fbpx

Kerékpáros nadrágtrendek

A kerékpáros ruházat elképesztő fejlődésen ment keresztül az elmúlt néhány évtizedben. A gyapjú alapanyagot felváltotta a korszerű technikai műszál, a szabás ma már egyszerre kényelmes és testhez álló, a korszerű nadrágbetétnek köszönhetően pedig akár többórás használathoz is kellemes viselet. A korábban megjelent sapka-, cipő– és zoknitörténet után most tehát a bicajos nadrág van terítéken.

A kezdetekben a ruházat kérdése talán fel sem merült, azon felül, hogy ne akadályozza a hajtást...

A kezdetekben a ruházat kérdése talán fel sem merült, azon felül, hogy ne akadályozza a hajtást…

A legtöbbünket a kerékpár technikai paraméterei foglalkoztatja, mindazonáltal a ruházat legalább annyira befolyásolja a teljesítményt, mint egy váltó- vagy éppen fékrendszer. Ahogy azt ruházati körképünkben írtuk, nyáron a kulcs az izzadtságelvezetés, télen viszont ezen felül a viseletnek melegen kell tartani, illetve a csapadék behatolását is célszerű  megakadályoznia. Ehhez vegyük hozzá a mozgásszabadsághoz elengedhetetlen vékony, rugalmas felépítést, a stabil és pontos illeszkedést, a fokozott védelmet, a láthatóságot, az ellenállóságot, az egyszerű tisztítást és még megannyi egyéb szempontot…

Kecskebőr betét - ideális esetben vazelinnel bekenve!

Kecskebőr betét – ideális esetben vazelinnel bekenve!

Egészen a 90-es évekig a kerékpáros nadrágok gyapjúból készültek, kizárólag fekete színben, a “kritikus helyen” kecskebőrből készült betétbéléssel. A természetes szövetek kedvelői elégedetten csettintenek ennek hallatán, viszont mosolyuk menet közben valószínűleg hamar elhalványul. Bár a gyapjú jól vezeti el a test nedvességét, nem elég elasztikus ahhoz, hogy a közvetlenül a bőrrel érintkezzen, így a mai anyagokhoz képest jobban megizzadunk alatta. Ezt a tulajdonságot fokozott hőszigetelése tovább rontja, továbbá nehezebb is, és több vizet képes tárolni.

Rövid, fekete és a mez alatt szuszpenzor...

Rövid, fekete és a mez alatt szuszpenzor…

A kerékpáros nadrág szabása manapság testhez álló kantáros kivitel, korábban mind a rövid,  mind a hosszú nadrág derékgumírozott volt, ami csatos gumikantárt igényelt. A mai “egybekantáros” kivitel legnagyobb előnye, hogy feleslegessé teszi a derékgumírozást, így a gatya előre hajolt testhelyzetben is kényelmes, egyben megelőzi a lecsúszást, annak bármilyen irányú mozgását. Természetesen ebben a modern elasztikus anyagok feszes, testhez álló szabása is segít. Régen a gyapjú nadrág csak azért nem csúszhatott le teljesen,  mivel a csatos gumikantár – azaz a szuszpenzor – ezt nem engedte. A csat viszont nyomott, a keskeny gumipánt pedig a vállat szorította, dörzsölte.

A betéttechnológia is hétmérföldes léptekkel halad...

A betéttechnológia is hétmérföldes léptekkel halad…

A korszerű technikai alapanyagokhoz hasonlóan a betéttechnológia is hétmérföldes léptekkel halad, a mai kínálat össze sem hasonlítható az egy-két évtizeddel ezelőtt alkalmazottakkal. Egykoron a kecskebőrt vazelinnel kenték, puhították, ennek ellenére nem csillapította a rezgést és a gyakoribban voltak a gyulladások és a bakteriális fertőzések. A legtöbb modern kerékpáros nadrágban immár többrétegű, eltérő szivacssűrűségű betétet találunk, amely ráadásul elasztikusak is, így pedálozás közben a láb mozgását szépen lekövetik. A fejlettebb típusok egyben a megfelelő nedvességelvezetést és a szellőzést is biztosítják. A betét antibakteriális kezelése is alaptulajdonság, lévén a téli nadrág alatt sem viselünk alsóneműt. Ha másért nem is, a modern betéttechnológia miatt mindenképpen érdemes egy korszerű kerékpáros nadrágba beruházni.

Ma korszerű alapanyagokból és fejlett betéttel is kínálnak retro bicajos nadrágot...

Ma már korszerű alapanyagokból és fejlett betéttel is kínálnak retro bicajos nadrágot…

A ruházat fokozott rugalmasságának kérdése ugyancsak az utóbbi időben került előtérbe. Részben az aerodinamikát hívatott elősegíteni, így manapság a nadrágok szabása összetett, többpaneles, eltérő szövettípust és szálirányt alkalmaz, így biztosítva a lehető legpontosabb illeszkedést. A rugalmasság maximalizálása egyben a lábmozgást is megkönnyíti, újabb értékes wattokat takarítva meg a kerékpáros izommunkájából. Emellett a lezser ruhaviseletet kedvelők számára is is kapható technikai alapanyagokat alkalmazó kerékpáros viselet. A laza szabású bicajos nadrágokban is megtaláljuk a fejlett szivacsbetétet, amely növeli a kényelmet, illetve megakadályozza a kidörzsölődést.

A mai nadrágok hosszabbak és színesebbek

A bicajos nadrágok hosszabbak és színesebbek lettek, emellett tökéletesen követik a test mozgását, elvezetik az izzadságot és egész napos kényelmet nyújtanak!

A kantáros kivitel egyértelműen kényelmesebb és praktikusabb...

A kantáros kivitel egyértelműen kényelmesebb és praktikusabb…

Végezetül nézzük az esztétikai szempontokat és trendeket! A fekete szín egykoron egyeduralkodó volt, ami jól rejtette a kerékpározással járó szennyeződést – ebbe akár az olajos ujj is beletörölhető! Továbbá minden színhez és mintához jól passzol, és nem utolsósorban még vizesen is megoldja az áttetszőség problémáját.

Az utóbbi évtizedben megjelentek a színes, a világos, és akár fehér bicajos nadrágok. Ez utóbbi már csak a modern műszálas alapanyaggal lehetséges, a mintázat fokozottan rugalmas alapanyagra való felvitele is korszerű szublimációs eljárást feltételez. Persze csak azért mert “lehet”, de biztos, hogy célszerű! A világos nadrágon minden kosz meglátszik – gondoljunk csak az útról felfröccsenő vízre, sárra -, gömbölyíti a kerékpáros testhelyzetben hangsúlyos “altájt”, vizesen áttetsző, és esztétikailag sem “könnyen emészthető”.

A nadrághossz tekintetében a szabásvonal egyértelműen egyre lejjebb kúszik, az egykori valódi rövidnadrágok manapság már majdnem a térdkalácsig nyúlnak. A négyfejű combizomnak kétségtelenül jót tesz a kompressziós tartás, így segítve az izommunkát. A hosszabb szabás védelem és az izzadság elvezetését is fokozza, illetve a felcsúszás megakadályozása terén is hatékonyabb.

Vonjuk le a következtetéseket! Először is sem alapanyag, sem a betét, sem a szabás terén nincs okunk a múltat dicsőíteni. Talán a szín maradhatott volna egységesen fekete, de mivel esztétikáról van szó, ez a vélemény vitatható…

nadragrendek_4

Retro hatású, de egyben korszerű!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo