fbpx

Cannondale F29 5 kerékpárteszt: A merevfarú alumínium mountain bike

Lehetséges, hogy a Cannondale F29 5 a jelenleg legjobb nagy szériában gyártott alumínium merevfarú mountain bike? Hasonló minőségű alumínium vázak nyilván akadnak még a piacon, de a Lefty villa miatt megkockáztatom, hogy a fenti kérdésre igen a válasz…

Michelberger Szilvia: ""

Michelberger Szilvia: “Egyszerűen csak ráülsz és fullgáz”

Az amerikai Cannondale több mint 30 éve gyárt már alumínium bringákat, a mountain bike hőskorában az egyik úttörő fejlesztő volt, és ez a státusz napjainkra sem változott meg, amikor már főleg karbonból készülnek az XC- és országúti kerékpárok. Manapság „Smartformed” kialaktással, 6061-es alumínium csövekből hegesztik az aluvázakat, a tesztelt F29 teljesen más, mint az egykori tökéletesre csiszolt varratokkal gyártott CAAD versenygépek, a tesztelt Cannondale-t természetesen a mai kor igényeihez igazították.

Cannondale F29 5 kerékpárteszt

Cannondale F29 5 kerékpárteszt

A hagyományokat és az innovatív gondolkodást ötvözve a merevfarú XC mountain bike kategóriában egy 1400 grammos vázat ajánlanak az amerikaiak azoknak, akik nem szeretnék megfizetni a karbon többletköltségét, vagy éppen eleve a könnyűfémre esküsznek. A fejcső a Lefty villa beépítése miatt természetesen 1,5”-es, hátul pedig gyorszáras agyat fogad a Cannondale-hez méltó kidolgozású papucs, ami kevésbé merev szerkezetet az átmenőtengelynél, de legalább a kerékcsere gyorsabb defektnél.

BB30 középrész szabvány Deore szintű hajtóműhöz adapterezve

BB30 középrész szabvány Deore szintű hajtóműhöz adapterezve

A középrész a Cannondale-től eredő BB30 szabvány. A BB30 önmagában jó dolog, robusztus, merev is a bringa közepe, de a Deore hajtómű mégis adapterezve kerül beépítésre, így nem teljesen érvényesülnek az előnyei. Sebaj, legalább fejleszthető, könnyíthető az F29, ami meg is érdemli ezt. Még mielőtt rátérnék a villára, vagy a menettapasztalatokra, itt szeretném megjegyezni, hogy erre a vázra valóban érdemes költeni a későbbiekben, akár egy valódi XC-maraton versenygép alapjaként is szolgálhat.

Alumínium mestermű

Merev alumínium felépítmény

A menettulajdonságai, geometriája mindenképpen alkalmassá teszik teljesítményorientált sportolásra is! A 71 fokos fejcsőszögnek és a megváltoztatott utánfutású Lefty villának köszönhetően agilis, határozottan kanyarodik, mintha nem is 29-esen ülnénk. A láncvillát nem vették olyan rövidre, mint a karbon F-Si csúcsmodellen, nyilván itt az is szerepet játszott, hogy nem akarták hajlítgatni a csöveket, hanem inkább az alacsony tömegre és a letisztult formákra törekedtek.

1,5"-es fejcső, Lefty villával

1,5″-es fejcső, Lefty villával

A Lefty PBR 29 villa 90 mm-t mozog, természetesen sokkal hatékonyabban, mint bármelyik más 100 mm-es XC villa. Közhely, de valóban érdemes elfelejteni minden más – a kerékpárvázakon alkalmazott – friss fejlesztést, hókuszpókuszt, s önmagában a Lefty villáért érdemes Cannondale kerékpárt választani. Tökéletesen merev, gyakorlatilag a 36-os enduróvillák alatt nincs versenytársa az XC/AM szegmensben, a mozgása pedig semmi máshoz nem hasonlítható, maximum egy másik Lefty villához.

A villa kezelőszerveihez nem kell bowden a kormányig, így is könnyen elérhetők menet közben

A villa kezelőszerveihez nem kell bowden a kormányig, így is könnyen elérhetők menet közben

A Lefty technológiai szempontból is csoda – ugyanazzal a villával van dolgunk, mint ami a szintén Horvátországban tesztelt karbon Scalpelben csillapítja a talaj egyenetlenségeit: a mozgás finomságáért a nagy átmérőjű és nyolc oldalú hasáb formájú USD (upside down) becsúszószárak a felelősek, melyek az új Hybrid Needle Bearing tűgörgős csapágyazáson futnak. A Durathlon Sealing System szimeringek duplájára növelték a szerviz intervallumot, ami most már 50 és 100 üzemóra szemben a konkurensek 25 és 50 órájával! Ezzel nem kevés pénzt takarítasz meg. (A Mali bemutatóteremben, 1037 Budapest, Bécsi út 250., teljes körű Cannondale szerviz vár, gyári tanfolyamot végzett szerelőkkel, eredeti alkatrészekkel és szerszámokkal!)

Merevfarú, vagy össztelós? Mondhatnánk mindegy, lényeg a Lefty!

Merevfarú, vagy össztelós? Mondhatnánk mindegy, lényeg a Lefty!

A villa merevsége nagyobb – még így egy becsúszóval is – mint a hagyományos villáké. A külső szár 40 mm átmérőjű, a belső 32-es és ehhez jön még a duplavállas kialakítás. Mivel a becsúszószár van a villa aljánál ezért egy műanyag védőt is kapott a felverődő kövek, faágak ellen. Hasonlóan pofásan oldották meg és gyakorlatilag design-elemként is funkcionál a gumibak, ami a villa teljes befordulásánál megakadályozza, hogy sérüljön a váz.

Hátsó papucs variáció alumíniumra a Cannondale-től

Hátsó papucs variáció alumíniumra a Cannondale-től

A Cannondale annak ellenére, hogy a vételárból kiindulva nem versenyzésre szánja az F29 5-öt, mégis nagyon komolyan vették, hogy alacsonyan tartsák a váz tömegét, így maradtak a hagyományos külső bowdenezésnél, amivel az égvilágon nincs semmi baj, sőt, legalább nem kell szentségelni a szervizelésnél. Nem mennék el szó nélkül a design mellett sem, ami nekem nagyon tetszik, eleve gyengéim a fehér bringák, másrészt a minimális zöld díszítés a vázon, villán, kerekeken… – szerintem telitalálat.

Lefty első agy

Lefty első agy

A kerékpár felszereltsége nagyon érdekes, ugyanis tetten érhető a törekvés: mintha a tervezők is gondoltak volna az utólagos tuning lehetőségére. Gyakorlatilag kapunk egy minőségi, könnyű aluvázat egy mesésen mozgó Leftyvel, versenyzésre is használható, belső nélküli rendszer alapjául is szolgáló ZTR felnis kerekekkel. A meghajtás viszont „1.0-ás” verzió, mintha csak az lett volna a szempont, hogy az F5 ára egy kategóriával alacsonyabb szintet képviseljen.

Ha megkapnám a bringát, a Deore alkatrészek közül a féket nem bántanám

Ha megkapnám a bringát, a Deore alkatrészek közül a féket nem bántanám

Így kapott az F29 5 Shimano Deore fékeket, első váltót, hajtóművet és sort, SLX hátsó váltót és váltókarokat. Mondjuk a fékek kifogástalanul működő, nagyszerű alkatrészek, de például a hajtómű már nem egy ilyen remek bringára való. Sebaj, el kell használni a hajtást, és utána gondolkozhatunk esetleg egy jobb, drágább hajtómű-sor-lánc cserében, vagy akár a váltókat is cserélhetjük egyből könnyebbre. Hozzáteszem, hogy az SLX váltó működésére nem lehet panasz, de elöl azért nem úgy terelgette a láncot a rendszer, mint egy mechanikus XTR.

Kedvenc: Prologo Nago Evo

Kedvenc: Prologo Nago Evo

Menet közben nem tudtam nem úgy vizsgálni, mint egy XC/Maraton versenygépet, annak ellenére, hogy a Cannondale-nél ez a kategória nem 600 ezer Forintnál kezdődik. Rögtön a Horvátországban szép számmal akadó köves meredekek egyikét céloztam meg, ahol a Lefty-nek és a 29-es kerekeknek köszönhetően még olyan akadályon is sikerült felmenni, ahol sokan lefelé is leszállnak…

Kedvelem a letisztult formákat

Kedvelem a letisztult megoldásokat

Lefelé is a Lefty a kulcsszó, elképesztő, hogy egyre gyorsabb sebességre inspirálja az embert. Itt egy negatívumot is meg kell említeni, ugyanis tempótól, tereptől függően már nincs feltétlenül összhangban a kerékpár eleje a merev hátuljával. Amikor elkapna gépszíj és száguldozol lefelé a köveken, egy ilyen merevfarút elég könnyű hátul felütni. Mondjuk az első dolgom lenne, hogy kihasználnám a ZTR felni és a Racing Ralph “tubeless ready” gumik kínálta lehetőséget: szalag ráteker, folyadék betölt és hadd szóljon…

A belső nélküli átalakítás lehetőségét érdemes kihasználni!

A belső nélküli átalakítás lehetőségét érdemes kihasználni!

A geometriáról már volt szó, ebből a szempontból is XC/maraton felhasználásra termett az F29 5. Talán egy nagyobb szögben lefelé mutató stucnit tennék bele és akkor tökéletes mászógép lenne, lefelé még úgy is bőven lehetne kezelni vele mindent, amit egy merevfarúval bevállal az ember. Egyébként iszonyú fordulékony a gép, kiállva is hatékony. Ülve a hátulja kicsit fapados, talán a Cannondale különleges rugalmas karbon nyeregcsöve megoldaná ezt a problémát. A Prologo Nago Evo nyereg nekem jó barátom, a saját bringámon is ilyen van.

A pilótafülkét egy-két centivel alacsonyabbra venném

A pilótafülkét egy-két centivel alacsonyabbra venném

Tesztcsapatunk hölgytagja, a 2011-es XCM Magyar Kupa sorozat győztese, Michelberger Szilvia is próbálta az F29-et, amiről így nyilatkozott:

Teljesen odavoltam érte, nagyon kényelmes és virgonc, sokkal könnyebbnek éreztem bármelyik kipróbált montinál. Tudom, hogy a súlyadat szerint ez nem pontosan így van, mégis elképzeltem, hogy egy ilyen Cannondale-lel valósággal repülnék egy maratonon. Egyszerűen csak ráülsz és fullgáz! A villa szuperjól mozog, a bringa pontosan arra fordul, amerre szeretném.

Az XC vagy XCM mellett hegyi túrákhoz több mint tökéletes.

Az XC vagy XCM mellett hegyi túrákhoz több mint tökéletes.

Írtam már egy másik montinál, hogy nekem a 27.5-es kerékméret lehet a nyerő, de az F29 rácáfol a nagykerekű bringákra, fantasztikusan fordulékony. Az egyik bringázásunkat meghosszabbítottuk egy aszfaltos hazatéréssel, és a műúton is nagyon gyors volt egy mountain bike-hoz képest, jól gurultak a könnyű kerekek. És persze szuper a fehér szín, jól menne a ruhatáramhoz…

További képek:

InfoBox:
Forgalmazó: J. P. Mali Kft.
Web: http://mali.hu/
A kerékpár a hazai forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.

Származási hely: USA/Tajvan
Vázgarancia: Első tulajdonosra élettartam (regisztrációhoz kötött), egyébként 1 év
Alkatrész-garancia: 1 év teljes körű
Vázméretek: S, M (tesztelt), L, XL
Ajánlott fogyasztói ár: 599 900 Ft

Műszaki adatok:
Váz: F29, Optimized 6061 Alloy, SAVE, 1,5″ Headtube
Villa: Lefty PBR 90 29, PBR XC damper, Hybrid Needle Bearing Technology, 45mm offset
Méretek: S, M, L, XL
Hajtókar: Shimano M615 Hollowtech, 38/24
Lánc: KMC X10, 10 speed
Középcsapágy: Shimano Deore w/BB30 adapter
Váltókarok: Shimano SLX w/ I-Spec
Fogaskeréksor: Shimano Deore, 11-36, 10-speed
Első váltó: Shimano Deore
Hátsó váltó: Shimano SLX, Shadow Plus
Felnik: Stan’s ZTR Rapid 29’er, 32 lyukas, tubeless ready
Agyak: Lefty SL front, Formula DC-1422 rear
Küllők: DT Swiss Competition
Gumik: Schwalbe Racing Ralph Performance, 29×2.1″, tubeless ready
Pedál: Nem tartozék
Fékek: Shimano Deore, 180/160mm
Fékkarok: Shimano Deore, I-Spec
Kormány: Cannondale C3 flat,6061 double-butted alloy, 700mm
Stucni: Cannondale C3, 1.5″, 31.8, -5deg
Kormánycsapágy: Cannondale HeadShok Si
Markolat: Cannondale Foam Locking Grips
Nyereg: Prologo Nago Evo X8 STN
Nyeregcső: Cannondale C3, 6061 alloy 27,2
Mért tömeg: 11,74 kg

Geometria-táblázat:

cannondale_f29_5_2015_022

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo