fbpx

Lapierre Xelius SL 600 Disc kerékpárteszt: mi már használhatjuk, a profik nem

Ha a WorldTourban lehetne tárcsafékkel versenyezni, Demare-ék ilyen vázakon nyomnák a tavaszi klasszikusokon… De nem lehet, így a Lapierre Xelius SL 600 Disc sokkal inkább egy univerzális országúti csúcsmodell igényes bringásoknak, mintsem versenygép.

Lapierre Xelius SL 600 Disc kerékpárteszt

Lapierre Xelius SL 600 Disc kerékpárteszt

Persze ez nem azt jelenti, hogy a Lapierre Xelius tárcsafékes verzió fejlesztésekor ne vették volna figyelembe a versenyzők tapasztalatait is, a cél egy olyan kerékpár megalkotása volt, ami a korábbi Xeliusnál is jobban bírja a kiképzést és még több komforttal szolgál. A tárcsafék kitágítja a határokat, hiszen az ilyen kialakítású országútikba általában a 28 vagy 32 mm-es gumik is beférnek, amivel gyakorlatilag gravel üzemmódban, dózerutakon is használhatók.

lapierre_xelius_sl_600_disc_002

A Lapierre Xelius SL eleve egy kimondottan kényelmes bringa, a támvillák jellegzetes bekötésük következtében rugalmasabbak a talaj felől érkező ütésekkel szemben, hiszen nem az ülőcsőbe, hanem a felsőcsőbe kapcsolódnak, így jobban eloszlanak az erőhatások. A tárcsafékes verzióban a 12 mm-es átmenőtengelyek merevítik a vázat, a 10 mm-rel hosszabb láncvillák azonban rugalmasabbak, ami érezhető is volt a tesztkerékpáron.

A geometria a láncvillákat leszámítva teljesen megegyezik a felnifékes modellel, ami jó, mert valóban univerzálisan használható országútiról beszélünk. Kellően sportos (tehát nem túl magas a homlokcső, nem túl lapos a villaszög, viszonylag hosszú a felsőcső), de nem egy klasszikus alacsony építésű versenygeometriát követ meredek szögekkel. Pont elég gyorsan, határozottan kanyarodik, de a sportos tulajdonságok miatt nem kell folyamatosan görbülő háttal bringázni.

lapierre_xelius_sl_600_disc_012

Elöl érezhető az átmenőtengely adta plusz merevség, aminek következtében nagyon pontosan irányítható a Xelius Disc, ez a tulajdonság a legtöbb tárcsafékes országútinak sajátja. Ugyanakkor a már említett kicsit hosszabb láncvilla hátul picit rugalmasabb érzést kelt, egy igazán merev országútihoz képest, még a 12 mm-es átmenőtengellyel is. Szerencsére ettől nem él külön életet a bringa eleje és a hátulja, ellenkezőleg, nagyon precízen, határozottan kormányozható a kanyarokban.

lapierre_xelius_sl_600_disc_010

A harmonikus menettulajdonságokban minden bizonnyal szerepe van a különböző karbonszöveteknek is, melyek a különböző vázcsöveket alkotják. A homlokcső, az alsócső és a láncvillák merevebb anyagi tulajdonságú karbonból, míg a felsőcső, az ülőcső és a támvillák rugalmasabb anyagból készülnek. Persze a szövetek tulajdonságain, a szögeken és a millimétereken túl maga a Lapierre FDJ Team design is megér egy misét, a fekete-piros-kék összeállítás szerintem nagyon szépre sikerült és a kiegészítők is jól harmonizálnak a vázzal.

Az alkatrészek többsége Shimano, a Lapierre régóta a japán gyártóval működik együtt elsősorban. A teljes szett Shimano Ultegra, beleértve az Ultegra szintű hidraulikus tárcsafékeket is. A váltórendszer a mechanikus változat, tökéletesen működik együtt a fékekkel és az 52-36 tányérkiosztású szuperkompakt Ultegra hajtóművel. A 11-28-as sorral bőven elegendő az áttételtartomány általános célokra, a 36-28-at taposva még a dagibbak is feljuthatnak a legmeredekebb hegyekre.

lapierre_xelius_sl_600_disc_009

A  kerékszett a Shimano tárcsás modellje, a WH RX31 Disc, amihez eddig még nem volt szerencsém. Középkategóriás Shimano alkatrészhez méltóan kirívó tulajdonsága nincs is, amit olvashatunk róla, hogy a felni könnyebb kicsit, mint egy hasonló kategóriájú abroncsfékes kerék esetében. Ebből a ballonos, 25 mm-es Continental Ultra Sport gumikkal felszerelve sokat nem érezni, átlagos, kellően merev szett.

A kiegészítők, mint kormány, kormányszár, nyeregszár, nyereg egy Ultegra-szintű karbonvázas bringához méltó darabok. A Fizik Antares nyereg kimondottan értékes alkatrész ebben a kategóriában, ezt Lapierre FDJ Team logós nyeregszárra szerelik. A kormány és a kormányszár a jónevű Zipp cég termékei, alumíniumból. Ami gyenge pont, az olcsó gyorszár, ezt a típust könnyű elnyalni, ha valaki sűrűn pakolja kocsiba be, kocsiból ki a bringát.

lapierre_xelius_sl_600_disc_011

A rövid menetpróba alatt igazából nem lehetett megtapasztalni mindent, ami ebben a bringában rejlik, hiszen ahogy említettem már sokféle kerékpározási stílushoz adaptálható. Ami kiderült, hogy egyszerre komfortos, ugyanakkor merev, precízen irányítható országúti kerékpár. A geometria alkalmassá teszi komoly sportfoglalkozásoktól kezdve a hosszabb túrázós megmozdulásokig bármire, amit aszfalton, vagy akár rosszabb minőségű vidéki utakon művelni lehet.

Értékelés:

Erősségek: Gyengeségek:
teljes Ultegra szett gyorszárak
kényelmes, mégis merev  UCI versenyen nem indulhatsz vele
univerzálisan kihasználható
Ár:

később

Rendeltetésének megfelel:

****

Váz+villa:

****

Alkatrészek:

****

Tömeg:

****

InfoBox:

Forgalmazó: Schindler s.r.o.; bővebb információ: http://www.lapierre-bike.hu/
Származási hely: Franciaország
Vázgarancia: 5 év
Alaktrész garancia: 2 év
Vázméretek:XS-S-M-L-XL-XXL

Műszaki adatok:

Váz: NEW XELIUS SL CARBON DISC THRU AXLE

Villa: NEW LAPIERRE XELIUS SL CARBON DISC THRU AXLE

Fejcsapágy: FSA 1’’1/8 1’’1/4 FSA ORBIT C-33 44E + 15 mm Top cover

Középrész: SHIMANO SMBB7141B PRESSFIT

Hajtómű: SHIMANO ULTEGRA FC6800CX26 52×36

Kormányszár: ZIPP Service Course 6° BLACK Ø: 31.8mm

Nyeregszár: LAPIERRE SP-3D1 Ø: 27.2mm L: 350mm

Kormány: ZIPP Service Course 80 anatomic

Első váltó: SHIMANO ULTEGRA FD6800F

Hátsó váltó: SHIMANO ULTEGRA RD6800GS 11-Speed

Fékek: SHIMANO ULTEGRA HYDRAULIC BR-RS805 – SHIMANO SMRT81 140mm

Váltókarok: SHIMANO ULTEGRA HYDRAULIC ST-RS685 2×11-Speed

Nyereg: FIZIK ANTARES R5 WHITE / BLACK

Kerekek: SHIMANO RX31 DISC 12×100 / 12×142

Fogaskoszorú: SHIMANO 105 CS580011128 – 11-Speed 11-28T

Gumik: CONTINENTAL ULTRA SPORT 2 700x25c

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo