fbpx

Spéci „Speci-Speedtest” a Speed-Way-jel

Hunyd be a szemed és képzeld el, milyen lenne az ideális kerékpár-vásárlás… Mondjuk kinéztél már a katalógusból egy szuper Specialized országútit, vagy kettőt, vagy hármat (Tarmac, Roubaix, Diverge, Sequoia, Allez…), és éppen gondolkozol… Nekem nem kellett gondolkozni, csak kitörölni a fejemből mindent…

Specialized_Speedway_kerekparteszt_024

Mondom MINDENT!!! Ismételte el sokszor Bacsek Zoli, akire a hálátlan feladat vált, hogy a hozott anyagból „tipikus kerékpárvásárló médiumot” faragjon belőlem, akit majd végigvezet a Speed-Way kerékpárüzlet elképzelt szolgáltatásán, egy gyors, de ehhez képest kimerítő bringateszten, aminek végén az egyszeri vásárló megkapja álmai kerékpárját.

Specialized_Speedway_kerekparteszt_002

Bár az üzlet listáján szereplő szolgáltatások között az összehasonlító tesztút nem szerepel, de ezen keresztül fogjuk tudni szemléltetni, milyen körültekintően segítenek a Speed-Way-ben kiválasztani a stílusodhoz passzoló, ideális bringát, legyen az országúti, komfort, túra, vagy gravel bike, hogy csak a hajlított kormányos vonalat említsük. Persze nem csak ízlésedet, testi adottságaidat is figyelembe veszik a boltban.

Specialized Allez DSW SL Sprint

Specialized Allez DSW SL Sprint

Cikkünkben a két kipróbálandó bringa a Specialized egyik – illetve szó szerint a legkeményebb versenygépe, az Allez DSW SL Sprint, a másik pedig az idei szezon nagy durranása, a nehezen bekategorizálható komfort országúti, a rugós stucnival ellátott új Roubaix Elite. Konkrét esetben nem nehéz eldönteni, melyik passzol az ízlésedhez, hiszen különbözőbbek nem is lehetnének, annak ellenére, hogy mindkettőt országúti kategóriába soroljuk.

Specialized Roubaix

Specialized Roubaix Elite

Nyilván rengeteg tesztelt bringa és 20 év kerékpározás után nem a paletta két ellentétes végéről hasonlítanék össze két bringát ha vásárolni szeretnék, de az Allez és a Roubaix menetpróbáján keresztül jól lehet szemléltetni a Speed-Way kerékpárüzlet filozófiáját. Ráadásul még az alkatrészek is ugyanazok, a 105-ös váltórendszer és a Specialized Praxis hajómű. Felszereltség szempontjából a felni- és a tárcsafék jelenti a különbséget.

Specialized_Speedway_kerekparteszt_030

Ne szaladjunk azonban előre a kerékpárok menetpróbájához, hiszen a Speed-Way-ben nem ezzel kezdődik a teszt. Nem árt, ha ideálisak az érintkezési felületek a kerékpárral és a Specialized márka ehhez is kínál alternatívákat. A kerékpár beállításához egy új fejezetet is lehetne szentelni, itt „feltételeztük”, hogy nálam nincs ezzel probléma, de a három érintkezési pont közül azért kettőt gyorsan megvizsgáltunk.

Specialized_Speedway_kerekparteszt_027

Az egyik a talp, ahol a kereszt és a harántboltozat alapállását is felmértük egyszerű, de nagyszerű gyakorlatok és eszközök segítségével. Nálam a keresztboltozatnál csak egészen minimális eltérés mutatkozott, harántboltozatnál pedig egy kismértékű „lúdtalp” amihez kiválasztottuk a Specialized megfelelő betétjét. Tekerés közben remekül éreztem magam benne, ami azt jelenti, hogy hasznos volt, hiszen bármilyen új dologra ellenkezik a szervezet, hacsak nem jótékony a változtatás.

Megmértük az ülőgumók távolságát is, ez azért fontos, mert a Specialized adott nyerget többféle szélességben kínál, s nyilván azt kell választani, ami a legjobban passzol hozzánk. Miután felkerült a nyereg és a betétek a cipőkbe, belőttük az általam hozott adatok alapján a bringákat, cseréltünk stucnit és mentem egy gyors kört a környéken, hogy minden stimmel-e. Ezek után lementem alfába, kitisztítottam a fejem, hogy koncentrálhassak a tesztre és a bringákra, vajon melyik lesz a szívem választottja.

Specialized_Speedway_kerekparteszt_001

A tesztút is okosan lett kitalálva, mindkét bringához passzoló körön voltunk. Jó minőségű, kanyarokkal tűzdelt aszfalton is jártunk, majd felmentünk Normafára is, közben voltak rossz utak, hegymenet, végül a Roubaix-t leeresztettem terepen is, ha már rugózik, de ennek természetesen defekt lett a vége, hiába, bármennyire is csábít „mountain bike-ozásra” a Roubaix, mégiscsak országúti bringa, a 26 mm-es gumikat belsővel nem nehéz felütni, nem krosszozásra valók.

Specialized_Speedway_kerekparteszt_004

Kezdjük szívem választottjával, a Specialized Allez DSW SL Sprint-tel! Szó szerint kőkemény alumínium váz, versenygeometria, úgy kanyarodik, mint az állat, úgy gyorsul, mint az állat, zéró csavarodás, tényleg a nevéhez méltó kerékpár, élvezet sprintelni vele, meghajtani izomból. Bár ahogy öregszem egyre jobban díjazom a komfortot, ez a puritán versenygép inspirálóan hat, jobban értékelem az agresszivitást, mint amennyire hiányolom a kényelmet.

Nem egyszerű aluvázzal van azért dolgunk és ez nem csak az aerodinamikus formákra vonatkozik. Az egy dolog, hogy a Specialized E5 Premium alumíniumot használják a csövekhez, a villa pedig a prémium S-Works FACT full karbon modell, méret specifikusan kúpos nyakkal. Ami igazán érdekes, a D’Aluisio SmartWeld hegesztési technológia. A középrésznél nem a középcsapágyházba csatlakoznak a csövek, hanem egy jóval robusztusabb egységet hegesztenek rá két darabból, majd ehhez hegesztik a csöveket.

Hasonló az „okos” módszer a homlokcsőnél, mondjuk arról megoszlanak a vélemények, hogy a szokatlan helyen lévő hegesztési varratok mennyire esztétikusak, de funkcionálisan bizonyítottak, az Allez DSW SL Sprint hajtáshatékonysága megegyezik a komoly aero karbon vázakéval. Legfőbb hátránya ezekhez képest a csekély komfort, van viszont egy nagyon komoly vonzereje is az említett karbongépekhez képest, ami az ára. Ezt a kinézetében is menő Specit alig több mint fél millióért vásárolhatjuk meg…

Specialized_Speedway_kerekparteszt_026

Átülve az új Specialized Roubaix Elite-re totálisan más érzés. Itt a villanyak és a nyeregszár is “rugózik”, elöl-hátul 20-20 mm úton csillapítva a kockakövek által keltett rázkódást. A villanyak-kormányszár egység egymásba csúsztatva teleszkópként funkcionál. Hátul a szintén 2 cm mozgást engedő nyeregszárat az ülőcső közepén szorítják a vázba, innen egy kisebb átmérőjű cső nyúlik ki, ami hosszabb is egy hagyományos nyeregrúdnál, nagyobb rugalmasságot engedve.

Specialized_Speedway_kerekparteszt_013

Hiába a komfort, nem jó érzés mondjuk kiállva lószolni egy olyan bringával, aminek a homlokcső fölött mozog a kormánya… Viszont nem is arra való. Ellenben erre ott az Allez Sprint, ami tökéletesen hozza ezt, csak amint belemész egy kátyúba, leszakad a csuklód, míg a Robaix-n nem! És sokaknak utóbbi tulajdonság sokkal fontosabb! Hátul is durán csillapít, a nyeregszár engedte 2 cm-es mozgásnak köszönhetően az Allez Sprintről átülve néha úgy éreztem, hogy defektem van (aztán amikor elragadott a hév terepen, és kimerítettem a nem rendeltetésszerű használat fogalmát, valóban lett is).

Lássuk azonban, hogy a fentiek inkább a teljesítmény-centrikus országútis szavai, sokkal többen vannak, akiknél teljesen más megvilágításba kerül a Roubaix. Amikor például lemész az útpadkára és alig veszed észre, hogy nincs alattad szilárd útburkolat, amikor úgy kezeli le a kátyúkat, mint egy mountain bike – nem, nem mint egy cyclocross gép, hanem mint egy mountain bike – akkor megszűnik minden ellenérzés, ami az aszfaltszaggatók és a kátyúk viszonyát illeti.

A Roubaix akárhogy is nézzük, egy felső kategóriás hobbikerékpár, nyilván közelebb áll a Diverge gravel bike szellemiségéhez, mint a versenybringákhoz. A geometria, de még a Specialized különleges emelt kormánya is a kényelmet, a túrázós testtartást segíti elő. Aki sosem országútizott sportszerűen, hanem kezdő, újrakezdő, hegyikerékpáros gyökerekkel rendelkezik és sorolhatnám – nekik könnyen lehet szerelem első tesztkör után az új Roubaix.

Nyilván a csillapítástól eltekintve is prémium a műszaki tartalom, a váz a Specialized FACT 10r karbonból készül, szép kidolgozás és alacsony tömeg jellemzi. Hátul 12×142 mm-es átmenőtengelyeket alkalmaznak, elöl pedig a tárcsafékes kerékpárokon már sztenderdnek számító 12×100 mm-es szabványt. Mivel a bringa ára így is közelíti az egymillió forintot, ezen a szinten inkább hidraulikus fékrendszerrel választanám a Roubaix-t, de panasz nem érheti a Tektro TRP Spyre fékeket, melyek a mechanikus modellek közül talán a legjobb választásnak számítanak.

A tárcsás rendszer és a kerekek sok lehetőséget rejtenek magukban, egyrészt minden időjárási körülmények és talajviszonyok között kiválóan működnek, másrészt személyre szabhatjuk a bringát. Akár 32 mm-es gumik is elférnek, de 28-asok kényelmesen, előbbi méretben pedig már terepmintában is gondolkozhatunk. Ráadásul adott a belső nélküli használat lehetősége, amivel burkolat nélküli úton is minimálisra csökkenthető a defekt kockázata.

Specialized_Speedway_kerekparteszt_023

Mit is mondhatnék zárszóként erről a „privát tesztnapról”, aki teheti, próbálja ki. Semmiképpen sem erőltetném senkire rá az én választásom a két bringa közül, hiszen a fentiekben felsorolt felméréseknek és a vevőkkel való mélyebb kommunikációnak pont az a lényege, hogy a végén kiderüljön, hogy számodra melyik az ideális kerékpár. Tegyél egy próbát a Speed-Way kerékpárüzlettel, bővebb információk: http://speed-way.hu/

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo