fbpx

Lapierre Sensium 500 kerékpárteszt: észszerű szerelem

Arany középút a franciák palettájáról! Amikor a kiforrott dizájn szép grafikával és jól átgondolt felszereltséggel találkozik, de milyen menet közben?

Rendszeres olvasóink körében Dijon már nemcsak a népszerű mustár hazájaként, hanem a Lapierre cég központjaként is ismert. Az 1946-ban alapított vállalat napjainkban a holland Accell csoport többségi tulajdona, viszont a Lapierre család befolyása még mindig kulcsszerepet tölt be a szervezet életében.

A márka megérdemli a figyelmet, hiszen rendre kívánatos és technikailag is érdekes gépekkel rukkolnak elő, ahogy a 2016-os paletta bemutatásakor részleteztem. Az országúti modellek fejlesztésben a francia WorldTour csapat, az FDJ.fr versenyzői is közreműködnek, így a versenysportban megszerzett tapasztalatokat és véleményeket kamatozatni tudják tervezéskor. Fontos megemlíteni, hogy a termékmenedzserek is értik a dolgukat és valószínűleg ők is aktív kerékpárosok, ugyanis a specifikációk az apró részletekig átgondoltnak és ésszerűnek tűnnek, ami rendkívül fontos szempont lehet vásárlásnál.

Lapierre Sensium 500 - egyszerű formák, ütős színek

Lapierre Sensium 500 – egyszerű formák, ütős színek

Az országúti paletta 5 modellt foglal magába. A versenyzésre szánt kerékpárok közül az Aircode az aero gépek közé sorolható, míg az idei évre megújuló, egyedi támvilla megoldással készülő Xelius SL a „klasszikus” kategóriába sorolható.

A Sensium hagyományos komfort országútinak tekinthető, geometriája és felszereltsége is a sportot kedvelő amatőrök számra lett kitalálva. Az FDJ által kockaköves tavaszi klasszikusokon használt Pulsium meglehetősen hasonló, lényeges előnye, hogy a kényelem fokozása érdekében egy elasztomer elem található a felsőcső és a nyeregvázcső találkozásánál, viszont ez a fejlesztés az árban is megmutatkozik.

A belépő kategóriába az alumínium Audacio gépek sorolhatók, ezeknél a fejlettebb karbon bringák fejlesztése során megszerzett tapasztalatokat ültetik át kezdőknek szánt kerékpárokba.

Vázszett     

Nem ez az első Sensium teszt a Bikemag hasábjain, Tufi nagyságrendileg 2 éve tesztelte az akkor aktuális 3×10-es 105 rendszerrel szerelt modellt.

Lapierre Sensium 500 - tapered fejcső és integrált kábelek

Lapierre Sensium 500 – tapered fejcső és integrált kábelek

Az alapelvek nem sokat változtak, karbon vázhoz karbon nyakcsöves villa párosul. Technikailag nem tartozik a leginnovatívabb gépek közé, de mindent lényeges fejlesztést megkapott, amit modern országútik esetében fel szoktunk sorolni. Ilyen az 1-1/8 – 1-1/4”-es kúpos fejcső, a Press Fit középcsapágy és a teljesen integrált kábelvezetés. Az alsócső és a nyeregvázcső találkozása a szépérzék határain belül vaskos, ami jó hatással van a hajtásirányú merevségre.

Lapierre Sensium 500 - merev középrész

Lapierre Sensium 500 – merev középrész

A váz- és a villa is meglehetősen bizalomgerjesztő karbon papucsokkal készül. Pozitívum, hogy kompatibilis elektromos váltórendszerekkel is, például a külső akkumulátor a nem hajtásoldali láncvillára csavarozható.

Lapierre Sensium 500 - Di2 akkumulátor elhelyezése sem probléma

Lapierre Sensium 500 – Di2 akkumulátor elhelyezése sem probléma

Geometria szempontjából markánsan megmutatkoznak az endurance országútik jellemzői. M-es méret esetén 52-es nyeregvázcsőhöz 545 mm vízszintes felsőcső hossz párosul. A viszonylag lapos fejcsőszög (72°) stabil irányíthatóságot biztosít, amihez 73,5°-os nyeregvázcső szög párosul.  A 16,5 cm hosszúságú fejcső szintén a kényelmesebb, magasabb kormánypozíciót preferálóknak kedvez, sőt a kormánycsapágy felső csészéje még 15 mm-t hozzátold ehhez. A 412 mm hosszú láncvillák is a hosszabbak közé tartoznak, a versenyzésre szánt Xelius modellhez képest 4 mm többlettel rendelkeznek. Ezzel részben veszít ugyan az agilitásából a bringa, viszont jobban képes elnyelni a talaj felől érkező vibrációkat, a nagyobb tengelytáv miatt stabilabb lesz, továbbá minden gond nélkül használhatunk szélesebb gumikat is, 28 mm-es abroncsok könnyedén elférnek.

Lapierre Sensium 500- Press Fit középcsapágy és Di2 kompatibilis furat

Lapierre Sensium 500- Press Fit középcsapágy és Di2 kompatibilis furat

Érdemes tudni, hogy a Pulsium és Sensium modellek geometriája között nem sok különbség van, a Pulsium modell ártöbbletét az SAT elasztomer és a jobb karbon alapanyag indokolja. A Senisum váz M-es méretben 1180 grammot nyom a mérlegen, ami nem mondható könnyűnek, a 360 grammos teljes egészében karbonból készülő villa is inkább a középmezőnybe számít.

Lapierre Sensium 500 - teljes karbon villa

Lapierre Sensium 500 – teljes karbon villa

Nem lehet elmenni szó nélkül a grafika és a festés kidolgozásának minősége mellett. Alapvetően nem vagyok oda a csiricsáré színes dolgokért, de ez a matt tónusú fekete-kék-sárga kombináció kifejezetten ütős, élőben még inkább átjön, mint a képeken. Az, hogy a végeredmény ilyen meggyőző a Lapierre cég gondosságát dicséri, majdnem biztos vagyok benne, hogy nem elsőre sikerült tömeggyártásba vinni ezeket a speciális színeket, de úgy tűnik a franciák kitartottak elveik mellett. Ha végiglapozzuk a katalógust igazából minden színváltozat tetszetős.

Felszereltség

Két évvel ezelőtt a bringa 3×10 sebességes változata járt nálunk, idén viszont a kompromisszummentes, teljes 11 sebességes 105-ös szettel szerelt változatot kaptuk. Az 5800-as alkatrészcsalád egyedüli vetélytársa ár-érték arányban a „nagytesó” 6800-as Ultegra, viszont ebben az árkategóriában véleményem szerint többet ér egy teljes 105-ös ellátmány, mintha egy csillogó Ultegra hátsóváltót kapnánk a szett mellé, olcsó hajtókarral. Működés szempontjából sokszor sokan leírtuk már, hogy nem lehet belekötni, nincs az a helyzet, amikor zavarba jönne és a beállítás is meglehetősen gyors és egyszerű. Jelen esetben a lehető legkönnyebb áttétel kombináció szerepelt a bringán, kompakt 50-34-es hajtókar, 11-32-es lánckerék sorral. Utóbbi, főleg Magyarország útjain talán egy kicsit túlzás is, de egy nyugat-európai Gran Fondo versenyen, kifejezetten jól is jöhet. Nyilván, a specifikáció inkább utóbbira van hangolva, aki finomabb fokozatkiosztásra vágyik, az egy 11-28-as sorral fejleszthet és pár grammot is megspórolhat. A 11 sebességes 11-28-as sor gyakorlatilag megegyezik a 10-es 11-25-tel, plusz egy 28-as lánckerékkel.

Lapierre Sensium 500 - teljes Shimano 105 szett

Lapierre Sensium 500 – teljes Shimano 105 szett

Kiemelném, hogy a Press Fit középcsapágy, a sor és a lánc is 105 szintű, a bowdenek és bowdenházak is jó minőségű Shimano darabok. Látható, hogy az alkatrészek finom működése fontosabb szerepet játszott, mint az euro centek spórolása.

Lapierre Sensium 500 - lehet, hogy a monostay támvilla is segít a jó fékhatás elérésében

Lapierre Sensium 500 – lehet, hogy a monostay támvilla is segít a jó fékhatás elérésében

A kerekeket is a Shimano szállítja, a WH-RS010 az OEM piac egyik nagy kedvence. Hátrányként a közel 1900 grammos gyorszárok nélküli össztömeg említhető, annak ellenére, hogy a felni meglehetősen alacsony peremes (24 mm) és keskeny (ETRTO 622x15C), tehát aerodinamikailag sem a top ligában játszik. Ettől eltekintve nem lehet rá panasz, igényesen fűzött tartós kerekekről van szó. Ami kifejezetten nagy pozitívum, hogy a fékek elképesztőn jól fognak, ez is egy jele annak, hogy megéri összehangolni a rendszer egyes elemeit. A 105-ös fékeket, mint már említettem jó minőségű Shimano kábel húzza és a fékpofa felni kapcsolat is láthatóan ki lett próbálva a japánoknál, ilyen fékhatást egyszerű patkófékekkel még nem tapasztaltam. A Michelin Dynamic Sport gumik már kevésbé meggyőzőek, a bátrabb döntések ellen eleinte kisebb nyikorgással majd enyhe megcsúszással figyelmeztetnek.

Lapierre Sensium 500 - saját márkás kiegészítők

Lapierre Sensium 500 – saját márkás kiegészítők

A saját márkás kiegészítők terén szintén a komfortosság játszotta a főszerepet, M-es vázmérethez rövid 100 mm-es kormányszár társul, sőt az „ergo” hajlítású kormány előrenyúlása is meglehetősen rövid. A 27,2-es karbon nyeregcső alumínium fejjel készül, átmérőjéből és anyagából adódóan segít a talaj egyenetlenségeinek csillapításában. Az, hogy épp Lapierre vagy más van ráírva tulajdonképpen mindegy, pár héttel ezelőtt egy gyárlátogatás során bebizonyosodott, hogy az ilyen kialakítású nyeregcsövek esetén maga a cső legtöbbször ugyanolyan, a különbség csak a fejszerkezetet érinti.

Menet közben

A legfontosabb téren, az összképet és a menettulajdonságokat tekintve a Sensium kifejezetten meggyőző. Nem az a kerékpár, amit minden emelkedőn nyélen hajt kiállva az ember, vagy hirtelen kormánymozdulatokkal teszi be a kanyarokba, hanem kellemes kényelmes ritmusban élvezi az országúti kerékpározás élményét. Nincs semmilyen elasztomer, sem giccsesen ívelt támvilla mégsem rideg a hátsó háromszög, remek az összhang a váz és a villa viselkedése közt.  Eggyel kisebb vázméret jobban passzolt volna nekem, úgy a 27,2-es karbon nyeregcső is többet adott volna a kényelemhez. Hosszú, szeles és kátyús lejtőn is kifejezetten stabil maradt a bringa, nyilván emiatt a gyors irányváltásokra kissé lomhábban reagál.

Lapierre Sensium 500 - akcióban a tengerparton ...

Lapierre Sensium 500 – akcióban a tengerparton …

Összességében véve a „ride quality” kiváló, nem volt egyetlen zavaró apróság sem, amit kiszúrtam volna. Igényes vázsszett, hozzá méltó alkatrészekkel és remek összeszereléssel. Egy apró zörejt sem hallatott a kerékpár, ami magától értetődőnek tűnik, de más gépeknél azért néha kerestük, hogy honnan jön az apró ciripelés, a bukkanókon hallható koppanás stb. A váltórendszer tökéletes, a fékek kiemelkedőn jól fognak és az egyéb kiegészítőkre sem lehet panasz. Menet közben Tufival pont arról beszélgettünk, hogy az igazán jó kerékpárról bringázás közben semmi nem jut eszünkbe, mert hibátlanul teszi a dolgát, inkább a sportolásra vagy a tájra koncentrál az ember. A Lapierre Sensium 500 nem ígér világmegváltó technikai újdonságokat, csak egy nagyszerűen működő és szép francia bicikli, aminek nyergében tulajdonosa boldogan átélheti az országúti kerékpározás élményét, legyen szó hétköznapi sporttevékenységről vagy országúti maratonról. Lehet olcsóbban hasonló kerékpárt kapni, viszont csodák nincsenek, aki egy jó, sportolásra alkalmas komfortos országútit keres, annak ajánlom, hogy vegye fontolóba ezt a modellt.

Lapierre Sensium 500 - ... és a hegyek között

Lapierre Sensium 500 – … és a hegyek között

InfoBox

Forgalmazó: Schindler s.r.o.; bővebb információ: http://www.lapierre-bike.hu/kerekparok/road/endurance/sensium-500-cp/
Származási hely: Franciaország
Vázgarancia: 5 év
Alaktrész garancia: 2 év
Vázméretek:XS-S-M(tesztelt)-L-XL
Ajánlott fogyasztói ár: 599990 Ft
Mért tömeg: 8,58 kg

Specifikáció

Váz:Sensium karbon
Villa: Sensium karbon – karbon nyakcső, 1-1/8″ – 1-1/4″ Tapered
Első váltó: Shimano 105 FD-5800, 34.9 bilincses
Hátsó váltó: Shimano 105 RD-5800 GS
Fékváltókarok: Shimano 105 ST-5800 2×11 sebesség
Hajtómű: Shimano 105 FC-5800, 50-34, 172,5 mm karhossz
Középcsapágy: Shimano BB71 Press Fit
Lánckeréksor: Shimano 105 CS-5800, 11-32, 11 sebesség
Lánc: Shimano HG600, 11 sebesség
Fékszett: Shimano 105 BR-5800
Kormány: Lapierre HB-CR12, AL6061, 42 cm
Kormányszár: Lapierre 7, 100 mm hossz, 31.8-as befogó, Lapierre zárókupak
Kormáncsapágy: FSA Orbit C-33 44E, 15mm top cover
Bandázs: Lapierre
Kerékszett: Shimano WH-RS010
Gumik: Michelin Dynamic Sport 700x25c
Nyereg: Selle Italia X1 kék-sárga
Nyeregcső: Lapierre SPC-619, karbon cső, alu fej, 27.2x350mm

Geometria

lapierre-sensium-500-geometry

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo