fbpx

Lapierre X-Control 227 kerékpárteszt: gondtalan és élvezetes tekerésekre

A nemzetközi mezőnyben (mind a versenyeredményeket, mind pedig a piaci eladásokat illetően) elég jól szereplő francia Lapierre-t idehaza eddig nemigen ismerték egyszerűen magyar forgalmazó hiányában, pedig a cég gépei mindenképpen figyelmet érdemelnek. Cseppet sem új cégről van szó, hiszen immár több mint 60 éve gyártanak kerékpárokat, és igen szép számú eredmény köthető e névhez, gondoljunk csak a francia La Francaise des Jeux csapatra. Ezúttal egy XC fully-val, a beszédes nevű X-Control-lal kedveskedett nekünk a forgalmazó.

Szolidan trendi megjelenés jellemzi az X-Controlt

Szolidan trendi megjelenés jellemzi az X-Controlt

A Lapierr X-Control 227 egy 100 mm-t mozgó vázra és 120-at mozgó villa jelentette alapra épülő masina, melyet én ez alapján XC-maraton gépnek tekintenék, a gyártó az All-Mountain-Trail kategóriába sorolja, legalábbis ez alatt a menüpont alatt található a gyári honlapon, míg a francia nyelvű leírásban pedig már mint cross-country-maraton gépet említik. Hogy a működése alapján milyen felhasználáshoz illik inkább, arról majd később.

A hátsó felfüggesztés virtuális forgásponttal

A hátsó felfüggesztés virtuális forgásponttal

Nos, milyen is a váz? Első ránézésre ami feltűnik: virtuális főforgáspont, press-fit középcsapágy, tapered fejcső, Post-Mount fékkonzol, átmenő tengely hátul. Jobban megvizsgálva már feltárulnak az olyan részletek is, mint a szép hegesztések, a saját márkás rugóstag, a SAG-indicator, vagy az érdekes X formájú lengőkar… ez utóbbiak közül talán a SAG-indicator igényel némi magyarázatot (magát az FPS felfüggesztési rendszert kicsit lentebb részletezném).

Az a bizonyos SAG indicator

Az a bizonyos SAG indicator

A SAG-indicator egy egyszerű, de igen praktikus megoldás a rugóstag nyomásának beállítására. A rugóstag alap beülését (angol rövidítéssel SAG) mutatja egy, a támvillára erősített kis nyíl, a nyereg-vázcsövön lévő skálán. Ráülve a skála vonalkázott tartományba kell mutatnia a kis piros nyílnak. Egyszerű és hasznos ötlet. A rugóstag egyébként nem egy túlbonyolított darab, igazából a csillapítás mértékét és a nyomást lehet szabályozni, aztán ennyi.

Saját márkás rugóstag

Saját márkás rugóstag

Átfutva a gép felszereltségét feltűnnek egyrészt a saját márkás cuccok (kormány, nyereg stb.), másrészt az alkatrészszínvonal egyöntetűsége. Szerencsére nagyobb spórolást nem vállaltak be a specifikáció összeállításakor.

Masszív papucs és SLX váltó

Masszív papucs és SLX váltó

A meghajtás, váltás elemei a legtöbb bringás igényeit messzemenően kielégítő SLX és Deore szettből kerülnek ki, az agyak viszont márkajelzés nélküli kónuszos darabok, a specifikáció szerint Formula agyak, melyek elég sok középkategóriás gépben fordulnak elő, és egészen jól muzsikálnak ahhoz képest, hogy nem ipari csapágyasok. Utóbbinak azért jobban örültem volna. A fékek típusjelzés nélküli Avidok, amik jól teszik a dolgukat leszámítva, hogy néha beesik a nyomáspont, de az ilyen helyzeteket a fékkar pumpálásával kezelhetjük. Fékerejük amúgy megfelelő, és jól adagolhatók.

Avid fékkar és Deore váltókar szokatlan módon fokozatkijelzők nélkül a Lapierre kormányom

Avid fékkar és Deore váltókar szokatlan módon fokozatkijelzők nélkül a Lapierre kormányom

Ezzel gyorsan át is térnék a menettapasztalatokra. Mint fentebb már említettem a gyári kommunikációban kissé ellentmondásos a gép kategóriájának meghatározása. A rugóút alapján inkább XC-maraton, egyébként a neve is erre utalhat, hiszen az vázon alkalmazott FPS2 nevű (Full Power Suspension) felfüggesztést alapvetően a rugózás pedálozástól történő függetlenítésére tervezték. A honlapon igen részletes leírást találunk a rendszer működéséről. A lényege, hogy a pedál nyomásakor a hátsó tengely mindig az egyensúlyi pont felé mozdul.

Átmenő tengely és masszív Post-mount tárcsafék-konzol

Átmenő tengely és masszív Post-mount tárcsafék-konzol

A menettapasztalatok alapján viszont én nem nevezném kifejezetten XC gépnek. Teszem ezt amiatt, mert határozottan hajlamos a pogózásra, próbáltam kis- és nagytányéron, nyeregben ülve és nyeregből kiállva, mindenféle rugóstag nyomással, de a váz sehogyan sem akarja abbahagyni a bólogatást, spinteléskor sem. Direkt próbálgattam a felfüggesztést aszfaltos emelkedőn is, hogy a terep zavaró hatását kiküszöböljem, de ugyanazt az eredményt kaptam.

menet közben

menet közben

Szóval nem kifejezetten mászógép, gondolhatnánk, de aztán az első csalódás után rájöttem, hogy érzésre ugyan nagyon zavaró ez a pogózás, de mégis mintha terepen határozottan haladnék. Előnye ugyanis a rendszernek a nagyon aktív felfüggesztés, ami mindent kimozog. A legkövesebb-gyökeresebb felületen sem pattog el a kerék, ezért nagyon jó talajfogást és pontos irányítást tesz lehetővé, ez viszont technikásabb emelkedőn jól jön. Nagyon egyenetlen terepen ezért ment mégis relatíve jól felfelé, míg sima földúton vagy aszfalton meg inkább a himbilimbizős feeling jön át.

Press Fit középrész

Press Fit középrész

A rugóstag enyhe túlfújásával valamelyest csökkenthető a zavaró hintázás, persze így meg az érzékenysége csökken. Mindenesetre ezen jellemzője alapján én inkább élvezetes trail bringának nevezném. Ha lockolható lenne a rugóstag, az nagyrészt megoldhatná ezt a problémát. Ennél a pontnál mindenki eldöntheti, mely tulajdonság izgatja jobban, hogy hatékonyabban gyorsuljon, haladjon, vagy hogy élvezetesebb, finomabb legyen a felfüggesztés. A villa szépen mozgott, összességében jól működik, a lock-out karjától viszont ismét le akart törni az ujjam, bár legalább van. A meglehetősen lapos, egész pontosan 68 fokos fejcső-szög nagy stabilitást ad a lejtőkön. Lefelé nagyon elemében van a gépezet, határozottan jól irányítható. Az irányíthatósághoz járul hozzá a széles (720 mm-es) kormány is, amely nekem viszont már túlzás volt, azt érdemes mindenkinek az elején a saját igényeihez, tekerési stílusához szabni.

A Solo Air-es XC30 villa 120-mm-t mozog

A Solo Air-es XC30 villa 120-mm-t mozog

Alkatrészek működése terén nem ért meglepetés, a váltás megy szép csendben, gyorsan és teljes összhangban. Érdekesség, hogy a váltókarokról ezúttal hiányoznak a fokozatkijelzők, de ez amúgyis megszokás kérdése. A Rapid Rob Performance gumi defektállósága érdemel még pár szót, mert az gyakorlatilag nincsen neki. Ha az út mentén Rob meglátott egy akácot, akkor abból általában defektjavítás lett. A legkisebb, pár milliméteres tüske is átszúrja az igen vékonyfalú külsőket. A szinte már unalomig emlegetett Rapid Rob gummák ettől eltekintve nagyon jól működnek, tapadnak, kanyarban is szuperül tartanak.

Francia randizik a némettel: Mach1 Neo és Schwalbe Rapid Rob

Francia randizik a némettel: Mach1 Neo és Schwalbe Rapid Rob

Hozzányúlnék-e a gép alkatrészeihez? Először is nem árt rá egy patentpedál, mert hát mégiscsak dob az irányíthatóságon, de kinek-kinek ízlése szerint. A gyártó által megcélzott felhasználóknak a felszereltség véleményem szerint teljesen megfelel, akinek még jobb alkatrészek kellenek, az úgyis megvesz egy drágább, jobban felszerelt verziót. Ezzel csak arra szeretnék utalni, hogy nincs a gépnek kiugróan gyenge komponense, és így nincs ebből eredő csere kényszer. A menetdinamikát javítaná esetleg egy könnyebb kerékszett, de az az árat is megdobná rendesen. Ha valaki gondtalan és élvezetes tekerésekre keres össztelós gépet különösebb teljesítménykényszer nélkül, annak az X-Control hű társa lehet.

Habár alapvetően a gyors lefelékben van elemében…

Habár alapvetően a gyors lefelékben van elemében…

…azért lehet vele haladni felfelé is

…azért lehet vele haladni felfelé is

Pozitívumok:

+ vázgeometria

+ irányíthatóság

Negatívumok:

– egyszerűbb kónuszos agyak

– hajtáshatékonyság

InfoBox:

Forgalmazó: Schindler spol. s r.o.

A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el: http://www.lapierre-bikes.co.uk/2015/bikes-mtb-all-mountain-trail/x-control-227

Magyarországi képviselet: Gászner Róbert 30/4078479

Származási hely: Franciaország

Vázgarancia: 5 év

Alkatrész-garancia: 2 év

Vázméretek:S (40 cm)-M (44 cm)-L (48 cm)- XL (53 cm)

Alkatrész-garancia: 1 év

Ajánlott fogyasztói ár: 469.990 Ft helyett most 399.990 Ft

Műszaki adatok:

Váz: X-Control 27.5″ alloy supreme FPS+ 100mm út
Villa: RockShox XC30 27,5″ SoloAir, rugóút: 120 mm, tapered, PopLoc lockout
Rugóstag: Lapierre R Hydraulic Damping Technology 165x38mm
Első váltó: Shimano Deore FD-M616D6L
Hátsó váltó: Shimano SLX RD-M670SGS 10-seb.
Váltókar: Shimano Deore SL-M610 2×10 sebesség
Fékek: SRAM DB1 (hidraulikus)
Fékkarok: Shimano Disc BL-M396 (hidraulikus)
Féktárcsák: Avid G2 CS elől 180/hátul 160 mm
Hajtómű: Shimano Deore FC-M625 38x24T 170mm (S méret) / 175mm (M, L, XL)
Középcsapágy: ShimanoPressfit KSMBB7141A
Lánc: Shimano KMC X10
Lánckeréksor: Shimano Deore CS-HG50-10 11-36T, 10 seb.
Első agy: Formula DC-20LW, kónuszos, 9 mm-es gyorszáras, 32 lyuk
Hátsó agy: Formula DHT142 12x142mm kónuszos + LAQR-12-E Thru Axle
Felnik: Mach1 Neo Disc 27.5″ 6063/T6, 584×19 mm, 32 lyuk
Küllők: 2 mm rozsdamentes fekete
Külsők: Schwalbe Rapid Rob Performance Kevlar Guard 27.5×2.25″ 57-584
Kormány: Lapierre Rizer XC alu, 15 mm emelés, szélesség: 720 mm, 31.8 mm
Kormányszár: Easton EA-50 alu 7°, 31.8 mm befogó
Kormánycsapágy: FSA Orbit 1.5E ZS NO.57SC 1,1/8”-1,5”
Nyeregcső: Easton EA-50 350/31,6 mm, alu, 2 csavaros fej
Nyeregcső-bilincs: Lapierre Teflon Tech.
Nyereg: Lapierre X-Control
Markolat: Lapierre Lock-On
Pedál: Wellgo LU-C3

Geometriai adatok:

GEOx_control_27-5

Tesztelt kerékpár mérete: M (44 cm)
Fejcsőszög: 68,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,5 fok
Nyeregvázcső-hossz: 430 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 590 mm
Tengelytáv: 1115 mm
Láncvillahossz: 435 mm
Kormányszár-hossz: 75mm (S, M méret) / 90mm (L,XL)
Középcsapágy-magasság: 330 mm
Fejcső-hossz: 120 mm
Összsúly: gyári adat: 13,9 kg, mért adat: 13,97 kg pedál nélkül

Szöveg: gg

Fotó: Takács Tamás

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo