fbpx

Mechanikus vagy elektromos? A Rotor válasza: hidraulikus váltószett!

Rotor Uno, avagy hidraulikus váltórendszer országúti kerékpáron? A Rotor megpróbálta kombinálni az elektronikus váltók előnyeit a mechanikussal, illetve tovább lépni…

11921813_10153493153414014_3308423217953214590_

Reméljük, hogy a jövő héten sorra kerülő Eurobike-on már élőben is megvizsgálhatjuk, kipróbálhatjuk a spanyol cég legfrissebb fejlesztését, a Rotor Uno-t, a hidraulikus országúti váltószettet, amit a minap jelentetett meg a gyártó facebook-oldalán. A spanyolok azt írják, 6 éves fejlesztőmunka előzte meg az Uno bemutatását, ami azért érdekes, mert ha visszaszámolunk, ekkortájt jelentek meg az új generációs elektromos váltószettek, vagyis nem lehetett még tudni, hogyan fogadja ezeket a piac…

11884023_10153493153419014_8212132622490079472_o

Alternatív ötlet lehetett tehát 2008-2009-ben a hidraulikus rendszer, amit a német Acros is fejlesztett akkortájt. Elvileg valóban ötvözheti a hidraulikus váltás az elektromos és a mechanikus előnyeit, hiszen hasonlóan a Di2-hoz nem kell erőt kifejteni a váltókar működtetéséhez, viszont nyilván megbízható, külső körülményektől zavartalanul működő zárt rendszert alkothat, még a szennyeződést is kizárja, ami a mechanikus rendszereknél fennáll. Karbantartás-igénye minimális, ráadásul szuperkönnyűre tervezhető.

11884717_10153493153409014_2558249686792960979_o

Természetesen a Rotor felső kategóriás hajtóműveivel érdemes kombinálni, akár az ovális Q-Ring lánctányérokkal. Érdekes kérdés egyébként, hogy a kör alakú tányéroknál szerényebb első váltást produkáló Q-Ringekkel hogyan muzsikál majd egy azonos gyártó által fejlesztett szett? Szintén felmerül a kétely, miért nem elektronikus irányba indult a Rotor, ha már úgyis komolyan veszi a teljesítménymérők integrálását a hajtókarokba – utóbbi területen nem lehet kikerülni az elektronikát…

11921813_10153493153414014_3308423217953214590_o

A Rotor váltókat Magura hidraulikus fékekkel érdemes kombinálni, amit a német gyár már 2012 januárjában bemutatott, vagy a jövőben tárcsafékekkel, így összeállhat a teljes hidraulikus szett, ahol a fékváltókar hidraulikus elv szerint működteti a fékeket és a váltókat is. Persze hallottunk már olyan fejlesztésekről is a távoli jövőre nézve (nem a Rotornál), ahol éppen hogy elektronika vezérli majd mind a váltást, mind az alternatív elv szerint működő fékrendszert. De ne szaladjunk ennyire előre, kíváncsian várjuk az Eurobike-ot, ahol feltehetően közelebbről is szemügyre vehetjük a Rotor Uno-t!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo