fbpx

Wilier 101XN kerékpárteszt: nem kamu!

Egy alapvetően országúti kerékpárjairól híres márka esetében kicsit mindig szkeptikus az ember, ha a logójával ellátott mountain bike-ra ül, pláne ha ezt cross country versenyzésre szánja a gyártó. Szerencsére a Wilier 101XN bizonyított menet közben.

Wilier 101XN kerékpárteszt

Wilier 101XN kerékpárteszt

Az olasz Wilier márka története 1906-ig vezethető vissza, a klasszikus acélvázak kedvelői egyedi, vörösréz-színű vázaikról ismerhetik őket. 1946-tól Wilier Triestina néven szerepel a nemzetközi kerékpárkínálatban, a nemrégiben elhunyt legendás versenyző, Fiorenzo Magni idejében vált világhírűvé, a legutóbbi években pedig Marco Pantani, illetve a Lampre olasz sztárjai, Cunego, Petacchi és Scarponi öregbítették hírnevét.

Terepminta, ami kitűnik a környezetéből

Terepminta, ami kitűnik a környezetéből

Az egykor kiváló acélvázakat mára már a Wiliernél is a rendkívül könnyű és stabil szerkezetet alkotó karbonszálas alapanyag váltotta fel, az olasz gyártó egy forradalmi gyártástechnológiával, a szénszálas szerkezetet kitöltő Nanoparticles Zinc Oxide gyantával és a tökéletesen egyenletes szálelrendezést biztosításával emelkedik ki a konkurensek közül. A technológia alkalmazásának köszönhetően a vázanyag szakítószilárdság mutatója a legjobbak közé tartozik a világon. A Wilier Force profi UCI-MTB Team révén mindezt a cross-country versenypályákon is bizonyítja az olasz márka, nem csak országúton.

Tehát nem egy olasz országúti manufaktúra „kamu mountain bike-járól” van szó, hacsak nem a nemzetközi szóhasználatban „camo”, azaz terepmintás designra szeretnénk utalni. Messziről ugyanis a divatos, menő festés tűnik fel a Wilier 29-es kerékméretű versenygépén, ami 2015-ben, a camo-divathullám tombolásának idején telitalálat. Hasonló mezben és camo-kiegészítőket használva még akkor is a cross-country vagy maraton-pályák sztárjai lehetünk, ha egyébként nem mi vagyunk a legerősebbek.

Összehasonlítva tehát bármilyen kedvezőbb árú, vagy könnyebb, vagy valami más okból ajnározott egyéb vázakkal, már csak a stílusa is kiemeli a mezőnyből. A legjobb hír azonban mégiscsak az, hogy nem csak a stílusával hódit. A Wilier 101XN váza minden szempontból a jelenlegi csúcstechnológiát képviseli, mind a karbon vázanyag, mind a részletmegoldások tekintetében. Itt kell megjegyezni, hogy a Wilier mountain bike palettájának kedvezőbb árú modellje, az 501XN esetében is hasonló kialakítással és geometriával találkozhatunk, mindössze a karbonszövet különbözik.

60 TON: 60 tonna...

60 TON: 60 tonna…

A Wilier országúti kerékpárjainál is kiemelkedően magas szakítószilárdságú karbonszövetet használ, nem véletlen, hogy évek óta a profi mezőny egyik legkönnyebb és legmerevebb kerékpárját készítik. A jó hír, hogy a csúcs mountain bike hardtail monocoque fő háromszögéhez is főleg a Toray gyár négyzetmilliméterenként 60 tonna terhelésnek is ellenálló UD (unidirezionale – azaz egy irányban futó szálak) karbonszövetét alkalmazták, amit büszkén tűntettek fel a felsőcső tetején, hogy a tulajdonost mindig jó érzés töltse el, ha lepillant.

A váz minden eleme a megfelelő anyagból, a megfelelő szögben hajlítva

A váz minden eleme a megfelelő anyagból, a megfelelő szögben hajlítva

Azonban a stratégiai pontokon, valamint a tám- és láncvilláknál nem csak a legnagyobb szakítószilárdságú, merev karbonrétegekből áll össze a váz, hanem a megfelelő komfortot és tartósságot biztosítva a Toray kisebb szakítószilárdságú, de rugalmasabb szöveteivel (30Ton; 24Ton) találkozhatunk. Mindezt a már említett Nanoparticles Zinc Oxide gyantával töltik ki, ami nano szinten is garantálja az anyag hibamentességét. Logikusan következik mindebből, hogy a Wilier mountain bike vázak esetében – hasonlóan az országúti bringákhoz – hogyan képesek az olaszok a megfelelő tartósság és menettulajdonságok mellett a lehető legalacsonyabb súlyt elérni.

Az országúti csúcsmodelltől örökölte

Az országúti csúcsmodelltől örökölte

Azon kívül, hogy szemet gyönyörködtető, a vázon érdekes technikai megoldásokkal is találkozhatunk, melyeket az országúti versenygépektől örökölt a Wilier 101XN. Jellegzetessége például a vázon belüli bowdenvezetés bekötési pontja az alsócső tetején, ami a bowden feszességének állítását is biztosítja. A gyakorlatban nem olyan egyszerű egy ujjal működtetni ezeket a tekerentyűket, két ujjal meg nehéz hozzáférni, de legalább olaszosan szép.

Aszimmetrikus támvillák

Aszimmetrikus támvillák

A Wilier utóbbi években megszokott sémáit követve a láncvillák kialakítása aszimmetrikus rendszerű, figyelembe véve a hajtás és a fékező oldalon eltérő terhelést. Összességében így könnyebb és merevebb a váz, valamint megakadályozza a lánc csapkodását. A láncleeséstől még külön az IFP rendszer is védi a vázat. A középrész túlméretes, rendkívül merev, ugyanez igaz a cserélhető hátsó papucsokra, melyek lehetővé teszik mind a patentszár, mind a csőtengely használatát.

Cserélhető papucsok, akár gyorszárasra is

Cserélhető papucsok, akár gyorszárasra is

A gyakorlatban a fenti megoldások egy rendkívül merev vázat adnak eredményül, ez valóban versenyzésre termett. Menet közben érezhető volt, hogy itt nem azt tartották szem előtt a tervezők, hogy a rugalmas váz minél jobban kímélje a derekunk, hanem azt, hogy minél gyorsabban feljussunk az emelkedőn. A „tapered” homlokcső környéke is rendkívül robusztus, ami érezhető is az irányításnál, nagyon pontosan kormányozható a Wilier. Érdekesség, hogy egy hosszabb aszfaltos menet során feltűnt, hogy még egy országútihoz képest is hatékony a hajtás és precíz az irányítás.

Minél gyorsabban!

Minél gyorsabban!

A geometria is versenyzősen agresszív, hiszen az M-es mérettől felfelé például 71 foknál meredekebb a villaszög, és a felsőcső is viszonylag hosszú, (M: 595 mm, L: 620 mm). Négy méretből (és két színből) válogathatunk, S, M, L, XL változat áll rendelkezésre, valamint a terepmintán kívül „yellow-fluo” díszítés is. Összességében azt mondanám, hogy erre a vázra egy iszonyú gyors mountain bike építhető, ami jó választás lehet az XC-pályán és maratonon is, elsősorban rendkívüli hajtáshatékonysága miatt. A komfort szempontjából vannak nála kényelmesebb bringák, de ez nem jelenti azt, hogy rideg lenne, terepen is ott marad a kerék az íveken, pontos az irányítás. A hátsó traktust pedig egy megfelelően ívelt karbon nyeregcsővel kényelmesebbé lehet tenni.

A láncleeséstől az IFP rendszer is védi a vázat

A láncleeséstől az IFP rendszer is védi a vázat

A felszereltségről ebben a tesztben rendhagyó módon nem írunk sokat, ugyanis egyedi „teszt-alkatrészekkel” érkezett a kerékpár, ami szerényebb a legkedvezőbb árú Wilier 101XN specifikációjához képest is. Feltűnő azonban, hogy még egyes Deore- és egyéb nehezebb cuccokkal is viszonylag könnyű (11,5 kg) maradt a bringa. A 101XN paletta a katalógusban 799 000 Ft-os akciós vételártól indul, hozzátéve, hogy itt Wilier karbon merevvillát kapunk. Utóbbi egyébként szerintem passzolhat az agresszívan merev vázhoz, bizonyos versenyeken nagyon gyorsak lehetünk vele.

Miche kerekek

Miche XM 40 kerekek

Wilier 101XN néven amúgy húszféle specifikációból válogathatunk a Rock Shox Reba RL villa és a Shimano Deore XT szett kombinációjától egészen a SRAM XX1 szettel, valamint Mavic CrossMax kerekekkel és Fox villával szerelt, több mint másfél millió forintos csúcsmodellig. Jellemző még a Wilier mountain bike-okra a Miche különböző kerékszettjeinek (XM40-es és 966-os – a tesztkerékpárban előbbi teljesített szolgálatot), valamint Tom Ritchey könnyű kiegészítőinek beépítése is.

További képek:

Infobox:
A Wilier 101XN kerékpár (különböző specifikációkhoz tartozó árakkal) a hivatalos hazai forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA tekinthető meg.
Hazai forgalmazó: Biondo Bike: http://wilier-kerekpar.biondobike.hu/
Származási hely: Olaszország
Vázgarancia: 5 év, alkatrész-garancia: 1 év
Méretek:  S, M, L, XL,
A Wilier 101XN akciós áron 799 000 Ft-tól kapható

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo