fbpx

Mali Phoenix kerékpárteszt: a magyar mitológia hős harcosa

Nincs is hálásabb feladat, mint amikor több száz kerékpárteszt után lehetőséget kap az egyszeri zsurnaliszta, hogy hazája kerékpáriparának csúcstermékét, a Mali Phoenix modelljét még prototípus állapotában kipróbálhassa a csodálatos Balaton-felvidéken!

Mali_Phoenix_kerekparteszt_002

Mali Phoenix kerékpárteszt

Személy szerint már a kilencvenes években beleszerettem a márkába, amikor először láttam meg a sötét bordó (már nem is emlékszem pontosan a színére) acélvázas bringát sokunk gyerekkori példaképe Eisenkrammer Karcsi alatt. Miután megtudtam, hogy magyar kerékpárról van szó, már akkor mélyen megbántam, hogy szüleimtől egy francia gyártó termékét sírtam ki fáradtsággal fakasztott könnyek közepette…

www.facebook.com/VanikZoltanFoto

Amikor megjelent a Mali Ironman alumínium váz piros vagy kék színben, sárga felirattal, komolyan gondolkoztam, hogy beszerzek egy ilyet, és a kerékpárról inkább triatlonra váltok! Végül mégis lett egy Mali kerékpárom, még ha csak pályakerékpár is… A kezdeti lelkesedésemet azonban mélyen letörte, amikor megtudtam, hogy ez nem eredeti Mali, hanem a KSI-ben található régebbi pályavázakat egységesen lefestették a magyar üzemben.

Mali_Phoenix_kerekparteszt_013

Nem sokkal ezután vége is lett addig sem túl fényes versenyzői karrieremnek, persze maradt bennem hiányérzet… Például jó lett volna erőm teljében egy igazi Mali kerékpárt hajtani, hacsak kölcsönbe is! Teltek múltak az évek és valahogy a munkámmá is változott a hobbim, sorra próbálhattam ki a világ legkorszerűbb bringáit. A megmagyarázhatatlan hiányérzet továbbra is furdalta a lelkem, de nem tudtam megfogalmazni…

Idén tavasszal, Tihanyban végre helyükre kerültek a dolgok. Kedves kollégám, Thommey leemelte a kerékpárszállítóról és ott állt előttem teljes fényében. A Mali Phoenix. És ekkor jött a megvilágosodás: még sosem próbáltam igazi Mali versenygépet. Információink szerint ráadásul az egyik prototípusról van szó, vagyis közreműködhetünk a Főnixmadár születésében, ami hasonló életút előtt állhat talán, mint annak idején az Ironman modell.

Mali_Phoenix_kerekparteszt_016

Rápillantva rögtön értelmet nyert, hogy valójában mi lehetett Mario Cipollini táskájában a James Bond-filmekre hajazó videón… Valójában nem a kémektől kellett megmenteni az olasz bringa, a Bond tervrajzait, hanem már akkor elcsórták a terveket a magyar mérnöki stáb irodájából, a hasonlóság az NK1k-val kísérteties! Csak hát a hanyag, szeleburdi olasz mentalitásnak köszönhető, hogy az NK1k modell előbb lett gyártásérett, mint a Mali Phoenix…

Mali_Phoenix_kerekparteszt_008

A magyar mérnökök azonban semmit nem bíztak a véletlenre, kiforrott munka eredménye az első igazi magyar aerodinamikus országúti gép. Rengeteg szimulációs tervezés, majd szélcsatornás kísérletek előzhették meg a végeredményt, minket pedig az a megtiszteltetés ért, hogy elsőként tesztelhettük a csodabringát. A fekete-élénkvörös  rakéta nem okozott csalódást, lássuk a részleteket!

A váz a létező legkeményebb karbonból készült, a mérnöki gárda nem ült fel a manapság divatos trendeknek, miszerint a kerékpár komfortossága is növelheti hosszú távon a teljesítményt! A Phoenix nyers mivoltában a puszta erőt jelképezi és közvetíti is az út felé. Mintha valóban a Főnixmadarat szeretnénk meglovagolni: egy igazi férfi vállalja a küzdelmet, s jutalmul része lehet abban a flow-ban, ami csak a legnagyszerűbb harcosoknak adatik meg!

www.facebook.com/VanikZoltanFoto

A Főnixmadár egyes mitológiákban az ég uralkodójának küldöttét, a szélistent jelölte, amire nem is cáfol rá a Mali csodabringa! Szélcsatorna nélkül is érezhető, mennyivel gyorsabban haladunk az aerodinamikus vázformának köszönhetően. Hátsó fék a középrész mögött, gondosan megtervezett belül vezetett kábelezés, ahol lehet aero-formák, minden apró részlet a helyén! Még a Shimano legolcsóbb RS11 kerékszettjével is teljesen más élmény haladni vele, mint bármilyen más kerékpáron. Ahogy nő a tempó, úgy nő a vázból feltörő halk neszek ereje, amit kerékpáron ritkán, inkább egy vitorlázó repülőben élhetünk csak át. Fantasztikus!

A mérnöki stáb láthatóan tisztában volt vele, hogy ezzel a kerékpárral hatalmas sebességeket fognak elérni leendő tulajdonosai, így a stabilitás érdekében laposabbra vették a villaszöget, mertek nagyot húzni a konkurens gyártókkal szemben! Az is látszik, hogy ezt a döntést hosszas tesztelések előzték meg, különböző villákat építettek be a próbák kedvéért. A tesztbringában megfigyelhető, hogy nem ugyanakkor festették a vázat és a villát, utóbbi a vázénál is élénkebb vörös színben pompázik!

A gyorsaság érdekében nem elégedtek meg a magyar mérnökök az alkatrészek, kiegészítők terén sem a konfekcióval. Saját tervezésű aero kormányt és kormányszárat alkalmaztak. Különlegessége, hogy a kedvező légellenállású forma ellenére megmaradt a külön stucni és kormány megoldás, így az egybeépített alkatrészekkel szemben megmarad a testreszabás lehetősége.

Azon túl, hogy a kormányt eredetileg belül bújtatott bowdenekkel tervezték, arra is adott a lehetőség, hogy alul, kívül vezessék a váltóbowdent, a tesztbringán is így tett az összeszerelést végző szakember, hiszen egy prototípuson sosem lehet tudni, mikor kell gyorsan cserélni egy alkatrészt. További zseniális ötlet, hogy a megszokotthoz képest fordítottak a csavarmenetek, így a csavarok feje nem befolyásolja kártékonyan az aerodinamikát.

Az aero-nyeregszár megoldás szintén figyelemre méltó, ugyanis tervezésekor eszükbe jutott a magyar mérnököknek, hogy senkinek nem pontosan ugyanolyan erős a jobb és a bal lába, és senki nem tökéletesen szimmetrikus. Vagyis a vázzal tökéletesen párhuzamos nyereg senkinek nem lehet ideális. A tesztbringán is volt némi eltérés, ami nekem például tökéletesen kompenzálta az enyhe degenerációimat.

Mali_Phoenix_kerekparteszt_019

A nyeregszárat rögzítő csavar is felhasználóbarát módon működik, ugyanis már jóval azelőtt figyelmeztető recsegő hangokat hallat, hogy elértük volna a fixáláshoz szükséges nyomatékot. Úgy működik kicsit, mint a tolatóradar, észre fogjuk venni azt a pontot, ami után már nem érdemes tovább erőltetni… És akkor nem beszéltünk a puritán karbonnyeregről, a Főnixmadár ékkövéről, ami méltó ahhoz a bátor harcoshoz, aki meg meri hágni a szélisten küldöttét…

Mali_Phoenix_kerekparteszt_017

Az alkatrészcsaláddal kapcsolatosan nem kellett sokat gondolkozni, a Shimano 105 ár/érték arányban zseniális, és egy ilyen szintű váz még középkategóriás szettel is kivételes élménnyel ajándékoz meg, viszont az árat így ésszerű keretek között tudták tartani a termékmenedzserek. Az egyetlen dolog, ami nem tetszett a Mali Phoenix-ben, hogy kompakt áttételt kapott, hiszen ez a kerékpár a legnagyobb sebességek elérése termett, az 50-es nagytányér kevésnek is bizonyulhat, ha igazán belendítjük ezt a csodabringát.

www.facebook.com/VanikZoltanFoto

Konklúzióként ismét a mitológiai tanok jutnak eszembe, hiszen a Mali Phoenix-szel a magyar gyártónak igazán maradandót sikerült alkotni, vagy talán éppen az Ironman legendája éledt újjá: A Főnixmadár a monda szerint élete végén fahéj-ágacskákból fészket épít, meggyújtja, és vele együtt porrá ég. A hamvakból ezután egy új, fiatal főnix születik…

A végleges specifikációval és a fogyasztói árral hamarosan jelentkezünk, Mali kerékpárokkal kapcsolatos bővebb információk addig is IDE KATTINTVA érhetők el.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo