fbpx

PRO Carbon Composite A-Head országúti villateszt

Bár a fogyatkozó számú mesterek szerint a vázépítés a villánál kezdődik, napjainkban a metódus megfordult: az ember beszerez egy vázat, aztán választ hozzá egy villát. Gyártói oldalról szintén nem jellemző a tökölés – legyártják a vázat, aztán rendelnek hozzá valamelyik beszállítótól egy kész villát. Nem kockázatos dolog ez? Hát, attól függ, mit teszünk a vázba… Nézzük például, milyen megoldást kínál nekünk a PRO!

PRO Carbon Composite A-Head országúti villa

PRO Carbon Composite A-Head országúti villa

Hossz, rake és társaik

Az országúti vázakba kerülő villák két lényeges geometriai paraméterrel rendelkeznek: hossz, illetve előrenyúlás (rake). Versenyhasználatra szánt vázszettek esetében a hossz a legritkább esetben változik, többnyire 370 mm mérhető rajtuk (az első agy tengelyvonalától a villanyakkal párhuzamosan mérve a váll azon felületéig, amelyhez a csapágykónusz csatlakozik). Ez karbon villák esetében azt eredményezi, hogy a váll megfelelő technológiával való megformálása után annyi „sárférőhely” marad a guminak, hogy az országúti standardnak számító 23-622 kényelmesen befér, és a határ valahol általában 25-622 körül van. A villa előrenyúlása – avagy a nemzetközi szakzsargonban „rake” – már egy sokkal organikusabb paraméter, ez aprócska vázak esetében 60 mm felé tendál, míg égimeszelőknek szánt bringákon elérheti a 30-35 mm-t is. Korunk uniformizált világában azonban az efféle finomságokra már nem marad energia, így ha valaki belemélyed, és átböngészi akár a legpatinásabb országúti vázak gyártóinak geometriai táblázatát, azt láthatja, hogy a többség az összes vázméret esetében egyetlen rake-kel dolgozik, és ennek szellemében alakítja ki a vázgeometriát.

Szépen ível…

Szépen ível…

Szerelem

Ha minden vázmérethez ugyanazon villát kell párosítani, a választás szinte kivétel nélkül a 45 mm-es előrenyúlású darabokra esik. Éppen ezért külön vásárolható villák esetében is szinte kizárólag ez a rake kapható. A PRO Carbon Composite villa is ezekkel a paraméterekkel rendelkezik, így lelkiismeret-furdalás nélkül pattintottam bele M-es méretű karbon vázam teljesen hasonló méretekkel rendelkező villája helyébe.

Egy rakás hasznosság: balra a 3 darabból álló dió, jobbra a féktest rögzítő alu anya

Egy rakás hasznosság: balra a 3 darabból álló dió, jobbra a féktest rögzítő alu anya

A beszerelés problémamentes volt, egyedül a nyak méretre vágásánál kellett résen lennem, mert ugyebár ha túl rövidre sikerül, akkor 60 róka körüli cuccot teszek használhatatlanná. A gyári dió egyszerű és nagyon jól működő darab, mindössze három darabból áll, és a nyakba feszítés után nem tudjuk kihúzni a csapágyfeszítő csavarral, mint az más típusoknál előfordulhat. Ha kötekedni szeretnék, azt mondanám, lehetne még egy centivel hosszabb, úgy engedne 10 mm játékot a stucni emelésének / süllyesztésének. Erre azonban azt is mondhatná bárki, hogy aki 400 gramm alatti versenyvillát használ, az tudja má’ eldönteni centire pontosan, hogy milyen magasan hordja a kormányát…

További kedves gesztus a gyártó részéről, hogy nem kell a bringaboltba rohangálni, hogy a féktestekhez járó, a karbon villák többsége esetében használhatatlanul rövid féktest rögzítő csavarokat megfelelőre cseréljük. A villához gyárilag jár ugyanis egy hozzá illő, csinos alu csavar.

A tesztvilla egy Deda karbonvázba került, melynek fejcsöve egy Campagnolo Hiddenset kormánycsapágyat foglal magába. A csapágy alsó kónusza nem direktbe a villavállra ült fel, hanem egy apró átmérő bővületre, mely jóvoltából az integrált rendszerek többnyire igen passzos villa/fejcső csatlakozása kevésbé lett diszkrét. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a szokásos 0,7-1,0 mm-es hézag helyett 1,8 mm mutatkozott – nem komoly hiba ez, de engem picit zavart, hiszen szerintem a hézag úgy szép, ha szűk…

Szemből is veti az ívet

Szemből is veti az ívet

A váll alatt gond nélkül elfért a 23-622-es külső, és némi méricskélés után megállapítható, hogy akár 28-ast is fogadhat. Más kérdés, hogy e tekintetben többnyire nem a villa a szűk keresztmetszet, hanem a vázak fékhídja alatti tér.

Extra erősítés a váll-nyak kapcsolatnál, továbbá árulkodó jelek, miszerint némi alumínium azért mégis van a vállban

Extra erősítés a váll-nyak kapcsolatnál, továbbá árulkodó jelek, miszerint némi alumínium azért mégis van a vállban

Irány az aknamező!

A beszerelés után már robogtam is vele elvégezni az aznapra kirótt penzumomat. Irányítás tekintetében nem éreztem drámai változást, miután – mint azt említettem – geometriája megegyezik azzal a villáéval, amelynek a helyére került. Ami sokkal feltűnőbb volt, az nevezetesen a komfortérzet változása. Tisztában voltam vele, hogy a jelenlegi villám egy a szokásosnál merevebb darab, aminek megvannak az előnyei is, de a hazai utakon néha rázós élmény vele a közlekedés. Ezzel szemben a PRO Carbon Composite egy nagyon jó komfortérzetet nyújtó példány, és mindezt úgy teszi, hogy mellette az irányítás minősége sem szenved csorbát. Ezen tulajdonságainak igen jó hasznát vettem az Amatőr Kupa 9. futamán, amikor az aknamezőkkel gazdagon ellátott Turul Kupán kellett helytállnom villástul. Bizony nem mindig sikerült a kátyúk elkerülése, így szegény villa kapott közben rendesen. A kiképzést szerencsére mindketten túléltük, és menet közben ismét rácsodálkozhattam, hogy milyen szép erény is a rezgéselnyelő konstrukció.

A fejcső és a váll teteje között szerintem kissé nagy a hézag, de akár azt is mondhatjuk, hogy ez még bőven az elmegy kategória – ízlés kérdése

A fejcső és a váll teteje között szerintem kissé nagy a hézag, de akár azt is mondhatjuk, hogy ez még bőven az elmegy kategória – ízlés kérdése

Kinek?

Teljesítményorientált országútisoknak ajánlanám ezt a villát, de olyanoknak, akik emellett azért a komfortot is szem előtt tartják. Jó kiegészítője lehet egy alu- vagy karbon váznak, de előtte azért nézzünk utána, hogy a gyártó milyen méretparaméterű villát ajánl hozzá. Persze 90%, hogy 45 mm-es rake-kel rendelkezőt, de hát, mint tudjuk, az ördög nem alszik… Ami a tömegét illeti, ez manapság szinte a legjobb, ami elérhető – vágott nyakkal közelebb a 300 grammhoz, mint a 400-hoz. Ennél könnyebb nekem személy szerint nem is kell, már csak azért sem, mert ezt is keményen meg kell fizetnünk: a fogyasztói ár bizony nem alacsony, de a teljesítmény és az érték figyelembevételével teljesen reális.

Az alumínium papucs alján kis fülecske biztosítja a patentzárat. Gyors kerékcserére vágyók akár le is reszelhetik

Az alumínium papucs alján kis fülecske biztosítja a patentzárat. Gyors kerékcserére vágyók akár le is reszelhetik

Értékelés:

Pozitívumok:
+ Nagyon jó rezgéscsillapító képesség
+ Átlagos, számtalan vázba passzoló geometria
+ 28-622-es külsőméretig kompatibilis
+ A gyári dió egyszerű és jól működik
+ Esztétikus és könnyű féktest rögzítő csavar jár hozzá
+ Összességében igen könnyű konstrukció

Negatívumok:
– Kissé méretes hézag marad a fejcső alja és a váll teteje között.

Túl az aknamezőkön - a tesztpilóta kínlódva araszol a tatabányai Turul felé. Igen, jól látszik, az aszfalt eközben valóban gőzölög… (Fotó: www.futas.net)

Túl az aknamezőkön - a tesztpilóta kínlódva araszol a tatabányai Turul felé. Igen, jól látszik, az aszfalt eközben valóban gőzölög… (Fotó: www.futas.net)

Termékadatok:

Forgalmazó: Paul Lange Hungary Kft.; www.paul-lange.hu, www.lanchalozat.hu
A termék a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Ajánlott fogyasztói ár: 58.990 Ft

Konstrukció: alumínium papucsok és a váll egy része, karbon szárak és nyak
Nyakcsőméret: 1 1/8” – integrált rendszerekhez
Kerékméret: 700C
Villa előrenyúlása: 45 mm

Tömegadatok:
Villa: 369 g (300 mm-es vágatlan nyakkal); 343 g (220 mm-esre vágott nyakkal)
Dió: 25 g
Alumínum féktest rögzítő anya: 3 g

Szöveg: HBalage
Fotó:
HBalage, www.futas.net

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo