fbpx

Scott Scale RC World Cup teszt

Amikor az első benyomásaid egy teszt során, hogy “de könnyű”, “ez nagyon jól néz ki”, “brutálisan halad”, aztán a végén újra beleszeretsz a montizásba, én ezeket éltem át a Scott top merevvázas XCO montija, a Scale RC World Cup tesztelése közben.

A Scott kerékpárok gyakorlatilag minden szakágban ahol jelen vannak a világ élmezőnyébe tartoznak, legyen szó országúitról vagy mountain bike-ról. XCO-ban például számos világbajnoki címet, világkupafutamot nyertek Scott bringával, sőt akár kijelenthetjük azt is, hogy alig van olyan cím, amit a Scott még nem szerzett meg. Természetesen versenyző is kell ezekhez a győzelmekhez, de a szakág egyre extrémebbé válásával a technikai háttér is kulcsszerepet kap ebben. Az élsportban való szerepléssel a Scott folyamatosan gyűjti a tapasztalatokat, ami a kiváló mérnöki csapattal kiegészítve garancia, hogy generációról generációra a szakág legjobb kerékpárjai között legyenek. Hiába kezdik uralni az XCO szakágat az össztelósok a merevfarúakban is van még potenciál, amit jól mutat, hogy a Scott komoly munkát tesz a  csúcs merevfarú montija, a Scale fejlesztésébe, és bár lehet vitatkozni, hogy a fully vagy a merevfarú a nyerő (a versenyzők ezt többnyire eldöntik), de ahhoz nem fér kétség, hogy tömegben mindig a merev lesz a jobb és hatékonyságban, dinamikában sem lehet fölé kerekedni és az egyszerűbb XCO pályákon még bőven megállja a helyét a merevfarú. Az új Scale-t nemrég mutatta be a Scott, melyről a Scott 2023 újdonságok cikkünkben olvashattok, tesztre viszont még az eggyel ezelőtti modellt kaptuk meg, ami egyébként óriási dolgokban nem különbözik a közel tökéletes elődjétől, de erre még visszatérek később.

Scott újdonságok 2023

Váz

A Scale RC World Cup a Scott HMX karbon vázára épül, ami a gyári adatok szerint 969 grammot nyom (még országúti vázként sem lenne rossz tömeg 🙂 ) és egyébként még ennél is létezik könnyebb váz, a HMX-SL, ami csak 879 grammot nyom, persze jókora felárat kell fizetni már ezért, de ebben a kategóriában már megszokott, hogy minden extra mínusz grammért akár egy átlag ember napi bérét ott kell hagyni. A lényeg, hogy a HMX vázra épült modell is rendkívül könnyű, a komplett kerékpár gyári tömege 9,4 kg, ami pedállal és belsőkkel együtt is 10 kg alatt marad. A Scottnál a geometriára ritkán lehet panasz, hiszen előremutatóan terveznek a svájci gyártók mérnökei, itt jön a képbe, hogy folyamatosan kommunikálnak a versenyzőikkel, hogy milyen változtatásokra lenne szükség ahhoz, hogy még jobb legyen a kerékpár. A váz közepesen hosszú, XC-s a fejcsőszöge, rövid a láncvillája és az ívelt nyeregvázcsőnek köszönhetően méretes hátsó gumi is elfér a vázban. De nem csak a technikára csorgathatja az ember a nyálát a Scale RC World Cupnál, hanem megjelenésre is, egyszerűen gyönyörű ezzel a színátmenettel ez a bringa.

Teleszkóp

A kerékpár elejébe a bringa festéséhez passzoló Rock Shox Sid SL Select+RL3 került, kevés jobb villát találni ebben a kategóriában a piacon, mindent tud, amit kell, gyönyörűen mozog, a felhasználáshoz kellően merev, átmenőtengelyes és a kormányról vezérelhető. Az utóbbinál fontos megemlíteni, hogy 3 pozícióban használható, tehát nem csak nyitott és zárt állás van, hanem egy középső állás is amikor a kompresszió csillapítás még engedi mozogni a villát, de már érezhetően lassítja.

Váltás, hajtás, fékek

A Scale RC World Cup “csak” egy bovdenes Sram XO1-gyel van szerelve (az eggyel felette lévő modell már vezeték nélküli AXS-szel), ami a tudását és az árát tekintve az egyik legjobb ár-érték arányú szett versenyzésre. Az 1×12 sebesség klasszikus trigger karokkal kezelhető, a hajtómű karbon, keskeny Q-faktorral, ami a teljesítményorientált szakágaknál fontos, és egy 32-es lánckerékkel érkezik (ami persze pályától függően cserélhető), hátulra pedig egy 10-52-es szépen kikönnyített sor került. A fékek is Sramtól származnak, a Level TLM elöl 180-as, hátul 160-as tárcsával lassítja a bringát.

Kerék

Ezen a szinten már nem holmi alap kerék jár a bringához, hanem egy Syncros Silverton 1.0. A Scott saját márkájának kereke a közel másfél kg-os tömegével elég versenyképes, és itt nem a konkurenciákkal vívott harcra gondolok, hanem egy világkupa futamra 🙂 . 26 mm belső szélességű karbon felnik (az új már 30 mm széles) DT agyakkal hozzájárulnak a teljesítményhez. Gyárilag gyors, versenyzésre tervezett Maxxis Recon Race 2,25-ös gumikkal érkezik a bringa, amik tubeless kompatibilisek. Annyit még fontos megemlíteni a kerekek kapcsán, hogy imbuszos átmenőtengelyek tartják őket a helyükön, de a Scott ad hozzá egy szerszámot, amit a tengelybe dugva tudunk tartani, így ehhez nem feltétlenül kell extra szerszámot cipelni magunkkal, sőt torx is van ezen a szerszámom.

Kiegészítők

A kiegészítők terén is Scott/Syncros termékekkel találkozunk, Syncros Belcarra titánsínes nyereg, karbon nyeregcső és a full karbon kormányszár+kormány kombó, a Syncros Fraser iC SL Carbon 740 mm szélességgel és 70 mm kormányszárhosszal M-es méretnél. A kormány gyönyörű, bár ha bármilyen kiegészítőt akarunk tenni rá akkor vennünk kell hozzá külön konzolt, mert a kerek profiltól a kormány és a kormányszár rész is messze van, de egyébként minden is kapható hozzá.

Menet közben

Az első dolog ami már a lakásba (2 és fél emelet) felcipelés közben feltűnt, hogy ez brutál könnyű, kb a cyclo-cross bringám súlyában lehet, pedig ezen még van teleszkóp és jó nagy gumik. Túl sok beállítást nem igényelt a bringa, a nyerget kellett beállítanom és a kormánynál a csavarokat kellett megnézni, hogy minden megvan-e húzva. Érdekes, hogy a kerékpárhoz járó szerszám torx része nem volt kompatibilis a kormány csavarjaival, erre érdemes figyelni ha megyünk valahova, hogy legyen hozzá szerszámunk ha pl esés után vissza kéne egyenesbe állítani, aztán lehet csak a tesztbringák között véletlenül felcserélődött a szerszám. A hajtóműnél plusz pont jár a fóliáért és a hajtóművédő gumiért, így egy téli sáros bringázás alatt biztos nem fogjuk tönkretenni a fényezését.

Felülve rá egyből érzi az ember, hogy “repül” a bringa, hiába a nagy gumik és a széles kormány nagyon jól megy. Könnyen gyorsítható még szilárd burkolatú úton is. Persze nem városi bringázásra találták ki, ez az áttételezésén is látszik, ez egy kőkemény XC versenygép, ami terepen érzi jól magát, persze ha kell akkor 10-20 km-t is lehet vele aszfalton menni amíg kiérünk a terepre, maximum a lejtőkön leszünk kicsit bekorlátozva sebesség terén.

A tesztkörülmények nem éppen voltak optimálisak, mivel eső, havazás, fagyok után/közben teszteltem a Scale-t, így kapott szegény mindent, patakban bringázást, jégtörést, nyakig érő sarat és a hóból is egy kicsit. Persze ezeket egy profi XCO bringának bírnia kell, hiszen azokon a versenyeken is lehetnek durva körülmények.

Felfelé elképesztően haladt a Scale, az alacsony tömeg adta előnyök gyorsan kijöttek, nagyon kis sebességnél kicsit instabillá vált, de a mai, extrém lejtőzésre optimalizált, lapos fejcsőszögek mellett melyik mtb az, aminél ez nem fordul elő, meg hát azért a Scale felfelé is kívánja a sebességet versenygépként. A súlypontja a helyén van, nem emelgeti az elejét, pedig nekem az M-es a 179 cm-hez kicsit rövid volt, kb 175 cm-ig lehet jó a régi modell, és itt érdemes kitérni arra, hogy pl az új (2023-as) modellnél ezen már változtattak, a középcsapágyhoz mérten közel 1 cm-rel távolabb került a kormány és agresszívabb geometriát kapott a lejtőkre.

És ha azt mondtam az előbb, hogy felfelé elképesztően haladt akkor a lejtőzésre már nem tudok szavakat találni, őszintén megmondom, hogy ez bringa lefelé legalább olyan jó, mint felfelé. Szereti a nehéz lejtőket, ahhoz képest, hogy csak egy merevfarú nagyon szépen át lehet vele menni a köves, sziklás terepen, bár nem egy tank (szerencsére), de cserében nagyon könnyen mozgatható. Nekem a lejtőn mutatott képességei tették igazán szerethetővé a Scale-t. Feljebb már írtam, hogy az új modellen változtattak, például laposabb fejcsőszöget és rövidebb kormányszárat kapott, így az valószínűleg a meredek lejtőkön még jobb.

Mint már említettem a körülmények nem voltak túl optimálisak, szegény Recon Race határait gyorsan elértem, főleg amikor elkezdett kiolvadni a talaj, így megesett, hogy fel még fel tudtam menni nyeregben, de lefelé már rollerezést volt. Nem egy sárgumi, viszont a kemény talajon gyors és jól tart. A kerékpár többi része is néha sírt már (ez a tesztbringák sorsa…), de a váltó mindig tette a dolgát, maximum kicsit zajosabban. A féket már sokat használták előttem és betét is csere érett volt, így az nem volt kiemelkedően jó, de működött amennyire kellett, a gumi hamarabb vesztette el a tapadást a sárban.

Kinek ajánlom?

Aki szeretne egy jó XC bringát az bátran válassza a Scott Scale-t, nem csak profi versenyzésre tökéletes választás, hanem hazai vagy környező országokban maratonozásra. Ezenkívül fontos megemlíteni, hogy többféle vázzal, nagyon sokféle felszereltséggel kapható a Scale, így mindenki megtalálhatja benne az igényeinek megfelelőt.

További információkért keresd a Scott honlapját vagy érdeklődj a hazai kereskedőknél.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo