fbpx

Magyar Kerékpárosklub: akadálymentes és biztonságos kerékpáros közlekedést a Margit hídon!

A Magyar Kerékpárosklub álláspontja szerint a Margit híd kerékpáros közlekedése egy kényszerű kompromisszum alapján valósul meg, melynek oka a közlekedéspolitikai gondolkodás elmaradottsága, amely a felújítás tervezésekor nem teremtette meg a feltételét egy korszerű, európai normáknak megfelelő, az úttesten kialakított kerékpáros létesítmény létrehozásának, helyette előreláthatóan sok konfliktust okozó félmegoldásokat támogatott.

Az átadás után remélhetően nem lesznek ilyen helyzetek…

Az átadás után remélhetően nem lesznek ilyen helyzetek…

Míg az 1937-ben átadott Horthy Miklós híd (mai Petőfi híd) mindkét oldalán a kocsiúttól és a járdától egyaránt szintben elválasztott kerékpárút vezetett, addig a Margit hídon a járdán kialakított, szintben nem elválasztott északi és egy a gyalogosokkal közös déli kerékpárút terve szerepel. A Magyar Kerékpárosklub – tudomásul véve a kényszerű kompromisszumot – arra kéri a november 24-én összeülő közgyűlést, hogy támogassa a tervezett infrastruktúra akadálymentes és biztonságos megvalósítását.

A Magyar Kerékpárosklub a 2007-ben kezdődött egyeztetéseken az első és legfontosabb alapelvnek azt tartotta, hogy aki kerékpárral szeretne átkelni a hídon, az a menetirány szerinti oldalon, fölösleges kerülők nélkül megtehesse azt. A hídfelújítás tervezése során a tervezők, illetve a beruházók kizárólag az autóval közlekedők érdekeit szem előtt tartva a korábbi gépjármű áteresztő kapacitás megtartását tartották elsődlegesnek, evidenciának vették a szegélyek közötti útpálya szélességet és a 2×2 sávos kialakítást, így az általunk preferált úttesten elhelyezendő kerékpársáv lehetőségét eleve elvetetették.

A Margitszigetre behajtani kívánó jelentős kerékpáros forgalmat figyelembe véve született meg az a javaslat, hogy az északi oldalon, a járda konzolos kiszélesítésével épüljön kétirányú kerékpárút. A Magyar Kerékpárosklub álláspontja szerint a korábbi döntések értelmében a Margit híd mindkét oldalán biztosítani kell a szabályos kerékpározás feltételeinek megvalósítását. A kompromisszum jegyében létrejött közlekedési lehetőségek végleges műszaki megoldását a Fővárosi Közgyűlés 2010. november 24-i ülésén megszülető döntése alapozza meg. A menetirány szerinti kerékpáros közlekedés akadálymentes és biztonságos kialakítása érdekében a Kerékpárosklub az alábbi forgalomtechnikai javaslatokat fogalmazta meg, és kéri a közgyűlést és a tervezőket, hogy támogassák azokat.

– Legyen biztonságos a le- és felhajtás a fonódási szakaszok figyelemfelkeltő kialakításával. Minden irányban úgy kell kialakítani a csomópontot, hogy az alkalmas legyen az akadálymentes közlekedésre mind a kerékpárral, mind a gépjárművel közlekedők számára.

– Biztonságos és akadálymentes margitszigeti csomópont kialakítása. (pl. a déli oldalon az egyirányú kerékpárúton jelzőlámpa szükséges, felálló hely fizikai elválasztással (pl. korlát).

– A hídon a kompromisszumos megoldást ellensúlyozandó, az úttesten való kerékpározást legalizálandó teljes szakaszon kerékpáros nyom felfestését javasoljuk, amit a KRESZ is lehetővé tesz, ezzel feloldható a kerékpárút kötelező használata, csökken a járdák kerékpáros terhelése.

– A beruházáshoz közvetlenül nem kapcsolódó területeken minden irányban (nem csak a kijelölt kerékpárutakon) biztosítani kell a lehető legrövidebb és folyamatos kerékpáros közlekedési kapcsolatokat, beleértve a rakparti EuroVelo kerékpáros útvonal közlekedési kapcsolatait is.

A Magyar Kerékpárosklub a Margit híd felújításával kapcsolatban több fórumon megfogalmazta és több alkalommal közzétette javaslatait, amelyek itt olvashatók:

2009. 08. 13.: http://kerekparosklub.hu/nyilt-level-hagyo-miklos-budapesti-fopolgarmester-helyettesnek-a-margit-hid-ugyeben-0
2010. 04. 09.: http://kerekparosklub.hu/lassuk-ujra-tisztan-hogy-mi-a-helyzet-a-margit-hid-deli-oldali-kerekparutjaval

Forrás: Magyar Kerékpárosklub sajtóközlemény
Fotó: HBalage

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo