után arra számítottam, hogy gyengébbik modellnek biztos kiválasztanak az olaszok egy jó ár/érték arányú karbonvázat valamelyik távol-keleti gyár kínálatából. Álmodnak rá egy szép festést és válogatnak okosan egy specifikációt, amivel kecsegtető áron tudják majd kínálni. Mert valljuk be, legtöbben szívesebben veszünk 579 000 Ft-ért egy Wilier karbon XC gépet, mint mondjuk egy… – ne sértsünk meg most más márkákat.

Az se baj, ha ugyanazt tudja, mint azok a bizonyos más márkák: egy alumíniumhoz képest könnyebb és jobb menettulajdonságokkal rendelkező karbonváz, jó közepes minőségű kidolgozással, amivel semmi baj nincs, éveken át megelégedésére fogja szolgálni tulajdonosát. Kedvező árú, már normális csillapítást biztosító teló, XT, SLX, Deore szintű alkatrészek, nagyjából ez a recept mindenhol a 2000 eurós ár környékén, vagy nem sokkal alatta.

wilier_501_xn_kerekparteszt_022

De nem! A Wilier 501XN személyében nem egy tucatvázat kapunk, látszik, hogy sokat foglalkoztatták a mérnökeiket az olaszok és ez meglátszik a minőségen. Az 501XN-t tulajdonképpen a korábbi csúcsmodelltől, a 101XN-től származtathatjuk, csak nem a legdrágább, legkönnyebb 60TON szakítószilárdságú karbonból, hanem a Mitsubishi 46TON jelzésű Unidirectional szövetekből építik a vázat.

A hátsó traktus – ahogy a Wilier csúcsgépeknél megszokhattuk – aszimmetrikus kialakítású és a csöveket, támvillákat, láncvillákat mindenhol a terhelésnek megfelelően lapították. A támvillánál kicsit még túlzásba is estek, ugyanis annyira széles lett így, hogy nekem beleért néha a vádlim, OK, a klasszikus XC versenyzőkéhez képest terjedelmesebb ez a testrészem. A 142/12 mm-es tengely és a robusztus cserélhető papucs tovább merevítik a bringát, ami összességében agilis, pontosan irányítható.

Az agilitás a geometriának is köszönhető, kicsit meredekebb a villaszög a konkurens modelleknél, ez szűk kanyarokban jön jól, általánosságban pedig gyorsan reagál a bringa a kormánymozdulatokra, dolgozni kell vele, de a hajtűbe is befordul. Felidézve a tavaly tesztelt Wilier 101X-et, ez a váz talán még merevebb volt, de nekem pont hiányzott kicsit a 101X által kínált komfort a rázósabb részeken. A vékony 27,2-es alumínium nyeregszár szerencsére ad némi rugalmasságot, de az 501XN alapvetően a keményebb merevfarúk közé tartozik.

Hogy teljes képet adjunk a műszaki tartalomról, meg kell említeni még a kábelezést, ahol ésszerű kompromisszumot kötöttek a letisztult külső és a szerelés megkönnyítése szempontjából. A váltóbowdeneket belül vezették, de a hidraulikus fékkábel kívül fut, így nem kell légtelenítést végezni egy átszereléshez. A váz védelme érdekében alkalmazták az IFP (Integrated Frame Protector) technológiát is.

wilier_501_xn_kerekparteszt_007

A Suntour Raidon teleszkóp azt a kategóriát képviseli, ahol a komolyabb telók kezdődnek. Kedvező árfekvésben már légkamrás rugózást és normális csillapítást kínál, és kellően merev, amivel harmóniába kerül a bringa eleje és a hátulja. A mozgás finomsága alulmarad a csúcsmodellekhez képest, de a csillapítás finoman állítható, jól személyre szabható. Mi itt a Bikemagnál szeretjük a Suntour gyorszárját is. Érdekes a LockOut kar, mert nagyon precízen, pontosan működik, viszont nekem a rövid idő alatt, amit a teszteléssel töltöttem, nem állt annyira kézre. A teló igazi gyenge pontja a tömege, ami 2,1 kg.

Szerintem az nagyjából kiderült a fentiekből, hogy a vázba ezen az árszinten nem lehet belekötni, sőt… Sok gyártónál ez a csúcs karbon merevváznak is beillene. A specifikáció viszont érdekes ezzel a viszonylag nehéz Suntour villával, miközben XT első- és hátsó váltót és XT hajtókart szereltek a bringára. Szerintem egy könnyebb Rock Shox villa (vagy akár a Suntour Epicon) és mondjuk egy SLX-Deore mix jobb végeredményt adott volna.

Persze nyilván nem panaszkodni szeretnék az XT alkatrészekre, tökéletesen működnek, de mondjuk az SLX csak minimálisan nehezebb, sőt, még a Deore cuccok sem adtak volna ki 300 gramm különbözetet. Az említett Suntour Epixon és a Raidon között pedig ennél több a különbség. A Shimano fékekkel kapcsolatban mindig leírjuk, hogy az alsóbb régió is magas minőséget képvisel, a Wilierre szerelt modelleknél sincs ez másképp.

A Miche XM 50 kerekek sem pehelysúlyú modellek, de nem is vészesek ebből a szempontból. Ami a 101X-be szerelt szetthez képest visszalépés, hogy itt nem ajánlott gyárilag a belső nélkülivé alakítás. Én be is szedtem defektet, ami nem jelent semmit. A Vittoria Barzo gumik mintázata amúgy jól teljesített helyenként sáros talajon is, kimondottan jól kanyarodott, az aszfaltba sem ragadt bele, alapvetően meg voltam vele elégedve.

Összességében a Wilier 501XN 579 000 forintért nagyon jó vétel és – bár kritizáltam a specifikációt – nem vacakolnék az alkatrészek cseréjével. Inkább vennék alapfelszereltségben Rock Shox Rebával szerelt modellt. Ez a kék bringa így ahogy van alkalmas hobbi XC/maraton felhasználásra és még a fagyizó előtt is jól mutat a Balaton partján. A váz önmagában pedig nagyon jó alap, túlmutat kategóriáján.

Infobox:

A Wilier 501XN háromféle felszereltséggel kapható

A Wilier kerékpárok forgalmazója: Biondo Bike kerékpárüzlet

Bővebb információ: http://wilier-kerekpar.biondobike.hu/gallery_post/wilier-501xn-karbonvazas-29er-mtb-kerekpar/

Származási hely: Olaszország

Garancia a vázra: 5 év

Vázméretek: S / M / L / XL

Az 501XN ára ebben a felszereltségben 579 000 Ft.

Geometria:

wilier_501xn_geo

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo