fbpx

CTM Rascal 1.0 kerékpárteszt: versenyben a “legjobb vétel” címért

Az 1000 euró alatti kategóriában vásárolható mountain bike-ok tesztjei tulajdonképpen a legszélesebb valós vásárlóközönségnek szólnak hazánkban, és aki itt nyerni tud, az a valódi „best buy” Magyarországon. A CTM Rascal 1.0 ebben a mezőnyben versenyez.

CTM Rascal 1.0

Azért szoktunk „1000 euró alattit” írni, és nem 300 000 Ft-nál kevesebbet magyarul, mert érdemes ezeket a gépeken tisztán európai piacon összevetni. A magyar adótörvények és forgalmazói modellek sokszor nagy különbségeket képeznek árban, nehezen tud versenyezni mondjuk egy német webshoppal egy olyan márka, ahol nagykereskedő van iktatva a kiskereskedő elé, ráadásul még a 27%-os ÁFÁ-t is számolni kell… A CTM gyári honlapján a tesztelt Rascal 1.0 mindössze 759 eurós áron szerepel, célszerű lenne tehát így összehasonlítani a konkurensekkel. A legjobb hír azonban, hogy még az ajánlott 259 990 Ft-os fogyasztói árral is versenyben van a dobogóért itthon!

Ebben a kategóriában mondjuk ki, mindenki ott spórol, ahol tud, a költséghatékonyság jegyében színes, de olcsóbb vázat rendelnek Kínából, megbontják a váltórendszer elemeit, olcsóbb kiegészítőket, gumikat, nyerget szerelnek a kerékpárokra. A CTM-nél ez nem így van, hiába várnák ezt sokan egy szlovák márkától. Alapfilozófiájukban ki is emelik, hogy nem használnak olcsó alkatrészeket! A CTM gyár történetéről dióhéjban annyit, hogy az ezredfordulón kezdtek kerékpárokat gyártani, folyamatosan fejlődött a cég. 2010 környékén volt egy kisebb arculatváltás és nagyobb hangsúlyt fektettek az exportra. 2013-ban már évi 35 000 bringát termeltek és a növekedés folytatódik. Magyarországon öt éve kezdődött a forgalmazás.

A felső kategóriákban ritkán találkozhatunk a hazai boltokban CTM kerékpárokkal, de a 3-400 forintos szintig nagyon is van értelme számításba venni a márkát, cross/trekking, országúti és mountain bike vonalon is. Most utóbbiról lesz szó, azon belül is a Rascal szériáról, ami a gyár legjobb minőségű alumínium vázára épül. Ez 6061-es aluból triplán húzott csöveket jelent, nem véletlenül törekednek az alacsonyabb tömegre, ugyanis sportolásra alkalmas mountain bike-okról van szó, még ha az ár nem is ezt sugallja. A vázat komolyabb alkatrészcsaládokhoz tervezték, erre utal a pressfit középrész, a belül vezetett váltóbowdenek melyek közül a SideSwing átdobóhoz oldalt jön ki a huzal.

Maga a Rascal széria három modellből áll, melyek közül az 1400 eurós Rascal 3.0 már Rock Shox Reba villát, teljes SLX szettet Deore fékekkel, WTB felnibe fűzött Deore agyakat kínál, vagyis egy hobbi maraton versenyzésre alkalmas mountain bike-ot kapunk. A vázon talán lesznek, akik hiányolni fogják a csomagtartó vagy pálcás sárvédő felrögzítéséhez kialakított szemeket, de a CTM-nek van erre alternatívája a palettán, még kedvezőbb áron. Ellenben bombabiztos például a postmount tárcsafék konzol, ami nem csak úgy hozzá van hegesztve a vázhoz, hanem egy egységet képez a papuccsal, ami egyébként gyorszáras tengelyt fogad. Mindig jobban örülünk az átmenőtengelynek, de a váz így is kimondottan merev volt, valóban sportosan viselkedik.

A Rascal 3.0, 2.0 és 1.0 természetesen a geometriát tekintve is ugyanaz, hosszú, sportos vázakat kapunk. Sajnos ki kell ábrándítanom az alacsonyabb termetű „versenyzőket”, akik 29-es Rascal-ra vágynak, ugyanis a honlap szerint 18-, 20- és 22 collos méretekben érhető csak el ez a bringa, és a 18-as (tesztelt) méret effektív felsőcső-hossza is 615 mm, ami pont nekem jó az alig 180 centis magasságomhoz. vagyis 175 cm-es vagy alacsonyabb testmagassággal felejtsd is el a Rascalt. Kisebb testméretekkel megáldva a 650B kerékméretű Calibre szériából kell választani, ezek a bringák egyébként pontosan ugyanolyan felszereltséggel és ugyanolyan áron kaphatóak, mint a Rascal modellek. A Rascal azonban sokkal inkább „átmegy mindenen” stílusú gép, nemcsak a nagyobb kerékméretnek, de a picit laposabb (69,5 fok) villaszögnek köszönhetően is.

A tesztelt Rascal 1.0 felszereltsége a fentebb említett 3.0-hoz képest nyilván szerényebb, de szinte feleannyiba lkerül. A legfőbb különbség, hogy a Reba helyett a Rock Shox „rugósvillája” a 30S került bele, ami a vázhoz hasonlóan gyorszáras és nyilván messze nem úgy csillapít terepen, mint a Reba légkamrás/olajcsillapításos rendszere. Viszont egy üzembiztosabb, kicsit finomabb teleszkóp, mint az ilyen-olyan gyártóktól származó olcsó modellek, melyekkel hasonló árú bringákban találkozhatunk. A fék is „csak” Shimano M315, ami a hidraulikus tárcsafékek belépő szintje a japánoknál. Őszintén szólva nem teszteltem eplényi DH-pályán, vagy hosszasan, igazán kemény körülmények között, de átlagos erdei bringázás során, nem túl durva terepen teljesen megfelel a célnak.

Ami kiemeli a CTM Rascal-t az árkategóriájából, az a teljes Shimano Deore váltórendszer, még akkor is, ha csak 9 sebességes a sor hátul. Tény, hogy a 12-36 kiosztás önmagában nem nagy tartomány a mai „megarange” fogaskoszorúk világában, de ezt elöl kompenzálják a triplatányéros FSA DynaDrive hajtóművel, melyen 40-es, 32-es vagy 22-es lánckerék közül választhatunk. Ráadásul a választásban side swing átdobó van a segítségünkre, amivel a Shimano gyakorlatilag elérte az első váltás csúcsát, kellemes tapasztalat volt, hogy három tányérral is hasonló üzembiztonsággal működik, mint duplával (mondjuk miért ne lenne így?). A kiegészítők saját márkás alumínium cuccok és a gumi sem gagyi, a Hutchinson Taipan mintázata is bizonyítja, hogy a termékmenedzser úgy gondolta, rendes terepen is használni fogják majd a Rascal 1.0-át.

Menet közben egy kellemes, „szalajtós” mountain bike-ot ismertem meg, amit valóban vétek lenne befogni városi, vagy „túrázgatós” üzemmódba. Itt kezdődik valahol a hegyikerékpár, amit terepen is jó érzéssel lehet használni. Bár sokkal jobb bringákhoz szoktatott a Jóisten, mégis éreztem, hogy ezzel a CTM-mel már élmény a bringázás. a minőségi, könnyű aluváznak köszönhetően a tömege sem szállt az egekbe, a 259 900 forintos vételárhoz és a 29-es kerékmérethez képest a 13,7 kg-os tömeg egyáltalán nem vészes. Nyilván lehetne tuningolni még könnyebb gumival, egy év múlva pedig mondjuk egy Recon villával, de az már rögtön nem ezt az árkategóriát képviselné. Ennyiért a CTM Rascal 1.0 ajánlott vétel, és akkor a feltűnő piros színről – ami sok bringásnak álma – még nem is beszéltünk…

InfoBox:
Forgalmazó: BikeLine Hungary Kft.
Elérhetőség: www.ctmkerekpar.hu
Származási hely: Szlovákia
Vázgarancia: 2 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 18″, 20″, 22″
Ajánlott fogyasztói ár: 259 990 Ft

Gyári specifikáció:

ALU 6061, 18″, 20″, 22″ triple butted
Rock Shox 30S TK, SA, 100mm, RMT
Shimano Acera SLM3000-9sp.
Shimano M592 Deore 9 speed
Shimano M612 Deore 3×10
Shimano HG 300/9, 12-36
FSA Dynadrive, 40x30x22T
Shimano M315
Hutchinson Taipan, 29×2.10″
Shimano center lock, 32H/Shimano center lock, 32H
FSA BB set
VP 349A, Alu
KMC X9
CTM M01 90/31,8 mm
CTM flat bar, 700/31,8 mm
Neco semi-integrated tapered
CTM 1026
CTM SP-3D2, 350/31,6 mm
27 speed
13.7 kg

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo