fbpx

Újdonság! A Shimano bemutatta a 12 sebességes mechanikus 105-ös szettjét, mi pedig leteszteltük

Hivatalosan ma jelentette be a Shimano a 12 sebességes mechanikus 105-ös szettet, amiről még 1 évvel ezelőtt az elektromos verzió bemutatásakor úgy lehetett tudni, hogy nem lesz, aztán valahogy mégis lett 🙂 és abban a szerencsés helyzetben volt részünk, hogy a hazai forgalmazó jóvoltából már a bemutató előtt kipróbálhattuk az új szettet, melyről megosztjuk veletek a tapasztalatinkat.

Tavaly az új 12 sebességes elektromos 105-ös bemutatásakor a Shimano kissé sokkolta az országútis társadalmat azzal, hogy onnantól csak elektromos verzióban lesz elérhető a 105-ös, melynek eredményeképpen egyrészt feljebb tornázzák az elmúlt években már sokat dráguló középkategóriás országútik árát, másrészt a mechanikus váltás szerelmesei szett nélkül maradnak, pontosabban majd be kell érniük a Tiagrával, ami bár jól működik akkor sem egy csúcsszett és még évekig biztosan nem lesz elérhető 12 sebességes verzióban. Aztán télen már bele lehetett futni a neten egy gyártói hibába – a KHS kerékpármárka véletlenül kitett egy 12 sebességes mechanikus 105-ös szettes országútit teljes specifikációval a honlapjára -, amit a nemzetközi sajtó és mi is megírtunk, innentől sejteni lehetett, hogy mégis lesz mechanikus 105, csak annyi volt a kérdés, hogy mikor jelentik be. A választ pár héttel ezelőtt kaptam meg, amikor érkezett a hívás a hazai Shimano forgalmazótól, hogy van egy új 12 sebességes mechanikus 105-ös szettjük, amit felszerelnek egy teszt bringára és lenne-e kedvem a hivatalos bejelentés előtt tesztelni. Nem volt kérdés egy pillanatig sem, hogy nem fogadom el, mert azon kisebbséghez tartozom, akik nem feltétlenül preferálják az elektromos szetteket a mechanikus szettekkel szemben és eleve kíváncsi voltam, hogy mit tud az új mechanikus 105-ös.

Összerakták a bringát és máris robogtam érte a nagykerbe. Az átvételkor a lelkemre kötötték, mondjam el, hogy mennyire fontos a jó bovdenezés a mechanikus szetteknél (főleg amióta majdnem minden váz rejtett bovdenes), ahogy az R7000 és az R8000 szetteknél úgy az R7100-nál is a Shimano OT-RS900 bovdenházát ajánlott használni a hátsó váltónál a váltó és a váz között, mert ez a bovdenház kellően rugalmas ahhoz, hogy kimozogja a kerékkivételt. A szerelési “útmutató” után nézzük, hogy miben lett más az új 105.

Elsőként érdemes megemlíteni, hogy 2×12 sebességes lett, ami lehetővé teszi, hogy még kisebb lépcsők lehessenek a lánckerekek között hátul, még könnyebben találjuk meg az optimális áttételt, pontosabban ez nem igaz, ugyanis az új 105-ös 11-34-es és 11-36-os sorral érkezik és a gyártó meghatároz minimális legnagyobb lánckerék méretet is, nem csak maximumot és a minimum itt 34, ami azt jelenti, hogy ennél a szettnél a minél szélesebb áttétel tartomány a cél, egy 50-34-es hajtóművel és egy 11-36-os sorral használva 1:1-es áttételarány alá kerülünk, amivel a kevésbé jó erőnlétű bringások is könnyen fel tudnak tekerni a meredek emelkedőkön (szélesedik a felhasználói célcsoport). A fentiek azt jelentik, hogy egy 11-30-as sorral a Shimano és a fizika szerint nem fog optimálisan működni a hátsó váltó, bár a teszt bringán éppen az volt, mert még nem állt rendelkezésre a 11-34-ből és nem igazán volt észlelhető probléma, ezzel kapcsolatban megjegyezném, hogy a Shimano váltók általában szélesebb áttételtartományokkal kompatibilisek, mint amit a gyártó megad.

Feljebb már volt szó egy gondolat erejéig a hajtóműről, az új 105 esetén, ahogy az elektromos változatnál is, 50-34 és 52-36 lánckerekekkel lesz kapható, ezzel is kedvezve az átlag országútisoknak, az 53-39 lassan teljesen feledésbe merül a profikon kívül. Az új hajtómű sokban hasonlít az előd FC-R7000-re, kicsit átdizájnolták, de a lánckerekek kialakítása például ugyanaz, mint a két szériával ezelőtti modellé volt. Őszintén szólva nem hiszem, hogy bármi változtatást igényelne, már csak a megjelenésben tudnak fejleszteni ezen a koncepción.

Az első váltó külalakra nagyon hasonlít 11-es verzióra, a 12 sebességre átállás miatt nem igényelt különösebb újratervezést, a tömege is grammra megegyezik (96 gramm a konzolos), viszont itt is meg kell jegyezni, hogy ahogy az utolsó szériás 11-eseknél úgy az új 12-esnél is figyelni kell arra, hogy nem teljesen kompatibilis minden vázzal, nem mindegy, hogy milyen szögben jön ki a vázból a bovden, előfordulhat, hogy beleér a vázba vagy a váltóba. Általánosságban elmondható, hogy a váztervezők mindig az újabb váltókhoz tervezik a vázaikat ezért az első- és hátsó váltóknál is megesik, hogy egy új váltó már nem működik tökéletesen egy 6-7 éves vázzal (mint ahogy a teszt kerékpár vázánál is volt, éppen határeset volt az első váltó beköthetősége, ennek ellenére szépen váltott).

A hátsó váltóról már nem feltétlenül az R7000 váltója jut eszembe, a shadow kialakítás természetesen maradt, de látszik, hogy jelentősen áttervezték a váltót dizájnban és mechanikában is, ami nem véletlen, hiszen az új váltó 36-os lánckerekekkel is kompatibilis és nincs már belőle kétféle verzió (GS, SGS), mindenképpen elmondható, hogy külalakra méretesebb lett. A tömege a méretéhez képest igazán baráti, mindössze 249 gramm.

Az R7120-as fékváltókarok megújulást hoztak és nemcsak a sebességek számában, megfigyelhető, hogy a Shimano szériáról szériára egyre többet javít a komforton, ez az új 105-ösnél is megfigyelhető, plusz a felső fogásból való hatékonyabb fékezést megörökölte a GRX szettektől, ami mondhatnánk, hogy biztos a pocakos hobbi bringások miatt van így, akik nem tudják alul fogni a kormányt (részben igaz 🙂 ), de nem feltétlenül ez az igazság, mert a profik is egyre többet fognak fent (sőt…) és mindenki számára előnyös, hogy minden fogásból tudunk nagy fékerőt kifejteni a jól tapadó 30-32-es országúti gumik korában.

A fékek természetesen ugyanazok, mint az elektromos változatnál, a Shimano mindig elmondja, hogy mennyivel jobban fognak az újak, mint a régiek, de én nem sokat szoktam érezni ebből 🙂 , de az mindenképpen elmondható, hogy nagyon jól fognak a fékek, számomra országúti tárcsafékeknél a Shimano az etalon. Annyiban érdekes a fék kérdés, hogy ez egy viszonylag egyszerű alkatrész ezért a különböző szettek között nincsenek olyan durva eltérések a gyártón belül. A 105-ös fékek használhatóak hűtőbordás és anélküli betétekkel is, a tesztmodellben hűtőbordásakat találunk. A betétek kapcsán szeretném megemlíteni, hogy nekem országúton is a fémes betétek váltak be, mert azok tényleg időjárásfüggetlenek és nedvesen nem sikítanak elviselhetetlenül, a hátrányuk persze az, hogy nagy hegyen sok fékezés hatására túlmelegedhet a rendszer.

Menettapasztalatok

Elsőre a fékváltókar kényelme tűnt fel, fogásra nagyon hasonlít 8000-es tárcsás Ultegráimra, de a fékkarok kialakítása egyértelműen a GRX-re emlékeztet, könnyebben elérhető a fékkar felső fogásból, könnyebb behúzni és kényelmesebb, a sebesség számának növekedése mellett ez lenne az egyik ok, ami miatt az új szett mellett döntenék. A váltásról nehéz mit írnom, nem írhatom azt, hogy ennyivel és ennyivel jobban vált, mint az előző széria, mert ez nem lenne igaz, már az új Dura-Ace és Ultegra szetteknél is írtam, hogy a 11-es rendszerek is tökéletesen váltottak, ezért már nehéz hova fejlesztenie a Shimanonak. Az új 105-ös is csendesen teszi a dolgát, megnyomja az ember a váltókart és már megy is arrébb a lánc (pedig a teszt bringa hátsó bovdenezése nem volt 100%-os), nincs meg az a baltával csapkodó érzés mint a konkurenciánál. Az első váltást emelném ki, írtam, hogy az első váltóban túl nagy fejlesztés nem történt, de mégis nagyon szépen és könnyedén teszi fel a láncot a váltó, valószínűleg ebben kulcsszerepe van láncnak és lánckerekeknek, jól működnek együtt. Hátul látható volt, hogy picit valahol szorult a bovden (a teszt miatt rohamtempóban kellett összerakni a bringát), de ennek ellenére is csendesen és pontosan ment a váltás. A fékek természetesen nagyon jól fogtak, felső fogásból különösképpen jól, ebben egyértelműen nagy szerepe van az új fékkar kialakításnak, emiatt bátran merem ajánlani azoknak, akik még nagyon kezdők és nem érzik magukat biztonságban alsó fogásban vagy csak nem érik el onnan a fékkart rendesen, például gyerekeknek vagy kis kezű nőknek.

Összefoglalás

A Shimano bár eredetileg nem tervezte mégis lett 12 sebességes mechanikus országúti szettje, az új 105-ös hozza a japán gyártótól megszokott szintet, a váltás és a fékezés terén csak jókat tudok mondani róla. Látszik hogy a Shimano egyre jobban nyit a kezdő és a hobbi országútisok felé, ezt jól mutatja a fékváltókar javított ergonómiája és a rendszer áttételezése, gyakorlatilag már kisebb áttételünk lehet vele, mint a 90-es évek elején a montikon, a 34/36-tal 1:1 alá kerül az áttételarányunk, amivel a durván meredek emelkedőkön is fel lehet tekerni emberi fordulattal.
Az új mechanikus 105-ös megjelenése a középkategóriás országútik árára is jó hatással lesz (valószínűsíthetően a kerékpárgyártók nyomására született meg ez a szett), 12 sebességes országútikhoz juthatunk jelentősen olcsóbban ha lemondunk az elektromos váltásról, aminek szerintem minden bringás örül, főleg ha az olyan szegény országok kerékpárosaira gondolunk, mint a hazánk. Mindenképpen jó döntés volt a Shimano részéről, hogy bevállalta ezt a szettet (de valószínűleg tényleg ez az utolsó mechanikus 105.)

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo