fbpx

Kellys Swag kerékpárteszt: nincs kímélet, jöhet a száguldás!

Ha azt mondják nekem, hogy enduró, akkor nem a Kellys lesz az első bringamárka, ami beugrik, és ezzel valószínűleg nem vagyok egyedül. A tesztig igazából azt sem tudtam, hogy a Kellys már a 160-as rugóút tartományba is elmerészkedett, sőt, a DH gépükkel már 200-nál járnak…

Kellys Swag 50 kerékpárteszt

Kellys Swag 50 kerékpárteszt

Szóval gyorsan utánanéztem, hogy mire számíthatok és örömmel álltam a bringázás elébe, mert a számadatok és a felszereltség is nagyon ígéretes volt. Az árcímkét figyelembe véve meg aztán tényleg mindenki elégedett lehet, mert a 2500 euró környe érdemben már csak a német csomagküldők területe. A hagyományos értékesítésű gyártók alapmodelljei ugyanis drágábbak szoktak lenni ennél, itt meg a legjobb felszereltségű alu változatot kapjuk a pénzünkért.

Váz

A Kellys Swag egy teljesen más kialakítású váz, mint a palettán felette elhelyezkedő karbon Eraser 90. Egyrészt alumínium az alapanyag, másrészt egy VPP felfüggesztést kapott, harmadrészt sokat morcítottak a geometrián, így azonos méretben – gyakorlatilag minden irányban – jóval nagyobb. A lapos 65 fokos villaszög, a meredek 74 fokos nyeregvázcsőszög és az 1200 mm feletti tengelytáv, mind a nagy sebességű pályákra predesztinálja. A vázon több helyen elhelyezett All Mountain/Enduro feliratok ne tévesszenek meg senkit: ez egy ENDURÓ bicikli. Amivel persze minden hegyre fel lehet menni – ennyiben helytálló az AM felirat.

kellys_swag_016

A váz a rikító színe miatt messziről vonzza a tekintetet, de szerencsére nem csak a külcsín van rendben, mert az ideális működéshez a tervezők mindent bevetettek, ami a bringás életét megkönnyíti a hegyen. Az endurózás ugyanis eleve elég ellentétes elvárásokat támaszt a bringával szemben: a versenyzőknek szintidőn belül fel kell érniük a hegyre a rajthoz, majd onnan a mért szakaszon a lehető leggyorsabban le kell rombolniuk. Szóval mozogjon is a váz, meg ne is, de legalábbis felfelé ne legyen zavaró a hintázás. Legyen erős is, meg könnyű is. Legyen stabil nagy sebességnél, de másszon könnyen. A Kellysnél a jó szögek mellett a VPP rendszerű Kellys Ratio Trail Control Linkben találták meg a megoldást.

A VPP rendszer változatait sok más gyártó is használja, amelynek az a lényege, hogy a fix első és hátsó háromszöget kettő linkkel kötik össze. A rugóstag elhelyezése szokott a látványos különbség lenni. A kis kamraméretű Rock Shox tagot átvezették a nyeregvázcsövön és az alsó link közepébe kötötték be, azaz a linkek a tagot alul és felül is egyszerre nyomják. A felfüggesztési rendszer előnye, hogy nagyon lecsökkenti a rendszer hintázását kiállva tekeréskor, teljes bemozgáskor sem cibálja zavaróan a láncot és viszonylag független marad a rugózás fékezéskor is, azaz ideális megoldást kínál a szokásos össztelós problémákra.

kellys_swag_006

További okos megoldásokat is alkalmaztak, mint a vázon kívül vezethető fékkábel. Régi vesszőparipám, hogy a gyártók a vélt esztétikai előnyökért beáldozzák a funkcionalitást. Nekünk – akik versenyeken is indulunk – fontos ugyanis, hogy ha bármilyen meghibásodás van a fékkel, akkor gyorsan fel tudjunk tenni egy másikat. Ha a kábel azonban a vázon belül van elvezetve, akkor az a hidraulikus rendszer megbontásával jár, ami minden, csak nem a gyors fékcsere záloga. Szerencsére a Swagon kívül és belül is megoldható az elvezetés, de a féket azért kívül kötötték be, amiért tőlem nagyon nagy piros pontot kapnak.

A nyeregcső kábelének elvezetése is érdekes, ugyanis a kábel nem belülről csatlakozik a nyeregcsőhöz, hanem kívülről, de az okosabbik módon, azaz a nyeregcső nem mozgó részének a tetejéhez. Az ilyen csövek nagy előnye, hogy nem mozog a kábel használat közben. A Swag esetében a hátránya ugyanaz, mint a fék esetében: ha baj van a nyeregcsővel, akkor időigényesebb a bontása.

kellys_swag_014

Felszereltség

Ár-érték arányban minden a helyén van, hiszen kapunk egy egyszerűen állítható, masszív Yari villát, amit a versenyzők Tokenekkel könnyen feszesebbre állíthatnak, de a túrázósabbaknak is lágyra hangolható. A tag mozgásban és állíthatóságban is ideális párja, bár a kis kamraméret a viszonylag nagy áttételi aránnyal és túlfolyó tartály nélkül a tapasztalataink szerint komolyabb és hosszabb terepen könnyen elfogyhat, ami a csillapítás lecsökkenéséhez vezethet a pálya alja felé. Nem véletlen, hogy az EWS futamokon egyre gyakrabban látni tekercsrugós tagokat a gyári versenyzők gépein, hiszen ott vannak akár 15 perces alpesi pályák is. Persze ez az elmelegedésből adódó probléma nem itthon, meg nem túrázósabb felhasználás mellett fog jelentkezni.

kellys_swag_013

Az 1×11-es GX rendszer a rockringgel kiváló alapot biztosít felfelé és lefelé is. Stabilan és könnyen vált minden körülmények között és egy 32-es lánctányérral minden irányban kellően nagy az áttételi tartomány, de a rendszer itt is bővíthető egy első váltóval, hiszen a rögzítési pont adott. A fékek is ideálisak a célterületre, ahogy a keskeny felnibe fűzött, de masszív Roam kerekek is. A nyeregcső bowdenére azonban oda kell figyelni, mert a működése nagyon érzékeny a karbantartás hiányára. Már egy közepes eső is rendesen meghatja.

Terepen

Féltem kicsit a gép méretétől, mert az adatok alapján jóval kisebb volt, mint ami nekem ideális, de valahogy mégis nagyon jól éreztem magamat rajta az első pillanattól kezdve. Nagyjából minden a helyén volt. Elsőre azt éreztem, hogy az eleje összhangban van a fenekével és mindkettő sportosan feszes, azaz nincs fölösleges bemozgás, hanem végig magasan marad az útjában a döntött kanyarokban és a lelépéseknél is, sprinteléskor pedig nem nyeli el fölöslegesen az energiát.

kellys_swag_020

Azt éreztem az első körtől fogva, hogy biztonságos a gép, akármennyire is eresztem, és hogy kívánja is a nagyobb tempót. Mivel nem könnyű, ezért nem is árt, ha tartjuk vele a nagyobb sebességet, mert tényleg nem egy sprintbajnok. Ugyanakkor a felfüggesztés a marketing szövegnek megfelelően tényleg kellemesen visszafogja a váz pogózását és a tekerés is folyamatos tud lenni, mert a bemozgáskor nem nagyon húzza a láncot. Ennek megfelelően jól lehet vele mászni, amit a hosszú hátsó rész is támogat, de ez mindenképpen endurós mászás, azaz van idő nézelődni, mert nem mi leszünk az elsők, akik felérnek a hegytetőre.

Onnan lefelé viszont nincs kímélet, jöhet a száguldás. A nyeregcső állítókarját erősen megnyomva egy pillanat alatt lejtőző helyzetbe kerülhetünk a gépen és onnantól nincs megállás. A lapos villaszög és a Yari feszes, de finom mozgása rendkívül stabillá teszi a gép elejét, mert nem mozog feleslegesen, de mégis szépen kimozogja az akadályokat és a nagyobb lelépéseknél sem esik be, azaz végig ideális támadó helyzetben maradhatunk. A magas fejcső-alátét kombóval és a 10 fokos stucnival az alacsonyabb emberek már nem biztos, hogy elég nyomást tudnak a kormányra helyezni, de én kimondottan élveztem ezt a magas irányítási helyzetet.

kellys_swag_017

A villához hasonlóan, az egyszerű tag is jó tartást ad, ugyanakkor teljesen nyílt állásban vadul dolgozik a talaj simává varázsolásában, hogy nekünk csak az irányításra kelljen koncentrálnunk. Az ugratások utáni becsapódáskor is jól csillapít, mert a teszt alatt egyszer sem sikerült összeültetnem. A kanyarokban a viszonylag hosszú láncvilla nem teszi mindig egyszerűvé az életet, de a nagy tempós döntött kanyarokban öröm rajzolni vele az íveket. A kis tempós csiki-csukikat viszont már annyira nem kedveli, de hát ára van a száguldási stabilitásnak.

kellys_swag_007

Sajnos nem volt lehetőségünk rá, hogy komolyabb, külföldi pályákon is megeresszük, így csak azt jelenthetem ki, hogy itthoni felhasználásra a Swag egy kiválóan felszerelt és maximálisan elegendő enduró gép. Mindent tud, amit hazai körülmények közt egy endurótól elvárhatunk és bőven van benne annyi tartalék, hogy külföldön is belekóstolhassunk vele a versenyezésbe, bár ott a tag már kevés lehet, így esetleg nem árt beszerezni egy nagyobb, túlfolyós változatot is.

kellys_swag_005

A kerekek és a gumik terén lehetne még érdemben fejleszteni, hiszen a belül 21 mm széles felnik 2016-ban már meglehetősen keskenynek számítanak és a leggyengébb Perfomance kivitelű Hans Dampfok helyett is illene, legalább elöl, egy Magic Maryt használni – főleg a Supergravity változatban. A szélesebb felnin ugyanis jobban szétterülne a gumi, ami alapból megnöveli a gumik tapadását és csökkenti a felütéses defektek esélyét. A tapadásnál pedig kevés fontosabb dolog van ebben a szakágban.

InfoBox:
Forgalmazó: Mama Sro. www.kellysbike.hu
Származási hely: Szlovákia
Vázgarancia: 5 év
Ajánlott fogyasztói ár: 779 990 Ft

Geometriai adatok:

Fejcsőszög: 65 fok

Fejcsőhossz: 125 mm

Nyeregvázcső-szög: 74 fok

Vízszintes felsőcső-hossz: 600,7 mm

Középrész-magasság: + 5 mm

Nyeregvázcső-hossz: 484 mm

Tengelytáv: 1207,6 mm

Láncvilla-hossz: 455 mm

Tömeg: 13,85 kg

Műszaki adatok:

Váz KELLYS SFS Supertrail Enduro 27.5 (650B) SWT 7005 (12x142mm thru axle) / Ratio Trail Control Link, 160mm rear travel
Vázméret S 17,5” / M 19”- tesztelt / L 21”
Villa ROCK SHOX Yari RC (27.5), 160 mm, Solo Air / Motion Control / Maxle Ultimate 15mm átütőtengely
Rugóstag Rock Shox Monarch RT Solo Air Open-Pedal, állítható csillapítás (200×57 mm)
Kormánycsapágy FSA 1.5 integrált
Hajtóműcsapágy SRAM PressFit GXP
Hajtómű SRAM GX-1000 X-Sync (32) – 170 mm
Váltókar SRAM GX 11-Speed X-Actuation Trigger
Hátsó váltó SRAM X1 11-Speed X-Horizon
Fogaskoszorú SRAM XG-1150-11 (10-42)
Lánc KMC X11 (114 szem)
Fék SRAM Guide R
Féktárcsa 180mm elöl/hátul
Fékkar SRAM Guide R
Keréktengelyek ROCK SHOX Maxle Ultimate – 15×100 mm elöl / 12×142 mm hátul
Kerék SRAM Roam 30 XD (27.5)
Gumi SCHWALBE Hans Dampf Performance 60-584 (27.5×2.35) összehajtható
Kormányszár RACE FACE Respond, 31,8 mm befogó / 10° / 45 mm hossz
Kormány RACE FACE Respond RiseBar, 31,8 mm átmérő / 784 mm szélesség
Markolat KLS Advancer Gel, bilincses
Nyeregcső KS – LEV DX – Remote Telescopic, 30.9 mm / 385 mm hossz / 125 mm út
Nyereg KLS Havoc
Pedál KLS Master – alloy

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo